Köp av ny dator. Linux kompatibel ?

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
ocean

Köp av ny dator. Linux kompatibel ?

Post by ocean » 19 February 2010, 08:14

Hej, då min gamla dator gick i graven med min källkod och andra viktiga dokument. Har jag bestämt mig för att köpa en ny stabil dator. Jag behöver inte super grafik eller super stor disk då jag mest programmerar. Tänkte kolla om det finns någon som kan det här med dator hårdvara då jag själv suger. Har på komplett.se fått ihop ett packet jag tror är bra. Men är osäker om det passar med Linux och om grejerna passar med varandra.

EDIT: Modekortet har 128 grafik, och ljudkort
  • midi låda
    Antec Three Hundred Midi Tower Svart
    ström agg
    ACE RawDeal Plus 620W PSU
    modekort
    ASUS M4A785TD-V EVO, Socket-AM3
    processor
    AMD Phenom II X4 945
    minnen
    Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB
    hård disk
    WD VelociRaptor 150GB
Har jag glömt någon viktig komponent ? Passar alla dessa delar med varandra ? Kommer Linux (Debian) funka? Tack på förhand. / Ocean

klein

Re: Köp av ny dator. Linux kompatibel ?

Post by klein » 19 February 2010, 10:34

Kan inte avgöra om just din hårdvara kommer vara linux kompatibel, bero på vilket chipset man kör. Min erfarhet säger man bör köra med intel grejer. Är det så att du vill köra AMD, så kan du få komplettera med ett annat GFX kort, det är väl där de stora strulet bruka finnas. Kolla även ASUS hemsida, ibland finns det speciella BIOS versioner för linux, för en del moder-kort.

Jag har utgått från min världbild, där jag har använt ubuntu för att komma åt en mängd datorer de senaste åren. Har då använt ubuntu som ett universal verktyg för kopiera ut data från kraschade Windows datorer, där man har stött på problem, är det med en AMD chipset och framförallt en del tidiga NVDIA chipset. Men kartan ritas om regelbundet.

ocean wrote:Hej, då min gamla dator gick i graven med min källkod och andra viktiga dokument. Har jag bestämt mig för att köpa en ny stabil dator. Jag behöver inte super grafik eller super stor disk då jag mest programmerar. Tänkte kolla om det finns någon som kan det här med dator hårdvara då jag själv suger. Har på komplett.se fått ihop ett packet jag tror är bra. Men är osäker om det passar med Linux och om grejerna passar med varandra.

EDIT: Modekortet har 128 grafik, och ljudkort
  • midi låda
    Antec Three Hundred Midi Tower Svart
    ström agg
    ACE RawDeal Plus 620W PSU
    modekort
    ASUS M4A785TD-V EVO, Socket-AM3
    processor
    AMD Phenom II X4 945
    minnen
    Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 4GB
    hård disk
    WD VelociRaptor 150GB
Har jag glömt någon viktig komponent ? Passar alla dessa delar med varandra ? Kommer Linux (Debian) funka? Tack på förhand. / Ocean

ocean

Post by ocean » 19 February 2010, 11:31

klein wrote: Jag har utgått från min världbild, där jag har använt ubuntu för att komma åt en mängd datorer de senaste åren. Har då använt ubuntu som ett universal verktyg för kopiera ut data från kraschade Windows datorer, där man har stött på problem, är det med en AMD chipset och framförallt en del tidiga NVDIA chipset. Men kartan ritas om regelbundet.
Tack klein, Ska se om jag kan få ihop en intel till hyfsat bra pris. Återkommer.

klein

Post by klein » 19 February 2010, 11:43

Finns ett känt undantag där, det är intel GMA 500 som sitter i netbooks.

ocean

Post by ocean » 19 February 2010, 12:09

Så vad tror du/ni om.
  • Moder-Kort
    ASUS P5E3 PRO, X48, Socket-775
    Processor
    Intel Core™ 2 Quad Q8400, Socket-775
    Minne
    Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 3GB
    Grafik-Kort
    ASUS GeForce GT 220 1GB PhysX CUDA
Fick byta ner mig i hårdisk och minne. Slutnotan hamnar på 6167kr.
Amd hamnade på 6336 kr.

klein

Post by klein » 19 February 2010, 13:31

Googla på det där chipset, så du är 100..Har inte kört GFX från X48..
ocean wrote:Så vad tror du/ni om.
  • Moder-Kort
    ASUS P5E3 PRO, X48, Socket-775
    Processor
    Intel Core™ 2 Quad Q8400, Socket-775
    Minne
    Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 3GB
    Grafik-Kort
    ASUS GeForce GT 220 1GB PhysX CUDA
Fick byta ner mig i hårdisk och minne. Slutnotan hamnar på 6167kr.
Amd hamnade på 6336 kr.

erik_persson

Post by erik_persson » 20 February 2010, 01:18

Jag har aldrig stött på något problem när jag kört linux på AMD-processorer.

/ep

klein

Post by klein » 20 February 2010, 05:44

CPUn krånglar inte utan en del kring kretsa , samma sak som SIS / VIA Chipset till Intel

erik_persson wrote:Jag har aldrig stött på något problem när jag kört linux på AMD-processorer.

/ep

ocean

Post by ocean » 20 February 2010, 20:21

klein wrote:Googla på det där chipset, så du är 100..Har inte kört GFX från X48..
ASUS P5E3 DELUX inte PRO har vist linux inbyggt i moderkortet. Du kan surfa kolla e-mail osv några sekunder efter du startar datorn. Lite coolt. Antar att pro då inte ska vara några problem.

/ Ocean

klein

Post by klein » 21 February 2010, 01:13

Sure! :-) Jag har ingen positiv erfarenhet av ASUS moderkort... Så numera kör jag med gigabyte.. :-) Men annars säker helt ok! Finns inget moderkort som har USB port direkt på moderkortet , så man sätt ditt ett USB minne direkt, som en del HP servrar har. Riktigt najs.. ( Förstår mig rätt nu, dvs USB porten är inte når bara ute ifrån, utan sitter inne i datorn, på sätt kan man ha ett OS liggande på en USB sticka inne i datorn. )

Såna där inbyggda linux versioner har tendens att bli föråldrade fort och ha en del kvalité mässiga brister. Folk förtroende för linux har inte öka med skräp produkter som Linpus och Xandros i Netbooks precis.
ocean wrote:
klein wrote:Googla på det där chipset, så du är 100..Har inte kört GFX från X48..
ASUS P5E3 DELUX inte PRO har vist linux inbyggt i moderkortet. Du kan surfa kolla e-mail osv några sekunder efter du startar datorn. Lite coolt. Antar att pro då inte ska vara några problem.

/ Ocean

kratz

Post by kratz » 21 February 2010, 10:29

Det där ser mycket fint ut.

Du kan få köpa en burk + skärm billigt av mig om du gör det ASAP. Jag emigrerar nämligen om en vecka.
Inte lika bra som den som du plockat ihop, men det är ett jävla dra i den ändå, och du får det billigare.
Den finns i Östra Småland.

Processor:
Intel Core 2 QUAD Q9300 2.5GHz 6MB FSB1333 Socket 775

Moderkort:
ASUS P5E3 Deluxe iX38
Dubbla GB nätverkskort, 1600MHz FSB, DDR3 mem, 5.1 ljud mm.

Hårddisk:
Western Digital Raptor 150GB / SATA II / 10000rpm

Chassi:
Cooler Master Centurion 5 Miditower ATX Black/Silver

Grafikkort:
Gainward BLISS GeForce 8600GTS 512MB GDDR3

Minne:
Qimonda 2GB DDR3 1333MHz

Nätaggregat:
Xion AXP 500W PSU 120mm Cooling Fans ATX 2.2

CPU-kylare:
ARCTIC COOLING FREEZER 7 PRO S-775

Optiska enheter:
Samsung SH-S203D/BEBN DVD±RW Dual-Layer SATA

Skärm:
HP f2105
Välkommen till http://archlinux.se !

li

Post by li » 21 February 2010, 19:19

Vart emigrerar du?
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

kratz

Post by kratz » 21 February 2010, 19:59

Australien

klein

Post by klein » 21 February 2010, 21:40

Varför Australien? Värmare klimat? Bättre arbetsmarknad?
kratz wrote:Australien

kratz

Post by kratz » 22 February 2010, 18:26

klein wrote:Varför Australien? Värmare klimat? Bättre arbetsmarknad?
kratz wrote:Australien
Varför inte Australien?:)
Främst är det väl att man måste göra något roligt i livet, och omväxling förnöjer.
Har jobbat i över två år nu med ett bra och välbetalt jobb i byn där jag växte upp. Risken att fastna här av bekvämlighetsskäl är överhängande och den tänker inte jag ta;) Sedan hur länge jag stannar i just Australien får vi se, men EU är ingen stat som jag kommer att bosätta mig i hur eller hur.

li

Post by li » 23 February 2010, 17:30

Ja, AUstralien är nog bättre än EUropa. Trevlig resa :D
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

kratz

Post by kratz » 25 February 2010, 08:46

Tack;)
Ekonomisk frihet har man ju iallafall. Ingen planekonomi och där med nästan obefintliga skatter vilket gör att det i princip inte finns någon arbetslöshet.
Ligger ju trea i världen i Heritages frihets-index, så visst tror jag att det är bättre än EU(SSR) http://www.heritage.org/index/Ranking.aspx

klein

Post by klein » 25 February 2010, 09:26

Låter som ett underbart land. Sverige får man tjäna pengar, alla pengar i Sverige skall gå till att göda politiker.

Vad krävs det för arbetestillstånd? Fundera på att lämna Sverige, man bli skattad till döds i de här landet.Varför gäller inte marknads ekonomi bland våra politiker för? Låt medlemmarna för resp. parti betala för deras omkostnader.
kratz wrote:Tack;)
Ekonomisk frihet har man ju iallafall. Ingen planekonomi och där med nästan obefintliga skatter vilket gör att det i princip inte finns någon arbetslöshet.
Ligger ju trea i världen i Heritages frihets-index, så visst tror jag att det är bättre än EU(SSR) http://www.heritage.org/index/Ranking.aspx

kratz

Post by kratz » 25 February 2010, 13:27

Det finns massvis med olika visum man kan söka. Ett års arbetstillstånd (WHV) är busenkelt att få om man är under 31år gammal, men om man vill stanna längre så finns det lite olika sätt att lösa det på, men det enklaste torde vara att få en arbetsgivare att sponsra dig. Om man jobbar inom IT så får man mycket pluspoäng i visumansökningen:)

http://www.immi.gov.au/visawizard/

li

Post by li » 26 February 2010, 14:25

Ska man emigrera till Sverige så får man pluspoäng om man har aids, är analfabet, och förföljd av polisen.
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

kratz

Post by kratz » 28 February 2010, 02:56

li wrote:Ska man emigrera till Sverige så får man pluspoäng om man har aids, är analfabet, och förföljd av polisen.
AIDS, analfabetism och kriminalitet är kulturberikning. Vi har ju bara massa töntig kultur som midsommarstången och små grodorna ändå. Vi behöver lite mer "fartfylld" kultur med små inslag av hedersmord och könsstympning för att liva upp tillvaron.

klein

Post by klein » 28 February 2010, 07:44

kratz wrote:
li wrote:Ska man emigrera till Sverige så får man pluspoäng om man har aids, är analfabet, och förföljd av polisen.
AIDS, analfabetism och kriminalitet är kulturberikning. Vi har ju bara massa töntig kultur som midsommarstången och små grodorna ändå. Vi behöver lite mer "fartfylld" kultur med små inslag av hedersmord och könsstympning för att liva upp tillvaron.
Det börja bli för mycket av det goda, tyvärr finns inget seriösa politiker som vill lösa problemet. Visst finns problem i dessa grupper, problemet ligger väl i att politiker inte vill äga problemet. Folkpartiet försöker väl, men är rädda att närma sej Nationaldemokraterna / Sverigedemokraterna idelogiskt för mycket. Lite krav på folk som kommer hit bör det finnas, har man inte fått jobb efter 1-2 år, så kanske man inte skall bo Sverige.

Men jag har också en känsla av problemet förstoras mer än vad det är, det finns en del bloggar och en del krafter på internet bre gärna på lite extra och överdriver, för att vinna politiska poäng. Det har alltid funnits problem med invandrare i olika områden. Precis som de finns/fanns problem med raggare ute på landsbygden.

Så jag är skeptisk till följa strömmen och se allting negativt, jag har ändå bott i ett av Stockholm mest invandra täta områden och bor i ett område med mycket invandrare idag, se inga direkta problem där heller.

Stockholm har en del ekonomiska murar för folk att skall bosätta sej här ( Tack och lov ). Men jag har kollegor som har gjort bostads karriär både i Uppsala och Stockholms invandrare täta områden, han upplever inga problem där heller. Sedan vet andra som har gett upp sitt 1:a andra kontrakt hyres lägenhet i ett större miljonprogram och för att flytta till Sthlm norra förra orter, och bo där i andra hand, för han var trött på kulturberikare. Vilket inte slutade så lyckat.

Man kanske dock inte skall sätta sina hel Svenska barn i en skola i Rinkeby, men området är inte heller till för Svenskar heller.

Man kanske inte skall vara så lätt påverkad av propaganda som en del är och tro på allting som påstås och sägs.. Bloggar har inte etniska regler som pressen har, dom gånger jag har kommit konflikt med människor ute på stan, så har det varit Svenska pundare ,fulla Svenskar eller Svenskar som skall leka polis ( Tant med päls och som tro att hon lever kvar på 50 talet, inte inser att de är helt ok att lämna kvar sin metro tidning i tunnelbana. )

( Om man bortser från Tunnelbane tiggare, men där är fortfarande pundare mer när-gående än utlänningar. Utländska tiggare lägger bara fram en lapp på sättet ( Som givetvis rivs sönder och slängs, man skall inte mata råttor och tiggeri problemet har blivit mindre sedan vi fick duktiga politiker i stadhuset ingen. Eller så håller de mest till på Blå linje och röd linje.) , men jag har varit med om folk som kränger situation Stockholm som har varit väldigt argessvia i sin försäljning. )

Största problem gruppen i Stockholm är väl "Sovjet" stats slöddret som kommer hit i massor, för varje full Landa som åker hem , så har någon Svensk förlorat innehållet i sin sommarstuga längs Östkusten, varför har vi inte hårdare visum krav ifrån gamla Sovjet stater?

Midsommarstången är töntigt..

Men sure, Sverige har blivit hårdare, mycket hårdare .. Inga skattesäkningar kommer heller från Alliansen direkt utan fortfarande 25% moms och 30% inkomst skatt. ( 55% i Skatte tryck. ) , om man skall rusta ner den offentliga sektor, så bör man väl åtminstone börja med sänka skatterna också, typ moms sänkning i paritet med Tyskland och alla avgifter. Bara ta in invandrare / Flyktingar som är lönsamma för Sverige eller som kan skaffa arbete inom en tids ram, kan man inte de, så är det FN problem att ta hand om dem , inte vårt.

Så du gör nog rätt...Lycka till.. Men vad skall du leva på i Australien då? Klippa får?
kratz wrote:

Post Reply