Bootbar Usb, Backtrack4 problem.

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
Laser_Blader

Bootbar Usb, Backtrack4 problem.

Post by Laser_Blader » 14 January 2010, 09:16

Hej.

Kör för närvarande Ubuntu 9.10 på min netbook och stormtrivs. Men Jag har börjat intresserad mig för att labba runt med mitt trådlösa nätverk, har fördjupat mig lite i aircrack-ng osv. Men får inte det riktigt att fungera.
Så jag tänkte installera Backtrack4 på en usb. Där allt redan ska finnas inbakat. Har kollat deras guider och flera andre på nätet. För att göra en ootbar usb med backtrack4. Men inget funkar.
Har provat med Unetbootin och provat på att göra det i terminalen, men det gick om möjligt ännu sämre.

Problemet är att när jag väljer att boota från usb under uppstart så kommer bara en grå ruta upp, där står automatic boot in [*] seconds. Den räknar ner och börjar sen om på 10. håller på så hela tiden. Bootar alltså inte.
Provat att göra usb:n i windows samt på min ubuntu dator. Laddat ner iso filen flera ggr. Men det går bara inte.

Frustrationen växer!! Skulle gärna fålite tips på hur man kan få det att funka.

tackar på förhand

Laser_Blader

Re: Bootbar Usb, Backtrack4 problem.

Post by Laser_Blader » 14 January 2010, 11:25

Provade nu att installera virtualbox och köra det den vägen.

Har fått de att boota från cdrom (iso filen)

Den bootar så lågt som till att det står brub>

där provade jagg boot. då vill den ladda kernel först. och där kördejag fast.. vet helt enkelt inte hur man gör... hjälp ? D

sjukperro

Post by sjukperro » 14 January 2010, 22:11

jag installerade då genom unetbootin i win å de funkade utan problem :wink: har du formaterat till fat32 och gjort allt annat rätt? :)
//Johan

Laser_Blader

Post by Laser_Blader » 16 January 2010, 23:19

Ja, vad jag ser så har jag gjort allting enligt konstens alla regler.. Men amn får väl göra om igen ;)

ingen som har tips på vad det kan vara för galet som gör att en inte bootar i virtualbox? hur man laddar kernel tex?

sjukperro

Post by sjukperro » 17 January 2010, 01:16

vad har du för usb minne? kanske inte är bootbart? och har du satt "bootflagga" på de då du gör det genom linux?
//Johan

li

Post by li » 17 January 2010, 13:14

Egentligen är det onödigt att ha boot-bar usb. Min gamla dator kan inte inte boota usb-disk direkt. Men det funkar utmärkt via grub. (Även lilo funkar).

Jag kör just nu arch-linux på en 16G (snabb) sandisk cruzer contour. Jag bootar normalt alla olika system via win/xp ntldr + grub for dos. Linux-kärna, ramdisk och grub-filer ligger på windows filsystem. På så sätt är det möjligt att slippa partiotionera om hårdisken (vilket jag dock gjort).
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

Laser_Blader

Post by Laser_Blader » 18 January 2010, 11:27

tack för hjälpen, gav upp usbn helt.
Laddade ner en färdig vdi disk av backtrack4 så nu fungerar det i virtualbox.

Men men som alltid lite med :P Får inte airmon-ng att funka.
I ubuntu när jag kör airmon kommer det upp interface Chipset Driver

wlan0 Atheros ath5k - [phy0]
Men under backtrack kommer det ingenting. Interface;Chipset, driver dyker upp men den hittar ingenting.
Säkert enkelt fel, men jag hittar det inte.. blir inte klock på det alls. Hardet med inställningar i virtualboxx att göra?

När man kör *sudo dhclient innan man startar (startx) så rabblar de upp en massa mac adresser interfaces osv. Men ingen v dom fungerar heller.

Trådlös uppkoppling finns för ut på nätet kommer jag.. Är lite nollställd just nu :P

Post Reply