Installations hjälp!!!

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
mia123

Installations hjälp!!!

Post by mia123 » 23 February 2010, 20:55

Hej på er!
Har problem när jag ska installera mint. Tror jag får till partitionerna men sen när jag ska installera blir det stopp.
Har inget os på datorn. Men har ingen aning hur jag ska få till det. Gillar Mint mkt så det vore roligt att slippa köra liv-cdn jämt.

Input/output error during read on /dev/sda är det som står.

Nån vänlig själ som har lust att hjälpa en usel dataamatör?

Mia

li

Re: Installations hjälp!!!

Post by li » 24 February 2010, 17:05

Kan du köra:

fdisk /dev/sda

och printa ut partitionerna (p). Eller ger även detta fel?

Du kan inte installera direkt på /dev/sda. Filsystemet kanske ska in på /dev/sda1?
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

mia123

Post by mia123 » 25 February 2010, 10:49

Hej och tack för svaret!

Hittar inget fdisk..........

Fattar inte så mkt så ger nog upp. Men hade ju varit roligt om man klarat det.

fagerjan

Post by fagerjan » 25 February 2010, 14:19

I vilket skede kommer felmeddelandet? Felet kan bero på att håddisken är trasig.
Fagerjan

mia123

Post by mia123 » 25 February 2010, 16:48

Hej!
Felmeddelandet kommer upp när 15%är installerat vis slutprocessen.

När jag kollar under "Disk utility" står det under hårddisken, 105MB unrecognized, 750MB unrecognized, samt unknown and unused under båda.

Har säkert fipplat bort nåt viktigt i min desperation.

Tacksam för svar.

klein

Post by klein » 25 February 2010, 19:08

Vilken distrubtion försöker du installera? På en distar kan man trycka ctrl-alt+f2 . Kan vara så att din hårddisk har trasiga sektorer. Men kan vara annat fel..
mia123 wrote:Hej!
Felmeddelandet kommer upp när 15%är installerat vis slutprocessen.

När jag kollar under "Disk utility" står det under hårddisken, 105MB unrecognized, 750MB unrecognized, samt unknown and unused under båda.

Har säkert fipplat bort nåt viktigt i min desperation.

Tacksam för svar.

mia123

Post by mia123 » 25 February 2010, 19:54

Mint 8.

fagerjan

Post by fagerjan » 26 February 2010, 15:55

Felmeddelandena tyder på att du glömt att välja filsystem i samband med partitioneringen eller valt ett filsystem som inte stöds av installationsprogrammet. Windows filsystem kan inte användas för / partitionen.
Fagerjan

mia123

Post by mia123 » 26 February 2010, 23:37

Och det ordnar jag hur???
Har inget os annat än live-minten. Trivs väldigt bra med det men kan det vara att min dator är för gammal?

Men antar att det är min okunskap som är det största felet...........

andersajja

Post by andersajja » 27 February 2010, 22:02

Linux Mint 8, ser ut att vara den som anses stabil enligt http://www.linuxmint.com/blog/?p=1155 .
Om Live fungerar så är det mycket troligt att den även kommer att fungera som installerat, men detta kräver att du är noggrann vid installationen och följer de hänvisningar som följer i dels själva installations-programmet och dels även ser till att du är påläst om förfarandet innan du börjar (inte tänkt att vara elakt, spydigt eller annat...).
Partionering av disk kommer du till under installationen och då kommer du att vara tvungen att veta hur disken ser ut nu (storleken på den, vad som är ledigt etc) och framför allt hur du vill att den ska se ut efteråt, en systempartition, en swap-partition och en separerad home-partition är nog det minsta du behöver.
Formatet bör vara ext3 alternativt ext4 med undantag av swap-partitionen som har ett eget format. Man kan klara sig bra utan en swap men efter som den används för att lagra ram-minnenas tillstånd vid en eventuell vila av datorn (förutsatt att man använder vila/sova-funktionen) så kan det vara en god regel att använda swap motsvarande den totala minnes-storleken (lika, om man har mycket minne och gärna en större swap om man har mindre minne eller ingen swap om man har massor med minne installerat och inte kommer använda vila/sova. Swap är en utökning av den tillfälliga lagring som RAM-minnena tillhandahåller.

Tyvärr är mina erfarenheter med hur installationen av Mint går till obefintliga men om det är en Linuxdist värt sitt namn så bör http://www.linuxmint.com tillgodose alla behov vad gäller, på vad (det kan installeras) och framför allt, hur (det kan/skall göras).
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

mia123

Post by mia123 » 27 February 2010, 22:28

Hur kommer jag in på /dev/sda1?

Gör inget om jag blir idiot förklarad!

Är bara envis och vill kunna själv.................med lite hjälp.

Tyvärr vägrar sonen hjälpa till då han är windows nörd.

sjukperro

Post by sjukperro » 28 February 2010, 09:18

skrev inte jag ett inlägg i den här tråden igår? iaf så skrev jag att du kan ju välja "hela hårddisken" el vad alternativet nu heter så slipper du göra egna partitioner, då fixar datorn allting och enda du måste göra är att välja filformat på disken :)
//Johan

mia123

Post by mia123 » 28 February 2010, 12:08

Och hur gör jag det????????????? Har provat men det vill sej inte.

Väldigt tacksam för att ni är snälla och svarar.

andersajja

Post by andersajja » 28 February 2010, 12:47

I den officiella användarhandboken för LM 8 (engelsk version) finns väldigt tydliga instruktioner för hur en installation går till
http://ftp.heanet.ie/pub/linuxmint.com/ ... nglish.pdf

Klicka dig fram til "Install Linux Mint on your Hard Drive" sidan 10 i PDF'en.

Installationsförfarandet ser ut att vara exakt det samma som i Ubuntu och, om så, då är det bara att, så att säga, "följa med tåget" genom att välja att installera till hela hårddisken och sedan gå vidare i installationen.
Det kan nästan inte bli fel om man bara har en hårddisk och inget annat installerat redan eftersom att installeraren tar hand om partitioneringen helt automagiskt.

En sammanfattning över vad som beskrivs i PDF'en är:
1: Starta upp datorn med Live-CD precis som du gör nu, väljer det översta alternativet och väntar tills systemet har bootat färdigt.
2: Klickar på Installations-ikonen på skrivbordet.
3: Gör de val som behöver göras, med avseende på den hårdvara du har (tangentbordslayout, variant av mus samt klocka och plats i välden du befinner dig).
4: Partitioneraren startar sedan och där kan du antingen välja att själv styra till det med din hårddisk eller, som rekommenderat, låta programmet ta hand om detta åt dig.
5: Skapa användarkonto.
6: Mata ut CD och starta om.
7: Nu bör det vara färdigt så att du kan börja härja runt efter ditt eget tycke och smak.
andersajja

mia123

Post by mia123 » 1 March 2010, 10:57

Tror det är att jag inte kommer åt hd............Finns inget när jag går in i Gparted och det är Type FAT under Disk utility.

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 2 March 2010, 14:17

mia123 wrote:Nån vänlig själ som har lust att hjälpa en usel dataamatör?
Har du börjat kolla på linux, så har du definitivt lämnat usel-stadiet i alla fall.

Vad har du för dator, (märke och modell) om det nu går att få reda på?

mia123

Post by mia123 » 3 March 2010, 09:45

Ja, jag gillar verkligen Mint versionen! Och allt fungerar, skrivare mm utan problem och massa bök med installationsskivor.

Min dator är:
Intel p4 2,8GHz
Minne:
1,5 GB DDR 333MHz
Hd:
750GB S-ATA 16MB 7200RPM
Mk:
P5P 800SE

Mkt tacksam! Vill så gärna slippa Windows...................

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 3 March 2010, 14:07

När du kör installaionsguiden, kommer du till steg 4/6 (som visas på sid. 15 i den user-guide som andersajja hänvisar till här ovan)?
Om så, förstår jag dig rätt när du inte ser någon hårddisk att installera Mint på där?

mia123

Post by mia123 » 3 March 2010, 15:39

jodå, där är den med. Har provat och pationera manuellt och att att det fixas i hela disken. Men sen är det stopp. 15% installerat då kommer ett fel "input/output error during read on /dev/sda". Fattar inte mkt..............

Tror du jag kan prova byta hd? Har en Seagate 160Gb sitter i en dator med moderkortet ur funktion.

Datorer är som bilar.......de ska bara funka, men lite kul är det att felsöka..........

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 3 March 2010, 17:17

mia123 wrote:jodå, där är den med. Har provat och pationera manuellt och att att det fixas i hela disken. Men sen är det stopp. 15% installerat då kommer ett fel "input/output error during read on /dev/sda". Fattar inte mkt..............
Ja, då är den med stor sannolikhet skadad.
mia123 wrote:Tror du jag kan prova byta hd? Har en Seagate 160Gb sitter i en dator med moderkortet ur funktion.
Absolut... kör hårt.

mia123

Post by mia123 » 3 March 2010, 17:22

Tackar för snabba svar!

Då ska jag be sonen byta hd i kväll.

Fortsättning följer..........

mia123

Post by mia123 » 5 March 2010, 12:38

Jaha, då är jag tillbaka. Mint installerat men funkar ej. Får upp No IDE Master H.D.D Detected när jag startar om utan skiva. Är det fortfarande hd?
Är iaf med i GParted och under disk.
Och står att det är installerat när jag gjort en ominstallation.

Kan det vara ett skitfel igen?

hegobald

Post by hegobald » 5 March 2010, 13:46

Kan det vara så att bygeln på hårddisk sitter på cable-select iställer för på master.
Tidigare hade i allafall linux problem med sådant. Lycka till.
Ett lurvigt skägg döljer inte bristande intelligens.

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 5 March 2010, 18:05

Om det är en vanlig ATA-disk och inte en S-ATA, så är det nog som hegobald säger. Då är den förmodligen bara felkonfigurerad.

IDE kontrollern har två kanaler och kan ha två enheter på varje kanal. Dessa enheter måste anges som Master eller Slave på respektive kanal. På hårddisken, där man kopplar in alla kablar, brukar det finnas några stift, (kanske sex, åtta eller tio stycken). Med en eller två byglar - som sammankopplar stift om två. Med dessa ställer man in om hårddisken är Slave, Master eller om den konfigureras via vilken plats på kablaget den har, (Cable Select). Vilka utav dessa stift bygeln, (byglarna) ska täcka brukar stå angivet på hårddisken, men inte alltid.
Om hårddisken är byglad i Cable Select-läge, så måste den vara ansluten på platsen längst ut på kablaget för att få master status. I andra fall måste den vara byglad i master-läge, och så kan den sitta inkopplad på båda utav kablagets två platser. Och sitter det ytterligare enhet på samma kablage så måste den i sin tur vara byglad i slave-läge.

mia123

Post by mia123 » 6 March 2010, 15:08

Hej på er!

Tro det eller ej men nu funkar det! Vågade mej på att bygla och fippla själv och sen funka det. Men återkommer säkert med andra problem men just nu känns det skönt att kunna slå av datorn och veta att man slipper skiva.

Tack för all hjälp!

OErjan

Post by OErjan » 6 March 2010, 16:11

grattis, hoppas du får en bra upplevelse av Linux.
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.

mia123

Post by mia123 » 6 March 2010, 17:04

Ja det är ju det jag fått av live-cd! Gillar mint mkt!

Har kollat var jag ska lägga musik, vilket favorit program har ni? Rhythmbox laggar endel, lite irriterande. Tacksam för förslag.

Åter igen tack för alla svar!!!

andersajja

Post by andersajja » 6 March 2010, 17:43

Vissa tycker att programmet vlc fungerar bra som mediaspelare, klarar både musik och film.
Programmet kan du installera med hjälp av exempelvis, Synaptic som är en grafisk pakethanterare (du hittar Synaptic under 'System > Administration > Synaptic').
andersajja

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 6 March 2010, 20:23

mia123 wrote:Tro det eller ej men nu funkar det! Vågade mej på att bygla och fippla själv och sen funka det.
Fan, vad nice... Who dares wins.

Jag kör MPlayer.

OErjan

Post by OErjan » 7 March 2010, 17:31

MPlayer här, men även en del med kaffeine eftersom det är satt att gå igång när jag kör webradio.
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.

Post Reply