Engagera sig i Open Sorce projekt?

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
cowlol

Engagera sig i Open Sorce projekt?

Post by cowlol » 10 February 2009, 17:50

Hejsan. Är inte så ny med just linux men på forumet är jag en färsking.
Nu har jag använt linux som OS i många år och aldrig funderat mera på det.
Men det börjar närma sig den punkten då jag vill börja ge tillbaka det som jag
använt i så många år.
Så min fråga är alltså, hur kan jag engagera mig i open sorce projekt?
Kan inte programera men har andra väldigt bra kunskaper innom tex HR som
kanske kan komma till användning.

MVH
Jens

kjell-e

Re: Engagera sig i Open Sorce projekt?

Post by kjell-e » 10 February 2009, 18:02

Du kan alltid dokumentera saker.

Om det finns något som du kan och känner att du vill dela med dig av dina kunskaper om kan en HOWTO, t.ex. på svenska, vara en bra sak att skriva ihop.

ErikW

Post by ErikW » 13 February 2009, 13:12

Att testa saker behövs alltid. Du kan köra senaste byggena av något projekt och bidra med att hitta fel och komma med förslag på nya features.

Översättningar till andra språk är också uppskattat.

http://sourceforge.net/people/ finns projekt som uttryckt sig vill ha hjälp.

Välj ett område som berör dig. HR = Human resources?

cowlol

Post by cowlol » 20 February 2009, 19:02

Har hittat några intresstant projekt på sourceforge nu som jag visat intresse för och ett översättnings/doc projekt jag precis håller på med.
Funderade på att försöka mig på att release en egen distro med för skojs skull =)

Tack för den hjälp jag fick att komma igång dock =)

Jens

sjukperro

Post by sjukperro » 20 February 2009, 23:22

cowlol wrote:Har hittat några intresstant projekt på sourceforge nu som jag visat intresse för och ett översättnings/doc projekt jag precis håller på med.
Funderade på att försöka mig på att release en egen distro med för skojs skull =)

Tack för den hjälp jag fick att komma igång dock =)

Jens

skulle vara kul med en dist där man får göra allt själv samtidigt som det står instruktioner om hur/vad man ska göra och varför sakerna händer då man gör så, som en "linux for dummies" ungefär :wink: tror det skulle underlätta för dom som aldrig har provat/vågar/inte orkar prova linux på ett mer "avancerat" sätt (som mej :oops: )
//Johan

erik_persson

Post by erik_persson » 20 February 2009, 23:44

sjukperro wrote: skulle vara kul med en dist där man får göra allt själv samtidigt som det står instruktioner om hur/vad man ska göra och varför sakerna händer då man gör så, som en "linux for dummies" ungefär :wink: tror det skulle underlätta för dom som aldrig har provat/vågar/inte orkar prova linux på ett mer "avancerat" sätt (som mej :oops: )
Som lfs - linux from scratch (http://www.linuxfromscratch.org/)?
Fast det är kanske lite väl "göra allt själv" :-)

/erik

sjukperro

Post by sjukperro » 21 February 2009, 04:28

haha visste inte ens att det fanns nåt som hette linux from scratch :wink: kanske måste ta och prova på det nåndag när man har blivit less på att härja i ubuntu :)
//Johan

cowlol

Post by cowlol » 21 February 2009, 10:08

finns ju även slackware, men tänkte mera på något mittemellan LFS och Slack =)

li

Post by li » 22 February 2009, 20:02

Sen finns det ju "gentoo" där allt byggs lokalt från källkod precis som LSF, fast med gentoo behöver man inte fatta allting -- som tur är. Jag började med LSF för sex år sedan, men kom aldrig riktigt i mål. Det blev ett halvdant system utan fungerande X. :-?

"gentoo" anses ocså vara en meta-distribution som kan användas för att skapa egna linux eller freeBSD-distributioner.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

sjukperro

Post by sjukperro » 22 February 2009, 21:39

li wrote:Sen finns det ju "gentoo" där allt byggs lokalt från källkod precis som LSF, fast med gentoo behöver man inte fatta allting -- som tur är. Jag började med LSF för sex år sedan, men kom aldrig riktigt i mål. Det blev ett halvdant system utan fungerande X. :-?

"gentoo" anses ocså vara en meta-distribution som kan användas för att skapa egna linux eller freeBSD-distributioner.

har fått för mej att gentoo är ganska avancerat att få igång? har aldrig provat det eftersom det inte verkar gå att köra från liveskiva el installera på ett usbminne från skiva (känns som att man skulle bli lite less om man har suttit flera timmar och bråkat för att få igång det och sen är det nånting man absolut inte vill ha :wink: )
//Johan

cowlol

Post by cowlol » 22 February 2009, 23:21

hämta hem virtualbox, där kan du prova vilket system som hälst utan att du behöver göra nåtogt åt ditt nuvarande, och
om du gillar det systemet du bygger i VB, så kan du alltid ghosta det och göra det till ditt primära system med lite trix och fix =)

sjukperro

Post by sjukperro » 22 February 2009, 23:45

ok, helt plötsligt kom jag på vad man ska göra inatt :wink:
//Johan

li

Post by li » 23 February 2009, 13:08

sjukperro wrote: har fått för mej att gentoo är ganska avancerat att få igång? har aldrig provat det eftersom det inte verkar gå att köra från liveskiva el installera på ett usbminne från skiva (känns som att man skulle bli lite less om man har suttit flera timmar och bråkat för att få igång det och sen är det nånting man absolut inte vill ha :wink: )
Jag kan säga att det har varit lärorikt, och flera gånger har jag sågat av den gren jag inte visste att jag satt på...

Men det är kul att kunna säga "Det här har jag byggt själv" (även om det är en ganska enkel byggsats).

http://forums.gentoo.org finns forum där jag alltid hittat lösningar på alla fel och misstag.

Läs gärna installationsmanual, som visar hur du kan installera gentoo från vilket annat linux som helst med chroot-kommandot. Jag behövde aldrig skapa någon CD.

http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/h ... art1_chap2

En stor fördel i förhållande till många andra (typ ubuntu) är att man gör flytande uppgraderingar kontinuerligt. Alltså inga stora och riskfyllda release-språng.
Jag uppdaterar nästan dagligen med två enkla kommandon:

emerge --sync
emerge -Dvu world

Arch-linux har också den fördelen.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

li

Post by li » 23 February 2009, 13:43

Komplettering: Det finns även en minimal CD man kan utgå ifrån och snabbinstalera gentoo, jag citerar:

Note: The total elapsed time between the display of the boot prompt on the minimal CD and the display of the login prompt after the reboot was 00:42:31 on our test box. Yes, less than one hour! Note that this time also includes the stage3, Portage snapshot and several packages download time and the time spent configuring the kernel.

http://www.gentoo.org/doc/en/gentoo-x86 ... nstall.xml
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

sjukperro

Post by sjukperro » 23 February 2009, 14:38

det vart inget testande inatt, somnade som en björn på hösten... men ska prova köra det i virtualbox först och sen får man väl se hur det går :)
//Johan

vfr

Post by vfr » 23 February 2009, 15:01

Hmm. Så du är inte vaken förrän till våren nu då. :D

Sorry för OT.

sjukperro

Post by sjukperro » 23 February 2009, 18:40

haha kanske inte riktigt :D första testet blir med LFS, så får väl se hur det går, verkar som att senaste versionen släpptes 07 så jag vet inte hur det är med uppdateringar osv... nån som vet?
//Johan

cowlol

Post by cowlol » 25 February 2009, 09:29

I lfs är uppdateringarna dina att göra. Vill du ha senaste kerneln, tanka senaste kerneln, leta upp senaste glib och de om du vill ha det, build proceduren är nästan den samma dock =)

sjukperro

Post by sjukperro » 25 February 2009, 11:25

ok men hur ska man veta vilka uppdateringar man ska göra? å det verkade ganska tjorvigt att bara lyckas installera det... får nog göra en "googling install" då det blir dåligt väder igen (har ca en halvmeter snö och 5+grader ute, då vill man inte sitta inne :wink: )
//Johan

li

Post by li » 25 February 2009, 12:41

Om lsf är för krångligt, varför inte börja med gentoo där det finns många som hjälps åt.

Ett annat intressant projekt är http://www.minix3.org/

Där utgår man också från källkod. Man bygger om systemet blixtsnabbt (i jämförelse med gentoo) med en egen enkel och snabb c-kompilator. Många linux-program är porterade dit, men tyvärr ännu inte firefox.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

cowlol

Post by cowlol » 25 February 2009, 13:59

LFS är menat att vara krångligt, vill man prova, lära sig och expermintera ska man köra LFS, vill man ha ez install kör nån live skiva =)

Men kör man med virtualbox eller bygger på en separat partition så kan man göra det när man har plats och ork =)
Har nog byggt typ 8-9 LFS system och provar och lär mig nytt varje gång, Men kör det aldrig som main system.

Post Reply