Grub Error 17 / Problem ubuntu

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
fanderzzon

Grub Error 17 / Problem ubuntu

Post by fanderzzon » 7 September 2009, 21:16

Hej,

Då jag har 2 hårdiskar på ca 150 gig på min notebook så efter att har tröttnat på Vista
så valde jag nu att installera Linux/Ubuntu på den ena av hårddiskarna. Problemen som jag
har är att när jag startar datorn via GRUB så börjar det läsa men får sedan meddelandet
error 17. Då hade jag i 1 USB fördelare och en annan USB port som är kopplad till en extern hårddisk.

Då valde jag att koppla ur de och då startar upp utan problem, någon som vet vad det kan bero på,
vad isf ändrar jag bootningen så att det stämmer?

Sedan skulle jag vilja ha bra guider om nån har så man kan lära sig hur os fungerar så man snart
kan övergå till bara Linux :)

klein

Re: Grub Error 17 / Problem ubuntu

Post by klein » 8 September 2009, 17:16

Det här hittade jag följande länk :

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=442945

Körde hans inlägg genom google översättning program , kanske hjälper dig.

Grub error 17
Efter att ha installerat Ubuntu på hårddisken (flervalsstart med Windows XP) fick jag Grub 1,5 Error 17 visas. Tillbringade 2 dagar dra mitt hår ut att försöka lista ut varför jag fick fel. Bläddras i Ubuntu forum, såg goda råd, men ingenting hjälper. Jag var på väg att ge upp på Ubuntu, tills jag precis börjat leka med min dator och överraskande felet var borta! Här är vad jag gjorde:

För ASUS P4S333 moderkort:

1. Enter BIOS
2. Kontrollera att alla hårddiskar upptäcks.

* * Ta del av (skriva ner) de aktuella inställningarna ifall du behöver för att ställa saker och ting senare **

3. Sök för hårddisken som har Ubuntu installerat och ställa in dess MODE på AUTO (inte LBA, stora, eller normal)
4. Dessutom, om du har denna möjlighet, som typ på användaren, men inte ändra någon av de siffror som upptäcktes automatiskt.
5. Och du är klar!

Bara i fall det inte fungerar, då:
6. Ställ in alla enheter till TYPE -> USER och MODE -> AUTO (inte LBA, stora eller normal)

Jag tog bara tid att lägga detta på grund av alla problem jag då genom något så enkelt att göra. Jag hoppas att det här inlägget hjälper ....

fagerjan

Post by fagerjan » 8 September 2009, 20:12

Att booten fungerar när USB-enheterna är urkopplade men inte när de är ikopplade beror på att du har USB som första bootalternativ. Ändra i BIOS "boot priority" till "harddisk" som första alternativ.
Fagerjan

zuhat

Post by zuhat » 13 September 2009, 16:20

Hur ser din menu.lst ut? Den delen där alla os finns så att säga, alltså de med "title" "kernel" bla bla.

En gissning är att när du ansluter usb diskar så ändras beteckningar för alla hårddiskar. T.ex den disken som du har linux installerat på och som grub ska boota heter kanske sda, men när du kopplar in usb diskar så ändras detta till ngt annat.

Att använda sig av uuid istället för beteckningar som sda kan kanske lösa problemet eftersom oavset vad disken får för beteckning så har den alltid samma unika uuid. Då borde det inte bli förvirring för grub

Som sagt.. det är bara en gissning
~ zuhat ~ zlackware ~
~ linux user #285160
~ LFS user #13183

Post Reply