Linux/UNIX i Företag

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
the_noobe

Linux/UNIX i Företag

Post by the_noobe » 2 January 2009, 00:13

Hej,

Jag har en liten fråga, hur är det att använda open source och linux när man har företag? Behöver man köpa någon licens för att använda tex Ubuntu eller Fedora i ett företag? Har räknat på att windows och de program jag skulle behöva skulle landa på runt 25.000 Kr i licenskostnader.

Tänkte mig ett program då som PS, har hittat Gimp som verkar helt okey, finns det fler?
OpenOffice är ju klockrent sen så har jag letat men inte hittat något program ungefär som dreamweaver eller frontpage? Någon som har tips?

Hur mycket skulle det kalaset gå på med Linux?

Mvh

kjell-e

Re: Linux/UNIX i Företag

Post by kjell-e » 2 January 2009, 01:21

Linux och det mesta i Linux kostar 0 kr. Det gäller även Linuxdistributioner. Det som framförallt kostar är din tid att sätta upp systemet. Sedan finns det Linuxdistributioner som t.ex. RedHat Enterprise som innehåller support som kostar pengar.

Om du inte kan någonting om Linux kan du vilja gå någon kurs och det kostar naturligtvis.

Det finns en artikelserie på idg.se om att bygga en småföretagarserver med Linux. Du kanske ska ta och läsa den. Första artikeln i serien finns här: http://opensource.idg.se/2.1014/1.150105

erik_persson

Post by erik_persson » 2 January 2009, 01:30

Fast det gör inte något om man ger dem, som gjort distributionen eller något program som man använder frekvent och tycker är bra, ett par hundringar. Man får trots allt VÄLDIGT mycket gratis vad gäller programvara om man installerar ett linuxsystem, och det gör ju inte något om man bidrar till att systemet kan fortsätta att leva om man anser sig ha råd att göra så.

/erik

maxz

Post by maxz » 2 January 2009, 01:46

...men inte hittat något program ungefär som dreamweaver eller frontpage?
Bluefish och scream är dom som jag kommer att tänka på. Dreamweaver används idag väldigt ofta på extremt felaktigt sätt. Dålig designkänsla kan inte kompenseras av vare sig dreamweaver eller nåt annat.

li

Post by li » 2 January 2009, 19:50

Många windowsprogram funkar tillräckligt bra med gratisemulatorn "wine" :)
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

fagerjan

Post by fagerjan » 2 January 2009, 21:53

Ett annat bra grafikprogram är Cinepaint. Det är en fork från Gimp. Största skillnaden är att Cinepaint har stöd för även 16 och 32 bits färgkanaler samt CMS.
http://www.cinepaint.org/
Fagerjan

Post Reply