Kan inte skicka mail i Evolution

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
Jax

Kan inte skicka mail i Evolution

Post by Jax » 5 September 2003, 18:26

Har precis installerat Red Hat 9 och en eller ny på Linux.

Jag försökte ställa in mailen i Evolution. Det lyckades till hälften kan man väl säga. Det är inga problem att ta emot mail, men jag kan inte skicka. Då för jag följande meddelande:

"Fel vid utförande av åtgärd:
Kunde inte ansluta till smtpserver.swip.net (port 25): Ingen väg till värd"

Vad ska jag göra åt det?
Antar att det är bradnväggen som spökar och att jag ska ställa in den på något sätt. Om så är fallet hur gör jag det?
Praeparatus Supervivet

Getrb

Post by Getrb » 5 September 2003, 19:14

En spontan ide bara!
Har du skrivet rätt adress till servern??
smtpserver.swip.net

Det är inte så att det ska vara "smtp.swip.net"

Jax

Post by Jax » 5 September 2003, 20:19

Jag kom på vad felet var. Jag kan inte skicka via Tele2s server om jag inte är uppkopplad via deras nät. Använder mig av sendmail istället så fungerar det fint.
Praeparatus Supervivet

OErjan

Post by OErjan » 6 September 2003, 09:43

mysko, jag kan skicka/ta emot via både telia och bredbandsbolaget, oberoende från vilken av de två jag för tillfället har tilgång till webben.
inte alla platser jag vill vara uppkopplad från har bredband tyvärr, så telia och externt modem till min trogna gammla P1 laptop...

Getrb

Post by Getrb » 6 September 2003, 10:08

OErjan wrote:mysko, jag kan skicka/ta emot via både telia och bredbandsbolaget, oberoende från vilken av de två jag för tillfället har tilgång till webben.
inte alla platser jag vill vara uppkopplad från har bredband tyvärr, så telia och externt modem till min trogna gammla P1 laptop...
Tele2 kräver antagligen autentisering av den som skickar.... endera inloggning eller att man kör med användarnamn och lösen till smtp.

Post Reply