Linux Mint 9 hårddisk probs *gröngöling*

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
petta

Linux Mint 9 hårddisk probs *gröngöling*

Post by petta » 1 September 2010, 22:16

Tja.
Har pressat in Linux Mint 9 på en gammal AMD64, mint ligger på en 200g disk och efter det har jag stoppat i en 1Tb disk extra.
Tanken är att köra den som filserver, stående i en mörk garderob, ansluta till den remote från en Win7 burk.

Men! jag trodde i min enfaldiga Windows hjärna att det skulle vara lätt att formatera och montera den nya disken, men icke.
Nu behöver jag hjälp, ska jag helt enkelt ta ur disken, stoppa i den i en Windows burk och formatera den till NTFS för att sen stoppa tillbaka den i Linux kärran?

Förresten, om denna ska stå och slava en mediaspelare, behöver jag nåt mer? samba? eller kan man dela ut disken lite vackert i hemmanätet bara?

Tack på förhand
Petta

kratz

Re: Linux Mint 9 hårddisk probs *gröngöling*

Post by kratz » 4 September 2010, 07:09

Det bästa är att köra disken i annat filsystem än ntfs, tex. ext3 eller ext4.
När du pluggat in disken så kan du se vad den heter med 'fdisk -l', förmodligen heter partitionen /dev/sdb1 om disken bara har en partition och är slav.
Du kan använda fdisk eller cfdisk för att skapa nya partitioner mm.
Om du vill formatera disken med ext3 så kan du använda tex. 'mke2fs -j /dev/sdb1', sedan skriva in disken i /etc/fstab om du vill att den ska monteras vid boot.
Detta är det vanligaste sättet att göra det på. Har aldrig kört Linux Mint, och disten kan mycket väl ha massa hjälpmedel för att göra det samma.

Du kan dela ut disken i ditt windowsnätverk mha. samba, ja.
Välkommen till http://archlinux.se !

bengan2

Re: Linux Mint 9 hårddisk probs *gröngöling*

Post by bengan2 » 20 September 2010, 20:25

du kan använda gparted finns med i linux mint o e ganska enkel att dona med :)
mvh bengan

Post Reply