Ladda ner färdig kernel.

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
ocean

Ladda ner färdig kernel.

Post by ocean » 8 December 2009, 10:39

Hej.

Kan man ladda ner färdiga kernels som är skäddarsydd för min dator compaq nx9010. ?

Mvh / ocean

li

Re: Ladda ner färdig kernel.

Post by li » 8 December 2009, 12:51

Vill du ha skräddarsydd kärna så får du bygga själv. Det är inte svårt. http://www.kernel.org/

http://www.gentoo.org/ har enligt mig den bästa linuxdistributionen om man vill bygga allt själv.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

ocean

Post by ocean » 8 December 2009, 13:43

Jag har inte riktigt tid att lägga på att bygga en egen kärna, Har dealine på ett program jag bygger. Jag kör Debian, tycker det funkar bra. Nog måste det finnas någon site som lägger upp färdig byggda kärnor för olika standard datorer. Annars kanske det skulle vara en ide att starta en sådan. 8)

nightcrawlr54

Post by nightcrawlr54 » 28 December 2009, 11:59

Det är här moduler kommer in i bilden =)
Du kan ladda ner en färdig kärna som innehåller sk. moduler (drivrutiner), då används de komponenter som datorn behöver. Detta gör ju dock att kärnan blir "betydligt" större eftersom allt finns med i kärnan, jämfört med en kärna som du anpassat själv med statiska "drivrutiner". Vissa föredrar till och med detta, jag o andra sidan tycker det är bättre med statiska delar, men det beror ju som sagt på hur mycket tid man har att lägga ned.
Jag vet inte vart du får tag på dessa, men i tex. Ubuntu så kan de laddas ned med apt-get

J

ocean

Post by ocean » 19 February 2010, 08:45

Jo det är klart, det känns bättre med statiska drivisar. Måste ändå köpa ny dator nu. Så kanske värt att lägga ner lite tid på en ordentlig kärna då. Tack för svaret.

Post Reply