X startar inte

Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Post Reply
Jax

X startar inte

Post by Jax » 9 September 2003, 11:59

Mitt windows X vill inte starta för mig.
Problemet började när en kamrat donade omkring lite för att få igång mplayer (vet inte riktigt vad han gjorde, jag är nybörjare). När jag startade X nästa gång så hängde sig gnome när det laddades. Min kamrat sa att jag skulle försöka att installa era om gtk och glib, så jag stoppade in mina RedHat-skivor och installerad om i stort sett alla paket. Hoppade dock över programmen och liknande. Men alla utvecklingsverktyg och allt tillhörande X var med. Jag såg särskilt till att alla paket som hette något med gtk och glib var med.

När jag sedan efter installationen skulle starta X fick jag följande felmeddelande:
"Temat för den grafiska hälsaren är trasigt. Den innehåller ingen definition av fältelementet för användarnamn/lösenord"

Vad göra?
Praeparatus Supervivet

Erik Andrén

Post by Erik Andrén » 9 September 2003, 12:26

Om du har /home och resten av systemet på olika paritioner så tycker jag att du ska installera om. Ett rel. enkelt sätt för att fixa dina problem.
Ingen signatur tack!

tysken

Post by tysken » 9 September 2003, 12:42

hej du!

först och främst: slå ihjäl kompisen. tyvärr har inte jag RedHat, så jag kan bara ge allmänna tips så att säga:
Temat för den grafiska hälsaren är trasigt. Den innehåller ingen definition av fältelementet för användarnamn/lösenord
jag tror mig veta att RedHat använder sig av "gdm" -programmet som auktorisationsgränssnitt. så jag skulle nog råda att ominstallera det. sedan är det så att RedHat har ett eget tema "Bluecurve" - så om du kan hitta några paket som innehåller "curve" eller "blue", så kan du nog ominstallera dem också.

lycka till!

/tysken

Post Reply