Boota från CD

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
sprutan

Boota från CD

Post by sprutan » 1 December 2013, 19:42

Hej alla... Ny här och ny på Linux.. Har en gammal laptop som jag tänkte jag skulle köra linux mint på..

Problemet jag har är att den inte vill boota från CD så att jag kan göra en fullständig installation och bara ha linux dvs jag vill ta bort XP från datorn..
Datorn är en Toshiba, det konstiga är att när jag bootar från återställningsskivan från toshiba så funkar det och den startar från skivan.

Har ändrat boot ordningen i bios och bränt iso filen av mint till dvd skiva men när jag slänger i den och startar om datorn så läser den lite från dvd läsaren men sen startar xp ändå..

Några tips ??

klein

Re: Boota från CD

Post by klein » 1 December 2013, 20:29

Pröva med annan dist.. Olika bios beter sej olika, så svårt och säga hur den fungera i ditt fall, men är datorn ifrån 2000 talet så bör den kunna boota ifrån CD i alla fall. Har du prövat med boota ifrån USB?

sprutan

Post by sprutan » 1 December 2013, 20:52

provade med usb först.. men det gick inte det heller...

Alltså den bootar ju från cd när jag kör toshibas cd skiva för systemåterställning och installation för xp.

Min tanke är att det har något att göra med att det är en "märkes" maskin.. Dom kan ju hitta på massa dumheter ibland.

kjell-e

Post by kjell-e » 4 December 2013, 16:36

Hur gjorde du när du brände skivan?
Vad använde du för program när du brände och vilka inställningar hade du?
I windowsprogram brukar det finnas en inställning som man får aktivera för att göra en avbildning när man bränner, d.v.s. bränner filen
till skivan istället för att bränna den som en fil på skivan.

exton

Post by exton » 4 December 2013, 21:03

Ja, som Kjell antyder har du sannolikt inte bränt korrekt. Läs gärna min lilla handledning om bränning.
Image

Post Reply