Rättighetsfrågor

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
Blaxtar

Rättighetsfrågor

Post by Blaxtar » 1 March 2010, 03:05

Rätt så ny med Linux (kör Debian) och har en fundering kring rättigheter. Har problem med att fixa detta på min filserver.

Ponera att vi har en mapp, vi kan kalla den testmapp. Sedan har vi ett gång användare.
Nu vill jag att;
Användare ett ska ha fulla rättigheter till mappen
Användare två ska ha fulla rättigheter till mappen
Användare tre ska ha läsrättigheter till mappen, men inte kunna ändra något
Användare fyra ska ha läsrättigheter till mappen, men inte kunna ändra något
Användare fem ska inte ha någon åtkomst till mappen

Hur fixar jag det här med chmod/chown? Får inte till det hur jag än byter ägare och försöker styra det med hjälp av grupper.

mikma

Re: Rättighetsfrågor

Post by mikma » 3 March 2010, 00:11

Du kan inte tänka dig att stänga ute användare fem en nivå upp i filhierarkin genom att inte ge "other" några rättigheter till föräldrakatalogen?

Då borde du klarar dig med en grupp för användare ett och två och därmed blir användare tre och fyra "other".

Annars blir kanske tvungen att använda Access Control Listor/ACL.

Blaxtar

Post by Blaxtar » 3 March 2010, 00:54

Hej!
Tack för svaret. Har googlat lite på ACL och hittar några intressanta länkar. Definitivt värt att lära sig mer om.

Angående ditt förslag, vi kan säga att strukturen ser ut följande; mapp1/mapp2/mapp3/
Om jag stänger användare "others" genom att chmoda mapp1 0770, kan de då komma åt mapp2 som chmoddas 0775 om de känner till den fulla sökvägen till mapp2? Eller på något annat sätt? Eller är det så att om en tidigare mapp nekar användaren åtkomst så kan denne inte komma åt en mapp som ligger "djupare" ner, även om denna mapp ger användaren åtkomsträttighet?

mikma

Post by mikma » 8 March 2010, 23:11

Jo precis, man måste ha exec-rättigheter på katalogen utöver läs/skriv/exec-rättigheter på respektive fil.

Blaxtar

Post by Blaxtar » 9 March 2010, 02:42

Tack mikma för att du bringade klarhet i mina funderingar. Blir nog att sätta sig in i ACL och lära mig det, låter som att det kan uppfylla vad jag kan åstadkomma :-)

Post Reply