Blandat grafiskt och text?

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
Robert_Pez

Blandat grafiskt och text?

Post by Robert_Pez » 27 September 2008, 15:24

Hejsan. Jag är relativt ny på Linux och letar en dist som passar mig.

Då jag inte tycker om att ha skrivbord utan föredrar textbaserat så skulle jag vilja ha en dist som har båda. alltså att man kan öppna program i fönster och musen kommer fram. tex firefox. och sen kunna se på film oxå från det textbaserade.
Så gränsnittet i operativsystemet är textbaserat men programmen och filerna blir grafiska.

Nu vet jag ju att tex kubuntu har så man kan "Tabba" mellan grafiskt och text. Så ha jag nu. men det blir drygt att hoppa emellan.

Tacksam för förslag.

MVH Robert

li

Re: Blandat grafiskt och text?

Post by li » 27 September 2008, 19:53

Alla distributioner har detta.

Du tabbar med: ctl + alt + F1 (.2.3.4.5.6)

Eller du startar en xterm-session under X-window
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

Robert_Pez

Post by Robert_Pez » 27 September 2008, 23:24

Okok det är som jag har nu. men vill ju inte ha nåt skrivbrod. vill inte tabba mellan skrivbord och terminal.
Så det finns ingen sådan dist alltså?

erik_persson

Post by erik_persson » 28 September 2008, 02:09

Din beskrivning är lite oklar. Du vill inte ha ett skrivbord? Vad menar du med det? Om du menar att du inte vill ha en yta där det ligger ikoner av och filer så finns det en del fönsterhanterare som kan ha det så där "skärmen" är en yta där programmen startar. Som skrivits tidigare så kan du hoppa mellan rent textläge med ctrl-alt-f1 och uppåt. Den första X-servern brukar ligga på ctrl-alt-F7, och det finns inte något som hindrar att du startar upp flera xwindowsservrar. Då kan du ha tex gnome i en, kde i en, en "skrivbordslös" fönsterhanterare i någon annan etc.

/erik

Per_

Post by Per_ » 28 September 2008, 13:23

Robert_Pez wrote:Okok det är som jag har nu. men vill ju inte ha nåt skrivbrod. vill inte tabba mellan skrivbord och terminal.
Så det finns ingen sådan dist alltså?
Man kan ju alltid "fuska" genom att öppna ett terminalprogram "full screen". Om man sedan aktiverar "behåll under andra" och "alla skrivbord" så har du något som ser ut som ett textbaserat gränssnitt där du kan starta X-applikationer från. Dessa alternativ finns i KDE3 (högerklick på fönstrets titelrad) och förmodligen även i andra fönsterhanterare, men jag har inte lika stor erfarnhet av dem. Var det något sådant du tänkte dig?
Det finns tre sorters människor:
De som kan räkna och de som inte kan.

Robert_Pez

Post by Robert_Pez » 28 September 2008, 13:51

Nu börjar det likna något. :D
ska testa och se.

kratz

Post by kratz » 29 September 2008, 16:23

Det finns mängder med minimala fönsterhanterare som bara har en terminal som bakgrund. Ratpoison är en.
Gåm igenom http://xwinman.org/others.php och se om du kan hitta något som passar.
Välkommen till http://archlinux.se !

Post Reply