Problem med att Debian inte hittar IDE-hårddiskar

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
Ekensten

Problem med att Debian inte hittar IDE-hårddiskar

Post by Ekensten » 24 January 2009, 11:57

Okay, så efter att ha varit bunden till windows p.g.a. utbildningar o.s.v. så ska jag nu gå över till Linux igen.
Innan jag börjar beskriva problemet ska jag ta upp hårdvara som kan vara det eventuella problemet:
Det kontrollerkort jag använder för IDE är Marvell 88SE6111 vilket har stöd för Ultra DMA 66/100/133 mode samt PIO, Bus Master operation mode.
Jag ser inte vart felet annars skulle ligga, om det förstås inte är IDEkabeln som strular, vilket det är till stor sannolikhet inte då jag har testat nya etc.

BIOS har, vad jag ser, rätta inställningar. Inga konstiga raid-inställningar. Kontrollerkortet är inställt på IDE/SATA. BIOS hittar även hårddisken utan problem. Kan även berätta att Windows hittar hårddisken utan problem också.
Jag har dubbelkollat byglingen. Jag har både testat att sätta hårddisken på Master/Slave, jag har testat att sätta på CS och jag har även testat att ta bort byglingen helt. Samma problem varje gång.

Situationen är den:
Jag har testat att använda mig av Debian 4.0 r6 installation. Installationen går felfritt framtill att jag ska partitionera hårddisken. Då hittar partitioneraren enbart min SATA-hårddisk. Jag har försökt ladda om installationen etc, inget resultat.
Jag har då försökt mig på gentoo. Jag blev positivt överaskad när Gentoo hittade mina IDE-hårddiskar utan problem. Jag installerade in grub i MBR:et, dock, när jag startade om så finns det inget tecken på att GRUB är installerat. Bootflaggan är även på på bootpartitionen så det är inga problem där.

Jag funderar starkt på att inhandla mig ett IDE-kontrollerkort och se om problemet kvarstår, men jag vill gärna få lite utomstående tips på vad som problemet kan vara.

//Ekenstein
LFS 6.4, 2.6.28.7 samt Debian Lenny amd64, 2.6.28.7

fagerjan

Re: Problem med att Debian inte hittar IDE-hårddiskar

Post by fagerjan » 24 January 2009, 18:44

Antagligen saknar du PATA-kontrollerns drivrutin. Du måste kompilera in modulen i kärnan eller använda initrd för att ladda modulen vid boot. Det är möjligt att modulen finns i Debian men inte i installationsprogrammet.
Fagerjan

Post Reply