Browsertyp

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
Fader_Berg

Re: Browsertyp

Post by Fader_Berg » 10 January 2010, 15:31

Med wine kan du köra IE. WineTools hälper dig att komma igång. Crossover linux fungerar ännu bättre, men kostar pengar. Värt varenda öre dock.

sjukperro

Post by sjukperro » 10 January 2010, 18:19

jag provade nyss svt play på netbooken (kör ubuntu med senaste firefox i den) och det funkade utan problem :wink: känns som att de ska vara att gå 10 steg bakåt om man installerar explorer i *nix :D
//Johan

klein

Post by klein » 10 January 2010, 23:51

svt och sr fungera utmärkt med firefox. Det som kanske strular för dig är flash stödet? Om man vill titta på svt play , så måste du ha flash installerat. Enklast är att gå in på adobe sajt http://get.adobe.com/flashplayer/ , dock har det bara binärer för 32 bitars versionen.
poohlsson wrote:Kan man köra Ms Explorer i Linux Ubuntu. Det gäller siter som svt.se och sr.se som jag tror enbart fungerar med Ms?

andersajja

Post by andersajja » 11 January 2010, 11:18

poohlsson wrote:Kan man köra Ms Explorer i Linux Ubuntu. Det gäller siter som svt.se och sr.se som jag tror enbart fungerar med Ms?
Avråder å det grövsta från att försöka bygga om Linux till Windows genom att installera Windows-program när allt som du kan tänkas behöva redan finns tillgängligt antingen direkt efter installation eller via pakethanterare (efter lite pyssel med att lägga till/aktivera förråd).
https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Ubuntu

För svt.se behövs flash.
Liten flash 32/64-bitars howto för *buntu:
http://ubuntu-se.org/wiki/Adobe_Flash_Player

För att lyssna på sr.se behövs 'codecs':
https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats
Paketet 'ubuntu-restricted-extras' kan vara en skaplig lösning på codecsbrist.
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 12 January 2010, 07:34

Bry dig inte om de konservativare linux-entusiasterna. Det är på inga sätt skadligt för datorn att installera IE i wine, även om de vill påskina det. Vill du köra IE, så gör det. Men som de säger, så är det knappast nödvändigt i det här fallet.

klein

Post by klein » 12 January 2010, 07:43

Särskilt när IE inte ens är en bra webbläsare.. Vill man köra annan webläsare än Firefox finns både Chrome och Opera för ubuntu.
Fader_Berg wrote:Bry dig inte om de konservativare linux-entusiasterna. Det är på inga sätt skadligt för datorn att installera IE i wine, även om de vill påskina det. Vill du köra IE, så gör det. Men som de säger, så är det knappast nödvändigt i det här fallet.

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 12 January 2010, 09:56

klein wrote:Särskilt när IE inte ens är en bra webbläsare..
Enligt dig och mig personligen, ja. Jag känner dock många som väljer IE framför Firefox alla gånger. Och ur en normal användarsynpunkt så är det ganska hugget som stucket.

sjukperro

Post by sjukperro » 12 January 2010, 10:35

Fader_Berg wrote:
klein wrote:Särskilt när IE inte ens är en bra webbläsare..
Enligt dig och mig personligen, ja. Jag känner dock många som väljer IE framför Firefox alla gånger. Och ur en normal användarsynpunkt så är det ganska hugget som stucket.

jo men kör dom med linux? känns som att hela meningen med att köra linux ska försvinna om man kör in explorer mm bara för att få igång IE :P
//Johan

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 12 January 2010, 11:33

sjukperro wrote:jo men kör dom med linux? känns som att hela meningen med att köra linux ska försvinna om man kör in explorer mm bara för att få igång IE :P
Nej, mina bekanta - som föredrar IE - gör förvisso inte det. Men det förändrar ju ingenting, om nu någon frågar hur man gör för att köra IE i linux, eller hur.
Antingen har du eller jag missuppfattat det första inlägget. Men jag tror att han menar webläsaren Internet Explorer och inte filhanteraren Explorer. (Om det är det du menar med att "...installera explorer för att få IE att fungera". Det behöver man ju givetvis inte göra...)
Annars är ju linux så mycket mer än en webläsare, tycker jag. Man förkastar ju till exempel inte linux som koncept, bara för att man installerar IE. Att den möjligheten finns, anser ju jag, är en utav de främsta meningarna med linux, valfrihet.

li

Post by li » 12 January 2010, 13:35

Svt och andra offentliga institutioner bryter mot lagen om de kräver microsoft i datorn. Samhällsservice mm måste vara oberoende av leverantörer. Anmäl Svt till konkurrensverket och till EU-domstolen.

Någon jävla utdelning ska vi väl ha för alla tusen miljarder vi betalar till staten och EU-nomenklaturan.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

sjukperro

Post by sjukperro » 12 January 2010, 16:25

Nej, mina bekanta - som föredrar IE - gör förvisso inte det. Men det förändrar ju ingenting, om nu någon frågar hur man gör för att köra IE i linux, eller hur.
Antingen har du eller jag missuppfattat det första inlägget. Men jag tror att han menar webläsaren Internet Explorer och inte filhanteraren Explorer. (Om det är det du menar med att "...installera explorer för att få IE att fungera". Det behöver man ju givetvis inte göra...)
Annars är ju linux så mycket mer än en webläsare, tycker jag. Man förkastar ju till exempel inte linux som koncept, bara för att man installerar IE. Att den möjligheten finns, anser ju jag, är en utav de främsta meningarna med linux, valfrihet.[/quote]

ok, trodde att explorer var ett måste för att IE skulle fungera... har känts som det när explorer hänger sej och alla IE fönster dör samtidigt
//Johan

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 12 January 2010, 17:41

sjukperro wrote:ok, trodde att explorer var ett måste för att IE skulle fungera... har känts som det när explorer hänger sej och alla IE fönster dör samtidigt
Jag har på inget sätt påstått att IE är helt oberoende utav explorer, det vågar jag inte svara på. Men det, (explorer alltså) är inget du behöver installera utöver wine.
Vad jag vet är, att någon explorer-process inte behöver vara startad i windows för att man ska kunna köra IE, till exempel.

sjukperro

Post by sjukperro » 12 January 2010, 22:38

sedär, man lär sej nåt nytt nästan varje dag :D
//Johan

erik_persson

Post by erik_persson » 12 January 2010, 22:40

Fram tom IE6 *var* IE en *klart* sämre webläsare än firefox, än safari, än opera osv.
Stödet för standarder var tex mycket sämre. Det är inte så mycket att prata om - IE6 var en usel webläsare.
Hack för att få IE6 att fungera tillhör mer reglerna än undantagen om man ska göra hemsidor. Övriga webläsare fungerar i allmänhet bra med samma kod, medan IE6 behövde handpåläggning.
Detta har förbättrats med IE7 och IE8, men fortfarande så tror jag att IE har ett sämre stöd för standarder än de senaste webläsarna i övrigt.

/ep

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 13 January 2010, 01:42

erik_persson wrote:...men fortfarande så tror jag att IE har ett sämre stöd för standarder än de senaste webläsarna i övrigt.
Så är det.

klein

Post by klein » 14 January 2010, 04:56

Många kör IE av gamla vana.. Sedan finns en del dåligt gjorda hemsidor som bara fungera med IE. Men det är oftast inkompatibla med IE 7 och 8 också. Det är som har gjort såna hemsidor , kommer få designa om dem eftersom i framtiden mer surf sker från mobilen än via datorn.

kratz

Post by kratz » 2 February 2010, 17:51

Med tanke på att Firefox är industristandard och har 46,4% av världsmarknaden (Dec 2009) medans IE6+7+8 totalt hade 37,2% under samma period så skulle det förvåna mig om det finns några sidor (förrutom Microsofts egna) som kräver IE.
Välkommen till http://archlinux.se !

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 3 February 2010, 22:58

kratz wrote:Med tanke på att Firefox är industristandard och har 46,4% av världsmarknaden (Dec 2009) medans IE6+7+8 totalt hade 37,2% under samma period så skulle det förvåna mig om det finns några sidor (förrutom Microsofts egna) som kräver IE.
?!? Vilken källa står bakom de siffrorna, om jag får fråga?

kratz

Post by kratz » 5 February 2010, 09:28

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 5 February 2010, 10:08

Den statistiken gäller bara besökarna på w3schools.com och ger nog ingen rättvis bild.

Net Applications statistik brukar annars anses tillförlitlig.

http://marketshare.hitslink.com/report.aspx?qprid=0

kratz

Post by kratz » 5 February 2010, 10:41

Som sagt, det finns 3 typer av osanning; lögn, förbannad dikt och statistik.
Jag litar varken på w3schools eller Net Applications statistik, utan ville bara få fram en poäng att Firefox är en stor webläsare, än om inte den största. Det finns inga webutvecklare idag som kan ignorera Firefox.

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 5 February 2010, 11:34

kratz wrote:Som sagt, det finns 3 typer av osanning; lögn, förbannad dikt och statistik.
Ok? Ja, det var ju ett väldigt insiktsfullt sätt att se det på, måste jag säga.
kratz wrote:Jag litar varken på w3schools eller Net Applications statistik, utan ville bara få fram en poäng att Firefox är en stor webläsare, än om inte den största. Det finns inga webutvecklare idag som kan ignorera Firefox.
Ok, Jag trodde du ville förmedla att Firefox var de facto industristandard(?) därför att den användes av betydligt fler än IE.

kratz

Post by kratz » 5 February 2010, 12:12

Fader_Berg wrote:
kratz wrote:Som sagt, det finns 3 typer av osanning; lögn, förbannad dikt och statistik.
Ok? Ja, det var ju ett väldigt insiktsfullt sätt att se det på, måste jag säga.
kratz wrote:Jag litar varken på w3schools eller Net Applications statistik, utan ville bara få fram en poäng att Firefox är en stor webläsare, än om inte den största. Det finns inga webutvecklare idag som kan ignorera Firefox.
Ok, Jag trodde du ville förmedla att Firefox var de facto industristandard(?) därför att den användes av betydligt fler än IE.
Jepp, och det är precis så det är.
Vad är det som säger att din statistik skulle vara mer tillförlitlig?
Har alla negrer stora kukar?

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 5 February 2010, 15:22

kratz wrote:Vad är det som säger att din statistik skulle vara mer tillförlitlig?
Det är inte min statistik, vill jag påpeka. Varför den är mer tillförlitlig är för att den har betydligt större omfång i datainsamling. Medans w3school.com bara mäter trafiken till deras domän, så mäter Net Applications trafiken över betydligt fler. På så sätt minskar man en eventuell varians, (jämnar ut avvikelser) som uppstår vid enskilda mätpunkter och i deras egenskaper. Det är just det statistik handlar om. I det här fallet kan ju en grupp användare med specifika kunskaper och/eller önskemål påverka resultatet till att bli avvikande.
Vi kan ju anta att personer som surfar till w3school.com är något mer bevandrade i HTML, CSS, JS o.s.v. än den generella besökaren på Aftonbladet.se är till exempel. Jag skulle tippa på att firefox användningen på w3schools är högre än genomsnittet, därför att fler folk som florerar där, i regel vet om IEs dåliga sidor och vill kanske inte befattas med den. Men det visar en helt fel bild mot internet i övrigt. Där den gemene användaren inte sitter inne med den kunskapen eller helt enkelt skiter i det.
kratz wrote:Har alla negrer stora kukar?
Nej, det har jag svårt att tro. Jag tror dessutom du får svårt att hitta någon seriös statistik som säger det.

kratz

Post by kratz » 5 February 2010, 16:20

Haha!
Du går verkligen in för det här:)

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 5 February 2010, 16:59

Yeah right! Men någon måste ju lära dig.

Cipher

Post by Cipher » 5 February 2010, 17:20

Fader_Berg wrote:Yeah right! Men någon måste ju lära dig.
Menar du dej själv?
Arch64 testing | openbox 3.4 | thinkpad w500
archlinux.se

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 5 February 2010, 17:54

Cipher wrote:Menar du dej själv?
Det beror på... Är det en kuggfråga?

Post Reply