Redhat Cluster

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
shuttehface

Redhat Cluster

Post by shuttehface » 14 January 2010, 11:43

Hejsan!

Har två stycken maskiner, med ett varsitt FiberKort, Redhat Advanced Plattform

Jag ska sätta upp ett Redhat Cluster, två noder som är kopplat till ett gemensamt SAN. Oracle ska köras på detta cluster.

Jag ville först sätta upp ett 100% driftsäkerhet cluster men eftersom databasen inte är systemkritisk så är det okej med lite mindre krav. Det behöver visserligen ske en automatisk fail-over, men nedtid är okej om detta händer.

Så, om något händer ska alltså den andra noden ta upp arbetet och mounta upp på SAN (databasen kommer ligga här).

Jag antar att jag behöver ett virtuellt IP som sitter på nod 1 (t.e.x) och sen hoppar över till nod 2 om något händer, sedan skriver jag ett script som startar upp oracle där och mountar upp igen. Jag tänkte köra en heart beat som hoppar mellan noderna och kommer vara det som identifierar huruvida en nod lever eller ej. Jag har dock ingen utbildning på linuxadministration eller dylikt så detta är ganska nytt, men tänker jag rätt?

Detta är till en början ett testsystem, som kommer uttökas med massor med saker sedan inför produktionssättning. Så vi börjar såhär.

Jag har installerat massor med saker via yum, men tror jag gick lite för långt med alla saker. :)

Skulle uppskatta lite hjälp, tankar kring mitt projekt, och tips.

Fader_Berg

Re: Redhat Cluster

Post by Fader_Berg » 14 January 2010, 13:11

Har du kollat om Linux-HA (High Availability) kan vara något? Jag var inne och kollade på det för något år sedan, men fick tyvärr aldrig möjlighet att skrida till verket. Så jag är tyvärr lite dåligt påläst om det. Men det kan vara ett tips.

li

Post by li » 15 January 2010, 16:28

Titta även på freeBSD som anses mycket driftsäkert och har tillgång till SUN:s z-filesystem. En variant av filsystemet kan köras i usermode på linux mha av FUSE.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

mrfestis

Post by mrfestis » 13 February 2010, 16:18

shuttehface wrote:Hejsan!

Har två stycken maskiner, med ett varsitt FiberKort, Redhat Advanced Plattform

Jag ska sätta upp ett Redhat Cluster, två noder som är kopplat till ett gemensamt SAN. Oracle ska köras på detta cluster.

Jag ville först sätta upp ett 100% driftsäkerhet cluster men eftersom databasen inte är systemkritisk så är det okej med lite mindre krav. Det behöver visserligen ske en automatisk fail-over, men nedtid är okej om detta händer.

Så, om något händer ska alltså den andra noden ta upp arbetet och mounta upp på SAN (databasen kommer ligga här).

Jag antar att jag behöver ett virtuellt IP som sitter på nod 1 (t.e.x) och sen hoppar över till nod 2 om något händer, sedan skriver jag ett script som startar upp oracle där och mountar upp igen. Jag tänkte köra en heart beat som hoppar mellan noderna och kommer vara det som identifierar huruvida en nod lever eller ej. Jag har dock ingen utbildning på linuxadministration eller dylikt så detta är ganska nytt, men tänker jag rätt?

Detta är till en början ett testsystem, som kommer uttökas med massor med saker sedan inför produktionssättning. Så vi börjar såhär.

Jag har installerat massor med saker via yum, men tror jag gick lite för långt med alla saker. :)

Skulle uppskatta lite hjälp, tankar kring mitt projekt, och tips.

Hej, det du är ute efter är en HA lösning, baserat på ett klustrat filsystem så båda noderna kan skriva och läsa till samma disk simultant. Det jag pratar om är OCFS2 (oracle cluster filesystem), detta inkluderar o2cb som håller koll på noderna. Detta gör att du kan ha båda aktiva i klustret så du utnyttjar även lastbalansering i heartbeat2.

Så satsa på:

ocfs2 / o2cb
heartbeat2

Läs på lite om det och sen kör... Funkar klockrent i den miljön du hade tänkt bygga. Jag kör det hos kunder med virtualiseringslösningar samt olika andra system som kräver 99,9% upptid.

Lycka till!
-_-;;

Post Reply