Swap

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
media9

Swap

Post by media9 » 7 October 2008, 11:34

Såg lite snack i ett forum på ubuntus hemsida där dem pratade om att skippa swapen.

Nu då jag har införskaffat mig en ny laptop med 3gb ram. Två kärnig processor mm. Är det sant att man kan skippa swap partionen nu förtiden då datorerna och minnena är större och snabbare? Ska jag köra med en swap partion eller inte?

För och nackdelar?
Blir datorn snabbare vid installationer om jag har en swap partion?

kratz

Re: Swap

Post by kratz » 7 October 2008, 14:07

Swap används (av Linux) endast som räddning om minnet tar slut i princip. Swap kan aldrig ersätta minne i rent hastighetsmässigt.
Som jag ser det så finns det ingen anledning att inte ha swap. Det är inte speciellt roligt om minnet tar slut och alla applikationer krachar.
Men om man använder en laptop på sätt att man endast har igång den några timmar i stöten så kommer swaputrymmer aldrig behöva användas ändå om du inte sysslar med väldigt krävande program/ kompillerar stora mängder kod och annat minneskrävande.
Välkommen till http://archlinux.se !

li

Post by li » 7 October 2008, 17:39

Ta bort swap-partionen!
Om du tillfälligt behöver swap, vilket jag inte tror, så kan du skapa en swap-fil i stället.
Man kan generera en ny kärna där det saknas stöd för swapping, men jag vet inte om det är värt besväret.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

Nille_kungen

Post by Nille_kungen » 10 October 2008, 04:28

Swap kan ev. behövas för vissa energi sparlägen men frågan är om du använder dessa.
I övrigt så beror allt på hur du använder din dator.
The more linux u go, The slacker u get

Post Reply