Hårddisken raderad

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
Flaps

Hårddisken raderad

Post by Flaps » 15 July 2009, 20:25

Hej!

Stötte på ett litet problem när jag tänkte testa Ubuntu för första gången:
Jag tankade ner ISO filen med 64bitars versionen och tänkte att det var onödigt att slösa (bränna) en skiva på att använda ISOn. Istället använde mountade jag filen med daemon tools (I Windows 7 RC). Installationen fortskred men jag tyckte det var konstigt att jag aldrig fick välja partition som jag skulle installera Ubuntu på. Installitationen krävde en restart, och efter denna kom jag till en svart command ruta som ville att jag skulle skriva något (?). Är ingen avancerad användare så jag stängde av datorn, och nu kan jag inte boota från hårddiskarna (kör raid).
Jag testade då med att bränna ut en DVD med Ubuntu och bootade sedan från denna. Jag testade att installera Ubuntu ännu en gång och denna gång kom jag till stadiet där jag fick välja partition. Då framkom det (tydligen) att jag inte har något operativsystem kvar på hårddiskarna.
Har ni hört talas om något liknande ? Är hela hårddisken med alla mina dokument och filmer verkligen rensad? Finns det inget sätt som jag kan ordna tillbaka datan? Känner mig lite ledsen att alla dokument bara är borta.

Uppskattar verkligen hjälp :)
tack på förhand

//Micke

GnomeAfterAll

Re: Hårddisken raderad

Post by GnomeAfterAll » 15 July 2009, 21:08

Du har lyckats formatera hårddiskarna. Om det bara var en snabbformatering finns det en chans att få tillbaka filerna med nåt file recorery program.

Och ja, det har hänt mig, men då var det inte ett misstag.
GNU/Linux <3

Debian måste vara den bästa disten =)

Flaps

Post by Flaps » 15 July 2009, 22:46

Jo antog det, men antog även att jag borde fått en valmöjlighet innan detta, eller i alla fall en varning.

Hur som helst, finns det något recovery program som du rekommenderar? Första träffen gav mig PC Inspector File Recovery 4. Testar det nu i alla fall.

GnomeAfterAll

Post by GnomeAfterAll » 16 July 2009, 08:20

Nja, min erfarenhet av recoveryprogram är att dom kostar svinmycket, runt 700, och att man måste betala för att kunna få tillbaka sina filer.
GNU/Linux <3

Debian måste vara den bästa disten =)

li

Post by li » 16 July 2009, 12:21

Jag har också väldigt dålig erfarenhet av flertalet installationsprogram, nästan alla förstör helt i onödan "windows" mbr i dom första 417? bytes på partition 1. Tips: rädda då och då mbr och partitonstablell: dd if=/dev/sda of=filnamn och tag backup på hela windows med partimage eller dd:

ntfs-3g /dev/sda1 /mnt
# fyll filsystemet med nollor så att det kan packas bättre:
dd if=/dev/zero of=/mnt/stor_fil_med_nollor
rm /mnt/stor_fil_med_nollor
umount /mnt

dd if=/dev/sda1 | gzip > filnamn

om sda1 är win-partitionen.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp