Firefox-bin

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
MrT76

Firefox-bin

Post by MrT76 » 3 August 2010, 23:31

Firefox vill inte som jag vill..

Efter att jag startat upp Ubuntu, trycker på Firefox ikonen en gång så laddar den en stund, sen slutar den utan att Firefox startar.
Samma sak när jag trycker en andra gång.
Tredje gången får jag upp ett fönster som meddelar mig att Firefox redan är igång men inte svarar.
För att öppna ett fönster måste jag först stänga existerande Firefox process eller starta om datorn.

Försöker jag stänga av datorn får jag upp ett fönster som meddelar mig om att Firefox.bin inte svarar och om jag vill stänga datorn ändå och tvinga det att sluta

Är det någon som förstår varför inte Firefox vill starta för mig?
Jag har inga problem att starta Opera.

/MrT

MrT76

Re: Firefox-bin

Post by MrT76 » 4 August 2010, 16:38

Fick ett tips/förslag...

Tydligen så har bin filer något med installation och göra.
Fick förslaget att avinstallera det Firefox jag har och installera en äldre version.

Har laddat hem version 3.5 nu, men hur installerar jag den?
Är van vid att installera via Programcentralen, men det blir väl svårt och göra när jag inte vill ha den senaste versionen...

Testade tidigare att avinstallera och installera igen via Programcentralen men det hjälpte inte.

/MrT

klein

Post by klein » 4 August 2010, 17:55

Använd paktethanteraren i Ubuntu istället för att avinstallera och installera program. Pröva och byt namn på dina personliga mozilla filer

Dra upp ett shell :

skriv

Code: Select all

cd $HOME
mv .mozilla .mozilla-old
exit
Pröva och starta firefox nu.

MrT76 wrote:Fick ett tips/förslag...

Tydligen så har bin filer något med installation och göra.
Fick förslaget att avinstallera det Firefox jag har och installera en äldre version.

Har laddat hem version 3.5 nu, men hur installerar jag den?
Är van vid att installera via Programcentralen, men det blir väl svårt och göra när jag inte vill ha den senaste versionen...

Testade tidigare att avinstallera och installera igen via Programcentralen men det hjälpte inte.

/MrT

MrT76

Post by MrT76 » 4 August 2010, 19:14

Hallo klein

jag har löst det nu, hittade detta tipset på ubuntu.se
Det finns ju en möjlighet till fast då försvinner alla tillägg och bokmärken.
Radera den dolda mappen .mozilla i din hemkatalog och starta Firefox....
http://ubuntu.se/t11091/

Men tackar för tipset :-)

Jag har ett liknande problem med torrent programmet Deluge, men jag har ingen Deluge fil i hemkatalogen...
Har testat och avinstallerat och installerat tillbaka igen utan att jag fått rätt på det (både via programcentralen och via pakethanteraren)
Vad jag har förstått brukar programmen i Linux lägga sig i denna katalog strukturen/mappen usr>bin eftersom jag har Deluge installerat på en annan dator (bärbar) så har jag jämfört vilka deluge filer som ligger i de mapparna på båda datorerna och fått rätt filer installerat (enligt den bärbara) utan att det hellre hjälpt.

Har du förslag på det också kanske?

/MrT

klein

Post by klein » 4 August 2010, 19:17

Det vad det jag skrev, mitt knep innebär att du inte raderade mappen. Utan kunde gå tillbaka och plocka tillbaka data.
MrT76 wrote:Hallo klein

jag har löst det nu, hittade detta tipset på ubuntu.se
Det finns ju en möjlighet till fast då försvinner alla tillägg och bokmärken.
Radera den dolda mappen .mozilla i din hemkatalog och starta Firefox....
http://ubuntu.se/t11091/

Men tackar för tipset :-)

Jag har ett liknande problem med torrent programmet Deluge, men jag har ingen Deluge fil i hemkatalogen...
Har testat och avinstallerat och installerat tillbaka igen utan att jag fått rätt på det (både via programcentralen och via pakethanteraren)
Vad jag har förstått brukar programmen i Linux lägga sig i denna katalog strukturen/mappen usr>bin eftersom jag har Deluge installerat på en annan dator (bärbar) så har jag jämfört vilka deluge filer som ligger i de mapparna på båda datorerna och fått rätt filer installerat (enligt den bärbara) utan att det hellre hjälpt.

Har du förslag på det också kanske?

/MrT

MrT76

Post by MrT76 » 4 August 2010, 19:34

Aha
då är ja med dig..

Jag hade inte använt Firefox så mycket så det fanns inte så mycket bokmärken, så jag förlorade inte direkt någonting..

/MrT

sjukperro

Post by sjukperro » 4 August 2010, 20:51

MrT76 wrote:Aha
då är ja med dig..

Jag hade inte använt Firefox så mycket så det fanns inte så mycket bokmärken, så jag förlorade inte direkt någonting..

/MrT

annars kan du dra ner xmarks, är ett addon till firefox och chrome som sparar alla dina bokmärken (du kan spara usernames å lösen också), är rätt smidigt om man har mer än 1 dator el om man måste akutformatera datorn :D
//Johan

MrT76

Post by MrT76 » 5 August 2010, 11:34

Okej....
Har tre datorer här.. så då kan den ju komma till användning...

/MrT

MrT76

Post by MrT76 » 6 August 2010, 23:56

Kollade upp xmarks och kände igen ikonen, hade installerat det i den stationära (som fått Linux nyligen) sen fick jag problem med Firefox och där någonstans försvann också addon programet xmarks...
Tackar för påminnelsen.
:)
/MrT

MrT76

Post by MrT76 » 7 August 2010, 13:31

Obegripligt problem tillbaka...
Jag installerade xmarks på den stationära (som jag nyligen fått Linux på)

Vid ett tillfälle så hängde Firefox sig så att jag fick stänga ner de fönster jag hade.
Sen kunde jag inte starta om Firefox, samma som tidigare, klickar på Firefox ikonen, ser ett litet fönster (i det som i Windows hette startfältet) som säger att Firefox startar och jag ser Linux motsvarighet till timglaset.
Men efter en liten stund så försvinner fönstret och jag får tillbaka pilen utan Firefox startat.
Startar jag systemövervakaren så ser jag en Firefox process och en Firefox-bin process som båda har status sover.

Men det löste jag enkelt sist genom att radera .mozilla i home mappen, så jag gjorde samma sak.
Och fick igång Firefox.
Installerade tillbaka xmarks o webmail notifier, men jag hinner inte göra mycket mer än så förrän det blir samma sak igen när jag klickar på Firefox ikonen.

Varför i hela friden gör datorn på detta viset??

/MrT

klein

Post by klein » 7 August 2010, 15:13

Jag kör delade bokmärken via google toolbar. Pröva byt namn på firefox katalogen.
MrT76 wrote:Obegripligt problem tillbaka...
Jag installerade xmarks på den stationära (som jag nyligen fått Linux på)

Vid ett tillfälle så hängde Firefox sig så att jag fick stänga ner de fönster jag hade.
Sen kunde jag inte starta om Firefox, samma som tidigare, klickar på Firefox ikonen, ser ett litet fönster (i det som i Windows hette startfältet) som säger att Firefox startar och jag ser Linux motsvarighet till timglaset.
Men efter en liten stund så försvinner fönstret och jag får tillbaka pilen utan Firefox startat.
Startar jag systemövervakaren så ser jag en Firefox process och en Firefox-bin process som båda har status sover.

Men det löste jag enkelt sist genom att radera .mozilla i home mappen, så jag gjorde samma sak.
Och fick igång Firefox.
Installerade tillbaka xmarks o webmail notifier, men jag hinner inte göra mycket mer än så förrän det blir samma sak igen när jag klickar på Firefox ikonen.

Varför i hela friden gör datorn på detta viset??

/MrT

MrT76

Post by MrT76 » 7 August 2010, 16:42

Bytte till .mozilla1 och nu fungerar det igen.

Men problemet verkar komma tillbaka då och då...
Hittade ett inlägg på ubuntu om programmet Nexus Personal/bank id
http://ubuntu.se/t11091-7/

Jag har Nexus installerat, men detta kommer inte just när jag ska logga in...
Det verkar som att den är allmänt seg och tar ordentligt med tid på sig...

Vet inte om den är på väg och låsa sig igen, eller vad den håller på med.
Har bara gått till min startsida, www.start.se och öppnat en flik till, till en sida på Aftonbladet...

/MrT

MrT76

Post by MrT76 » 7 August 2010, 16:58

Det är något galet med något program jag har..
Skulle starta om Firefox efter att ha installerat xmarks, men den kommer inte igång.
Kollar jag på Systemövervakaren så står Firefox som status: sover, igen...

Tror det är version 3.6.8
Har inga problem med Opera, Chrome eller epiphany...

/MrT

MrT76

Post by MrT76 » 7 August 2010, 18:22

Då var Firefox igång igen.
Men jag kan inte klicka på Firefox ikonen vid startfältet, eller i Profram>Internet, för laddar den bara en stund, sen får jag detta meddelandet
"Firefox is already running, but is not responding. To open a new window, you must first close the existing Firefox, or restart your system."

Stänger jag ner de Firefox fönster jag har, så händer det först inget när jag klikar på Firefox ikonen, andra gången får jag samma meddelande som ovan.

Alltså är jag tillbaka igen där jag inte kan få igång Firefox...
:roll:

sjukperro

Post by sjukperro » 7 August 2010, 23:06

har du prövat starta aktivitetshanteraren och avsluta processen (do it windows style :wink: )?
//Johan

MrT76

Post by MrT76 » 7 August 2010, 23:31

Om.. aktivitetshanteraren är samma sak som systemövervakaren, så ja... :roll:

Efter det så händer det inget första gången jag klickar på Firefox ikonen.
En process med Firefox och en Firefox-bin lägger sig i systemövervakaren (efter en stunds laddande)
Kan klicka en gång till med ytterligare en av var till i systemövervakaren.
När jag klickar en tredje gång får jag meddelandet jag tidigare skrivit.
:(

/MrT

sjukperro

Post by sjukperro » 8 August 2010, 10:09

så kanske den heter ja :) då har jag ingen aning... kör med en annan webläsare? :wink:
//Johan

Post Reply