Installera drivrutin-hur?

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
valle2

Installera drivrutin-hur?

Post by valle2 » 2 September 2013, 17:48

Har laddat ner drivrutin till skrivaren för ubuntu, men jag hittar ingen väg att installera den. Hur gör jag?

kjell-e

Re: Installera drivrutin-hur?

Post by kjell-e » 9 September 2013, 00:23

Vad för drivrutin?
Är det en linuxdrivrutin (en .ko-fil) eller är det en cups PPD-fil eller är det någonting annat?

Jag antar att det är en PPD-fil.
Om det är en PPD-fil till cups ska du lägga till en skrivare och när du gör det ska du kunna ange att du har en PPD-fil och ange var filen finns.

valle2

Post by valle2 » 13 September 2013, 14:18

Jag vet inte riktigt, är inte så hemma på det. gzip eller debian Packachive är det jag fått fram. Försökte med ppdf-fil men det gick inte

valle2

Post by valle2 » 2 October 2013, 19:59

Har lyckats lösa det utan drivrutin. Har Canon pixma MP 230. Jag markerade MP 250, sedan hostade skrivaren igång.

Bdad

Post by Bdad » 22 January 2014, 18:54

Denna tråden suger!

Den säger inget om hur man instalerar drivrutiner ... :-(
Bdad
Opensuse 13.1 sedan jan 2014

klein

Post by klein » 22 January 2014, 19:25

Bdad wrote:Denna tråden suger!

Kanske för oftast är drivrutinen inbyggd i din linux dist..

exton

Post by exton » 23 January 2014, 09:14

Ja, ett litet "förtydligande" bara. Med "inbyggd" menas att drivrutinerna finns inbyggda i linuxkärnan. Den som har nyare hårdvara och saknar stöd för densamma i sitt befintliga Debian/Ubuntu-system kan testa med att använda en nyare kärna, t. ex. min nyligen kompilerade kärna 3.13.0-5-exton. Den motsvarar senaste tillgängliga kärna 3.13.0.
Image

kjell-e

Post by kjell-e » 23 January 2014, 11:24

Bdad wrote:Denna tråden suger!

Är det någonting specifikt du vill ha reda på?
Om du har någon konkret fråga kan vi försöka hjälpa dig med den.

Bdad

Post by Bdad » 23 January 2014, 13:37

Jo, ja, jag hade nog förväntat mig mer konkreta tips som det jag fick på "Skrivare"

Jag skrev även en tråd i "fritt forum":
Jag har just börjat med Linux, och jag tittar efter trådar med hjälp om hur man installerar program.

Jag skulle till exempel vilja kunna se på Youtube ... men då behövs ett nytt program - Flashplayer

eller kan jag hitta ett sätt att installera minecraft?

eller den svenska varianten av Thunderbird?

Man gör säkert på samma sätt ... men hur?

någon som kan hjälpa?
Bdad

exton

Post by exton » 23 January 2014, 14:04

Jag ser att du kör openSUSE 13.1. Då är det ju inga som helst problem med nya programinstallationer! Öppna bara YAST2 (openSUSEs kontrollcenter och programcentral) och installera det du vill ha. Observera att du kan behöva lägga till nya programförråd/repositories. Läs HÄR om hur man gör det.

Svenska program: Se till att installera alla svenska språkpaket så blir alla program (d v s de som är översatta) på svenska.
Image

Bdad

Post by Bdad » 23 January 2014, 17:57

"Då är det ju INGA som helst problem ....", "Öppna BARA ... " Ja, då är det jag som är dum i huvet ... vad förväntar du dig av en inbiten windows-användare?

I Windows finns så kallade .exe filer när du väl har laddat ner dem dubbelklickar du på filen ... och den instalerar sig!

Här har jag tex laddat ner en .jar fil som sägs vara "execuatable", men när jag dubbelklickar på den öppnas innehållet i Ark????
Det är krångligare med Linux!

När jag följer förslagen på länken som du bifogade exton så ska jag lägga till en URL ... dvs en webbadress lr hur? men det går väl inte med vilken som helst?

- Fast i djungeln ...

Konkreta frågor -
Vad gör jag för att få igång .jar filen?
Hur instalerar jag Adobe flashplayer?
Jag har "tankat ner" den svenska versionen av thunderbird ... tror jag. det "blev" en .tar.bz2 fil ... vad gör jag med den?
Filerna hittade jag i Rot\tmp\
Bdad

exton

Post by exton » 23 January 2014, 20:25

Du måste komma bort från Windows-tänket. I (nästan) alla moderna linuxsystem finns en programcentral. Den använder man när man vill installera ett program. Allt (d v s själva programmet och olika beroendeprogram) installeras automatiskt. Du ska alltså inte ladda ner några program separat.

Du bör läsa på lite om Linux. openSUSE t. ex. har alldeles utmärkta instruktionssidor. Börja t. ex. här: http://sv.opensuse.org/Dokumentation (på svenska t o m!).

Du bör kanske ändå börja här: http://en.opensuse.org/Main_Page
(Såg att den svenska sidan var lite mager innehållsmässigt).
Image

exton

Post by exton » 23 January 2014, 21:14

Bdad!

Om du vill göra det riktigt enkelt för dig (och hålla fast vid openSUSE) så kan du installera någon av mina tre openSUSE-remasters. Förslagsvis den som har KDE som skrivbordsmiljö. (Mest likt Windows).

Du får då ett system som redan innehåller det mesta i programväg. Bl a Flash. Dessutom ingår "alla nödvändiga" programkällor redan. Hundratals extra program kan installeras med ett musklick. För att ändra språket från engelska till svenska så startar du bara Yast2 och går till Language, Locale eller Country.
Image

Bdad

Post by Bdad » 27 January 2014, 22:23

exton wrote:Du måste komma bort från Windows-tänket. I (nästan) alla moderna linuxsystem finns en programcentral. Den använder man när man vill installera ett program. Allt (d v s själva programmet och olika beroendeprogram) installeras automatiskt. Du ska alltså inte ladda ner några program separat.

Du bör läsa på lite om Linux. openSUSE t. ex. har alldeles utmärkta instruktionssidor. Börja t. ex. här: http://sv.opensuse.org/Dokumentation (på svenska t o m!).

Du bör kanske ändå börja här: http://en.opensuse.org/Main_Page
(Såg att den svenska sidan var lite mager innehållsmässigt).
Så jag ska "bara" öppna "Yast" skriva -minecraft- i sökfältet ... och vipps så finns det där?
Jag provade ... det stämmer inte!!!

Jag vände mig till youtube för att få hjälp ... hittade dessa länkar
http://www.youtube.com/watch?v=x285F5oPRrE
http://www.youtube.com/watch?v=DnPZkHL6alA
http://www.youtube.com/watch?v=dXvvZfsXfc8

men det funkar ändå inte!

Hur ska jag göra?

Jag hittar inte den svenska varianten av thunderbird heller ...
Bdad

Bdad

Post by Bdad » 27 January 2014, 22:36

Jo, Thunderbird lyckades jag med ... det var ju inne i det egna programet.
Bdad

exton

Post by exton » 28 January 2014, 20:18

Minecraft (och många andra spel) finns inte i de vanliga programförråden. Ofta kan de ändå installeras i Linux (och openSUSE). För att kunna göra det behövs (ibland) lite allmänna linuxkunskaper. Dessutom behöver man (ibland) en bra instruktion. Om någon här eller på något annat linuxforum kan ge dig en sådan är det bra. Annars får du googla om saken.
Image

Post Reply