Förslag på ändring på huvudforumsidan.

Här diskuteras forumet. Hur det skall utvecklas.
Post Reply
oabocw

Förslag på ändring på huvudforumsidan.

Post by oabocw » 21 August 2007, 20:07

Hej svejs, som ny här på forumet, efter ett tips av en god vän, så ställer jag mig något tveksam till hur pass seriöst det här forumet egentligen är. Det som avskräcker mig är följande:

Code: Select all

Vilken fri UNIX version skall jag välja?
Forumet för dej som har svårt att välja fri UNIX.
Förslag till ändring:
Vilken fri UNIX-version skall jag välja?
Forumet för dig som har svårt att välja fri UNIX.

Tillägg här är ju då även att få av de listade är UNIX-certifierade.

Allmänna UNIX frågor.
Är Ni nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandla allmäna UNIX frågor.
Förslag till ändring:
Allmänna UNIX-frågor.
Är du nybörjare i UNIX/Linux? Detta forum avhandlar allmänna [/b]UNIX-frågor[/b].

Applikationsforum
Här diskuterar vi GIMP, OpenOffice, Emacs, VI och andra applikationer som finns under UN*X
Problem: Osammanhängande att ibland skriva UNIX och ibland UN*X

BSD
Andra smaker av fria oprativsystem OpenBSD, FreeBSD, NetBSD och DragonFlyBSD
Förslag till ändring:
Andra smaker av fria operativsystem. T.ex. ...

Databas forum
Förslag till ändring:
Databasforum

Linuxprojekt
Har du en dator som är m/ä? Fint! Med linux kan man göra massor med kul, här får du massor med roliga råd om hur använder Linux och andra fria UNIX smaker till roliga hemma byggen.
Förslag till ändring:
Linuxprojekt
Har du en dator som är m/ä? Fint! Med linux kan man göra massor med kul. Här får du massor med roliga råd om hur du använder Linux och andra fria UNIX-smaker till roliga hemmabyggen.

Projekt OLFIX
Utarbeta ett bokföringsprogram för Linux och UNIX. Målgrupp; Enmans/fåmans företag.
SEMIKOLON? Hell no!
Målgrupp:

FAQ Devel.
Här skriver vi våran FAQ. Vill du komma med förslag, skriva själv eller rätta stavfel så gör det här. Någorlunda färdiga frågor komer att läggas i forumet FAQ.
kommer

Peace!
Last edited by oabocw on 22 August 2007, 04:25, edited 1 time in total.

Lucifer888

Re: Förslag på ändring på huvudforumsidan.

Post by Lucifer888 » 21 August 2007, 23:50

oabocw wrote: Hej svejs, som ny här på forumet, efter ett tips av en god vän, så ställer jag mig något tveksam till hur pass seriöst det här forumet egentligen är. Det som avskräcker mig är följande:

[...]

Förslag till ändring:
Andra smaker av fria operativsystem. [/b]T.ex.[/b] ...
Lika seriös som dina förslag, även att du skriver fel på en tagg här. Och skall vi vara riktigt petiga så skriver man inte "T.ex." utan "Till exempel".

Vad är det som avskräcker? Att du måste vara såpass korrekt i språket att forumet inte passar just dig kanske?
Är inte alla som bryr sig såpass mycket som dig, måste säga att jag inte märkt av stavfelen. Men det kan bero på att det är saker som inte märks såvida man inte lusläser allt.
Att det är lite stavfel känns som att forumet är mer inriktat till vanliga människor och inte gramatik****or
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

oabocw

Post by oabocw » 22 August 2007, 04:17

Lucifer888 wrote:
oabocw wrote: Hej svejs, som ny här på forumet, efter ett tips av en god vän, så ställer jag mig något tveksam till hur pass seriöst det här forumet egentligen är. Det som avskräcker mig är följande:

[...]

Förslag till ändring:
Andra smaker av fria operativsystem. [/b]T.ex.[/b] ...
Lika seriös som dina förslag, även att du skriver fel på en tagg här. Och skall vi vara riktigt petiga så skriver man inte "T.ex." utan "Till exempel".

Vad är det som avskräcker? Att du måste vara såpass korrekt i språket att forumet inte passar just dig kanske?
Är inte alla som bryr sig såpass mycket som dig, måste säga att jag inte märkt av stavfelen. Men det kan bero på att det är saker som inte märks såvida man inte lusläser allt.
Att det är lite stavfel känns som att forumet är mer inriktat till vanliga människor och inte gramatik****or
Härligt med någon som är vaksam. Ja, taggen var en otrevlig miss.
T.ex. är förstås en väldigt vanlig, och rekommenderad, förkortning.

Det som avskräcker är att det ser ut som om det är någon påtänd 12-åring som har hand om forumet. Det krävdes knappast någon lusläsning för att se det. Det sticker en rakt i ögat när man öppnar sidan. Känslan jag får är inte att det är inriktat till "vanliga människor", då de oftast behärskar grundläggande svenska, utan mer åt "w00t-fjortishållet".

Buggfixning ser jag det som. ;)
(r 'tfm)

erik_persson

Post by erik_persson » 22 August 2007, 12:56

Det finns en del språkliga fel på forumets första sida, och även om jag inte bryr mig speciellt mycket om det så är det inte snyggt. Det skulle väl bara vara bra om de fel som oabocw påpekat rättades?

/erik

bol

Post by bol » 22 August 2007, 14:02

erik_persson wrote:Det finns en del språkliga fel på forumets första sida, och även om jag inte bryr mig speciellt mycket om det så är det inte snyggt. Det skulle väl bara vara bra om de fel som oabocw påpekat rättades?

/erik
Agreed.

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 22 August 2007, 22:43

erik_persson wrote:Det finns en del språkliga fel på forumets första sida, och även om jag inte bryr mig speciellt mycket om det så är det inte snyggt. Det skulle väl bara vara bra om de fel som oabocw påpekat rättades?

/erik
Visst att man kan rätta till det, tycker bara att det är lite petigt :)
Tycker att sådana inlägg är lite för elitiska, speciellt om man påkallar det som "avskräckande".
Problemen kan lättare lösas igenom att påpeka felen privat till den som håller i sidan eller som har access till att lösa det och detta på ett snällt sätt kanske ;)

oabocw

Post by oabocw » 23 August 2007, 04:27

Lucifer888 wrote:Visst att man kan rätta till det, tycker bara att det är lite petigt :)
Tycker att sådana inlägg är lite för elitiska, speciellt om man påkallar det som "avskräckande".
Problemen kan lättare lösas igenom att påpeka felen privat till den som håller i sidan eller som har access till att lösa det och detta på ett snällt sätt kanske ;)
Ett: Jag är elitisk.

Två: Jag är även förtjust i full disclosure, och öppen diskussion. Patchar ska gärna visas upp för hela världen. Varför ska ett forum tillägnat linux och öppen källkod ha annan mentalitet än det som forumet är tillägnat? Det är även svårt att få fram någon diskussion om det inte sker öppet, don't ya think?

Det är ju knappast så att någon tar illa upp när någon lämnar in en patch till kod man hackat ihop ("hey. Din kod är kass och ser ut som om min mormor har skrivit den, jag har hittat fel här, här och här. Här har du en patch."). Normalt sett blir folk väldigt glada när detta sker. Vad är det för fel på att tillämpa basarens mentalitet även på fora som ska diskutera den?

Tre: Jag var hur snäll som helst. Att säga att jag finner något avskräckande är inte osnällt.
(r 'tfm)

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 23 August 2007, 09:38

oabocw wrote:Två: Jag är även förtjust i full disclosure, och öppen diskussion. Patchar ska gärna visas upp för hela världen. Varför ska ett forum tillägnat linux och öppen källkod ha annan mentalitet än det som forumet är tillägnat? Det är även svårt att få fram någon diskussion om det inte sker öppet, don't ya think?

[...]

Tre: Jag var hur snäll som helst. Att säga att jag finner något avskräckande är inte osnällt.
Två: Håller med även om jag kan tycka att det finns növändiga och onödiga saker att ta upp på detta sätt.
Jag tror inte att changelogar för program X har alla stavfel som ändrats nernoterade, men nu var det några månader sedan jag tittade i en sådan.

Sedan kan det vara en sak om finkänslighet. Du vet inte om personen som skrev sakerna på framsidan har någon läs/skriv-svårighet, finns andra på forumet som faktiskt är dyslektiker.

Tre: Oavsett hur snäll du är så skriver man ut saker på vissa sätt så kan det ses som otrevligt. Det är iallafall min åsikt, om andra delar den med mig eller ej är upp till dom.

Tror att om du lägger upp en patch till program X på deras forum och skriver:
"Blev tveksam till hur seriöst programet var så jag skrev denna patchen"
Så tror jag inte att du blir så bra bemött.

Skriver du däremot:
"Hittade några problem när jag testade programet och skrev den här patchen, några åsikter?"
Eller:
"Gjorde några ändringar till programet, här är patchen. Vad tycker ni?"
Så tror jag att folk lyssnar mer på dig och ger dig mer respekt.

Eller vad tror du själv?

JO

Post by JO » 23 August 2007, 10:25

Varför inte droppa hela frågeställningen?
De som vill vara här är det. De som inte vill slipper.
En av fördelarna, med det här forumet. Är just frånvaron, av dylika kommentarer.
Den frånvaron. Gör det lättare att umgås som en community. Ingen är rädd för påhopp, över felstavningar och dylikt. Även om sådant förekommer, så hör det till undantagen.
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

oabocw

Post by oabocw » 23 August 2007, 14:54

Lucifer888 wrote:
oabocw wrote:Två: Jag är även förtjust i full disclosure, och öppen diskussion. Patchar ska gärna visas upp för hela världen. Varför ska ett forum tillägnat linux och öppen källkod ha annan mentalitet än det som forumet är tillägnat? Det är även svårt att få fram någon diskussion om det inte sker öppet, don't ya think?

[...]

Två: Håller med även om jag kan tycka att det finns növändiga och onödiga saker att ta upp på detta sätt.
Jag tror inte att changelogar för program X har alla stavfel som ändrats nernoterade, men nu var det några månader sedan jag tittade i en sådan.

Sedan kan det vara en sak om finkänslighet. Du vet inte om personen som skrev sakerna på framsidan har någon läs/skriv-svårighet, finns andra på forumet som faktiskt är dyslektiker.

Tre: Oavsett hur snäll du är så skriver man ut saker på vissa sätt så kan det ses som otrevligt. Det är iallafall min åsikt, om andra delar den med mig eller ej är upp till dom.

Tror att om du lägger upp en patch till program X på deras forum och skriver:
"Blev tveksam till hur seriöst programet var så jag skrev denna patchen"
Så tror jag inte att du blir så bra bemött.

Skriver du däremot:
"Hittade några problem när jag testade programet och skrev den här patchen, några åsikter?"
Eller:
"Gjorde några ändringar till programet, här är patchen. Vad tycker ni?"
Så tror jag att folk lyssnar mer på dig och ger dig mer respekt.

Eller vad tror du själv?
Två: Changeloggar brukar inte ha mycket alls noterat, men du kan titta i vilket CVS-träd som helst och se alla ändringar som har skett, av vem, och ofta en motivation. Sen om det är ren kod där fel är fixade eller dokumentation är oväsentligt. Du kan likväl ta en titt på det och se exakta ändringar.

Om personen som skrivit det nu är en dyslektiker så borde han eller hon uppskatta att det ges förslag till förändringar. För att fortsätta jämförelsen så tror du väl inte att någon blir illa stött om någon påpekar syntaxfel eller algoritmfel och ger lösningar på problemen i deras källkod?

Jag har för övrigt blivit väldigt bra bemött med just liknande det där du skriver. Min senaste insända patch till ett program skickade jag med kommentaren "NAMNUNDANSTRUKIT! Your fucktwat skip list code is anything *but* optimal. You can not be serious? Here's a quick fix. Party on!" Den blev mycket väl mottagen. Go figure.

Tre: Ärligt talat skiter jag ett gott stycke i hur du tog det. :lol: Men du har helt rätt. Jag kan tolka precis allt du skrivit som otrevligt, men jag väljer att inte göra det. Det förenklar tillvaron för mig.

JO: Varför ha ett fora för diskussion om bbs.linux.se om man nu inte ska använda det till att just diskutera bbs.linux.se? Men det är ju för jävla skönt att här inte sker några påhopp, utan bara inlägg i god ton. Sånna är mina iallafall. Jag vet inte hur ni andra gör.
(r 'tfm)

JO

Post by JO » 23 August 2007, 17:47

oabocw wrote:
JO: Varför ha ett fora för diskussion om bbs.linux.se om man nu inte ska använda det till att just diskutera bbs.linux.se? Men det är ju för jävla skönt att här inte sker några påhopp, utan bara inlägg i god ton. Sånna är mina iallafall. Jag vet inte hur ni andra gör.
Därför att det har diskuterats till leda, sedan åratal tillbaka.
Alla vet att 'm' stavar som en kratta, men det fixas vartefter.
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

oabocw

Post by oabocw » 24 August 2007, 04:25

JO wrote:
oabocw wrote:
Därför att det har diskuterats till leda, sedan åratal tillbaka.
Alla vet att 'm' stavar som en kratta, men det fixas vartefter.
Jag hade ingen aning om att det diskuteras till leda, att 'm' stavar som en kratta, och att han/hon hade skrivit texten. :lol:
(r 'tfm)

li

Post by li » 24 August 2007, 09:25

I de korrektas rike behövas inga fora.

Allvarligt talat. Det finns för många ämnen. Räcker det inte med tre:

tips

frågor & svar

Annat
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

oabocw

Post by oabocw » 24 August 2007, 14:38

li wrote:I de korrektas rike behövas inga fora.

tips

frågor & svar

Annat
Jag har, som ny här då, undrat över hur OS X och Windows platsar här i. Men det har säkert sin poäng. :lol:
(r 'tfm)

erik_persson

Post by erik_persson » 25 August 2007, 03:05

oabocw wrote: Ett: Jag är elitisk.
Hur vet du det? ;-)

/erik

klein

Post by klein » 18 October 2007, 09:28

Du får jättegärna skicka dom rättstavade versionen till info@linux.se , så kan jag korrigera. Men jag orkar inte sätta rättstava enstaka ord, utan jag vill ha färdiga stycken med korrekt svenska.
oabocw wrote:
li wrote:I de korrektas rike behövas inga fora.

tips

frågor & svar

Annat
Jag har, som ny här då, undrat över hur OS X och Windows platsar här i. Men det har säkert sin poäng. :lol:

Sourcer

Post by Sourcer » 18 October 2007, 19:43

Lucifer888 wrote:Och skall vi vara riktigt petiga så skriver man inte "T.ex." utan "Till exempel".
Då står det fel i svenska akademins ordlista.

http://spraakdata.gu.se/saol/saol13_forkort.html

Post Reply