Internet och autostart från CD/ USB

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
Pelle-48

Internet och autostart från CD/ USB

Post by Pelle-48 » 14 June 2011, 16:35

Hej!
Jag har nu lånat en bok från biblioteket i Vänersborg "Linux för vanliga människor"(Rickford Grant). Där ingår en startbar DVD med Fedora Core 6 /2007 . Programmet ser trevligt ut "snyggt" men visst är det några problem. Def första var att den inte kunde läsa alla SATA-portar. Nr 5 hittade den inte (Windows 2000 klarade detta) så jag fick flytta den till nr 1. Det sista är dock svårare- hur ska jag konfig. nätverkskortet för att hitta internet? Det ser ut som om Windows eller drivrutinen till Windows klarar detta automatiskt. Nero 6 i Windows kan göra boot-bara CD/DVD med en start-rutin från floppy (fungerar bra med tex Win98) men jag vet inte vad jag ska ladda ner från nätet för att få motsvarande för Linux. Det finns ju hur många ISO-Linux som helst men det är boot som är problemet......

exton

Re: Internet och autostart från CD/ USB

Post by exton » 14 June 2011, 20:57

Du använder en hopplöst gammal version av Fedora. Fedora är uppe i version 14 nu. Snart kommer 15...

På LINUX.EXTON.NET kan du hämta två svenska live-versioner av Fedora 14 (om det är det systemet du vill köra/testa).
Image

Pelle-48

Post by Pelle-48 » 15 June 2011, 09:33

Versionen är inte problemet....det är boot på CD/DVD eller USB (en info som gäller alla ISO Linux)
Nu idag kommer jag in på nätverket & internet via min Fedora. Jag monterade ett PCI Ethernet kort (3COM 3C590). Det är inget Giga men kan väl duga. Mitt inbyggda PCIE Realtek RTL8111E hittar jag inte Linux driver för.

Kan nån berätta vad jag ska lägga in för start-rutin på floppy så kan nog Nero 6 i Windows fixa en bootbar CD/DVD för de flesta ISO-Linux.....

exton

Post by exton » 17 June 2011, 12:07

Jag förstår nog inte riktigt vad du pratar om. Har du en hopplöst gammal dator eller vad? (Startrutin på floppy???). Hämta annars hem programmet ImgBurn. Det fixar lätt en bootbar Linux CD/DVD åt dig.

Om du vill ha stöd för nyare hårdvara bör du köra en (förhållandevis) ny version av ett live linuxsystem (Fedora eller något annat).
Image

sjukperro

Post by sjukperro » 18 June 2011, 19:13

datorn kan nog inte vara så gammal då han har SATA portar på den, skulle tro att det är åldern på disten som ställer till det :)
//Johan

Pelle-48

Post by Pelle-48 » 3 July 2011, 22:02

Tack för era kommentarer. Det verkar som om start på CD eller DVD fungerar bra. Fedora och Debian fungerar nästan....de går alla fall att installera. Ubuntu 11.04 och Open Suse 11.4 hittar bara fel på min dator (Core i3-2100 med 8GB RAM)- ingen chans att skapa partitionen på hårddisk. Archlinux verkar också hopplös. Egentligen är jag bara ute efter en uppdaterd C-och eller CPP kompilator men det är ser ut att vara gott om otestad Linux på nätet....Tyvärr är kompilatorer från Microsoft & Intel svindyra!

Post Reply