Installera Linux till dator med USB - formatera

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
maxwae

Installera Linux till dator med USB - formatera

Post by maxwae » 31 May 2010, 12:02

Hej!

Jag tänkte formatera en dator och köra in ett linuxsystem på den. Det enda problemet jag har är att CD-läsaren på datorn är trasig så det är ingen idé att försöka med CD-skiva. Så jag tänkte att man kanske kan använda sig av ett USB-minne i stället, har gått in på pendrive linux och tankat hem deras program för att sätta in ett linuxsystem på ett fickminne, men kan jag formatera om datorn med det eller kan man bara boota från USBminnet, utan att formatera om datorn?

Tackar ödmjukast för all hjälp!

klein

Re: Installera Linux till dator med USB - formatera

Post by klein » 31 May 2010, 12:19

Enklast är väl ta hem ett program som heter http://unetbootin.sourceforge.net/ , och sedan ta hem ubuntu CD iso och göra en bootbar sticka. Bästa bootbar stickorna får man dock på ubunut systemen.
maxwae wrote:Hej!

Jag tänkte formatera en dator och köra in ett linuxsystem på den. Det enda problemet jag har är att CD-läsaren på datorn är trasig så det är ingen idé att försöka med CD-skiva. Så jag tänkte att man kanske kan använda sig av ett USB-minne i stället, har gått in på pendrive linux och tankat hem deras program för att sätta in ett linuxsystem på ett fickminne, men kan jag formatera om datorn med det eller kan man bara boota från USBminnet, utan att formatera om datorn?

Tackar ödmjukast för all hjälp!

sjukperro

Post by sjukperro » 31 May 2010, 22:30

jo, du kan formatera från dom flesta (är inte säker på att det är alla) distarna på pendrivelinux. skulle rekommendera ubuntu som första "pröva på" dist :)
//Johan

Fredrik_S

Post by Fredrik_S » 14 July 2010, 19:56

Hejsan, är ny på forumet här och helt färsk vad gäller Linux. Började intressera mig för Linux nyligen då jag tänkte hjälpa tjejen få lite fart i sin gamla bärbara dator med Windows XP, visste att det fanns lättviktiga versioner av linux som kunde vara värt att prova, och är när jag skriver detta i fullgång att installera xubuntu via usb-minnet. Installationen gick bra ändå fram tills för sisådär 40 minuter sedan, den står och tuggar på samma ställe och det står bara "Skapar virtuella diskar". Datorn arbetar för fulla muggar och installationsprogrammet tuggar enligt aktivitetshanteraren på 99% cpu-aktivitet. Självklart vill man ju inte bara avbryta detta och riskera att sabotera någonting, så vad borde jag göra? Har googlat på ämnet så gott jag kunnat utan framgång..

MVH

klein

Post by klein » 14 July 2010, 20:07

Verka som något är sönder fuckat.. En ubuntu installation tar normalt ca 10 min.. Ett tips köra main distrubtionen och undvika forkarna.

Fredrik_S wrote:Hejsan, är ny på forumet här och helt färsk vad gäller Linux. Började intressera mig för Linux nyligen då jag tänkte hjälpa tjejen få lite fart i sin gamla bärbara dator med Windows XP, visste att det fanns lättviktiga versioner av linux som kunde vara värt att prova, och är när jag skriver detta i fullgång att installera xubuntu via usb-minnet. Installationen gick bra ändå fram tills för sisådär 40 minuter sedan, den står och tuggar på samma ställe och det står bara "Skapar virtuella diskar". Datorn arbetar för fulla muggar och installationsprogrammet tuggar enligt aktivitetshanteraren på 99% cpu-aktivitet. Självklart vill man ju inte bara avbryta detta och riskera att sabotera någonting, så vad borde jag göra? Har googlat på ämnet så gott jag kunnat utan framgång..

MVH

Fredrik_S

Post by Fredrik_S » 14 July 2010, 21:56

klein wrote:Verka som något är sönder fuckat.. En ubuntu installation tar normalt ca 10 min.. Ett tips köra main distrubtionen och undvika forkarna.
hehe tackar för tipset men får tänka på det längre fram, för som du säger är nog något fuckat.. avbröt installationen och startade om datorn och där fanns xubuntu som ett alternativ när jag bootade så jag valde det.. kunde dock inte komma in normalt utan fick gå in i Demo och allting verkade fungera ok.. så valde att installera därifrån.. installationen blev klar och allt verkade frid och fröjd men när den startar upp så fungerar istället ingenting..

får en mystisk commandline med något grub rescue-dravel.. går inte att göra ett skit helt enkelt.. trodde datorn var död.. letar på morsans Windows 7 och stoppar in för att se om jag kan avstyra det hela.. och nu får jag upp menyn igen och lyckas logga in i Windows XP.. verkligen riktigt mystiskt.. Tydligen ligger någon Windows NT-installation någnstans där under också som jag inte sett tidigare.. så nu har jag avinstallerat alltihop och ska försöka starta om.. får se hur det här går :P

Fredrik_S

Post by Fredrik_S » 14 July 2010, 23:02

Lyckades ändra i BIOS så jag läste USB:n först och då gick det alltså att komma in i xubuntu med Demo, installerade om det på hårddisken och startade om och nu verkar det som att det faktiskt fungerar.. ska väl starta om snart och se vart det bär av med det här.. förvånad iaf att det trådlösa nätverket fungerar out of the box :)

Verkar lösa sig trots allt det här!

Post Reply