Surroundljud 6 Channel (5.1)

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
Joinjox

Surroundljud 6 Channel (5.1)

Post by Joinjox » 17 August 2010, 17:54

Hejsan!

Jag är helt ny med Linux. Jag kör Ubuntu Linux Desktop 10.04.

Mitt ljudkort sitter inbyggt i moderkortet (ASUS M2N-XE series). "Ljudkortet" har 6 kanaler och då ja körde med MS Windows XP, Vista och 7 så hade jag installerat Realtek Audio Driver från den medföljande CD:n eller från Asus hemsida. Då fungerade det sexkanaliga surroundljudet perfekt och det fanns flera inställningsmöjligheter. Jag är supernöjd med Linux men dock saknar jag surroundljudet väldigt mycket och jag vill inte behöva gå tillbaka till MS Windows igen. Så jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig.

På Asus hemsida kan man ladda hem Linux-drivers för mitt moderkort och dom finns dessutom på den medföljande skivan.
På skivan (och mappen man kan ladda hem) "skivan/mappen">LinuxDrivers>Audio - där ligger det tre mappar "Fedora", "Redhat" och "SUSE". Ligger även en textfil där (Usage_Audio_ALC883_.txt) med innehållet:

1.ALC662¥i¥Hª½±µ¦w¸Ëdriver¡C

2.ALC883 ½Ð¥ý§âKernel §ó·s¨ì2.6.20¥H¤W ¦A¦w¸Ë¡I¡I

3.RHEL4.0 ¦w¸Ë§¹OS bundle driver´N¥i¥H¨Ï¥Î¡A¥i¤£¦w¸Ëdriver¡C

Så kan jag använda någon utav dom där mapparna för att installera ljudet på min version utav Linux? Hur i så fall?
Jag har ju som sagt ljud nu men inte sex-kanaligt utan bara vanligt Stereo-ljud. Hur ska jag göra för att enklast få, och ännu viktigare bästa, 5.1 Surroundljudet?

Mycket tacksam för snabbt svar. Snälla, hjälp mig. Är som sagt nybörjare så beskriv så noggrant som möjligt.

Mvh
Jonatan

andersajja

Re: Surroundljud 6 Channel (5.1)

Post by andersajja » 17 August 2010, 20:41

Tror att du redan har drivrutiner som behövs (efter som du har ljud) men att du behöver konfigurera.
Pröva med att klicka på högtalarikonen (uppe till vänster vid klockan på skrivbordet) och välj ljudinställningar. Gå först till fliken Hårdvara och markera kortet (finns troligtvis bara ett). Med kortet markerat så ställer du in Profilen under kortet genom att välja det som passar din konstellation av högtalare. Sedan är det bara att stänga programfönstret.

Om ovan inte fungerar så återkom, det finns ett antal flera sätt att göra på, men detta är (om det fungerar) enklast.
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

Post Reply