Gott nytt år och planer inför 2010

Här diskuteras forumet. Hur det skall utvecklas.
Post Reply
klein

Gott nytt år och planer inför 2010

Post by klein » 30 December 2009, 05:08

Linux.se har funnis sedan år 2000. Forumet startade April 2002 ( Om jag kommer ihåg rätt ). Om allt går som de är planerat , så kommer linux.se få egen server under år 2010. Då kommer andra möjligheter till tjänster och utveckling än som finns idag. Forumet skall få finnas kvar, men det prylar som skall lagas är

- Mail alisen, under 2010 kommer processen påbörjat att städa upp bort @linux.se mailadresser.

Mer kommer. Framförallt kommer jobb investera i att göra guider och användarguider för linux. Jag är kanske naiv, men jag fortfarande linux kan nå en mass marknad, framförallt i form av billiga surf terminaler. Det är ganska intressant hur många som överge Windows, och gå över till Mac.

li

Re: Gott nytt år och planer inför 2010

Post by li » 30 December 2009, 15:30

Lycka till och Gott nytt år. :D
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

klein

Post by klein » 31 December 2009, 07:04

Vi få se! Ett delmål är anskaffa en HP DL380 server. Jag vill ha en 380:a, men en annan person som har mycket att säga till om, anser att de räcker med en DL320.. Jag tycker är intressant med 380:an är att man kan ha 3,5" diskar i den..
li wrote:Lycka till och Gott nytt år. :D

andersajja

Post by andersajja » 31 December 2009, 09:38

Tryck på att det blir billigare med stora 3.5-or än med 2.5-or :P
Gott nytt år!
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

klein

Post by klein » 1 January 2010, 03:05

Japp! 2 st 3,5" 2 TB diskar i raid och 2 XEON proppar med 4 Kärnor i varje, bör väl räcka en stund , helst med HT.
andersajja wrote:Tryck på att det blir billigare med stora 3.5-or än med 2.5-or :P
Gott nytt år!

asphp

Post by asphp » 1 January 2010, 17:04

klein wrote:Japp! 2 st 3,5" 2 TB diskar i raid och 2 XEON proppar med 4 Kärnor i varje, bör väl räcka en stund , helst med HT.
Nu är du ute på hal is. Bara två diskar och dessutom så stora. Blir jätte lång söktid och hur hade du tänkt att göra med RAID, inte kul om en disk dör och de inte är speglade?
Du borde köra på minst en dubbelspegling. Att köra på SATA som jag antar att du menade känns ju aningen riskfyllt också.
Detta då diskarna kommer dö jävligt snabb, kör på SCSI diskar istället. Om du har pengar så kan du köra serie kopplade också.

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 1 January 2010, 18:25

asphp wrote:... hur hade du tänkt att göra med RAID, inte kul om en disk dör och de inte är speglade?
Det är nog just RAID1 han syftar på.

andersajja

Post by andersajja » 1 January 2010, 20:14

asphp wrote:
klein wrote:Japp! 2 st 3,5" 2 TB diskar i raid och 2 XEON proppar med 4 Kärnor i varje, bör väl räcka en stund , helst med HT.
Nu är du ute på hal is. Bara två diskar och dessutom så stora. Blir jätte lång söktid och hur hade du tänkt att göra med RAID, inte kul om en disk dör och de inte är speglade?
Du borde köra på minst en dubbelspegling. Att köra på SATA som jag antar att du menade känns ju aningen riskfyllt också.
Detta då diskarna kommer dö jävligt snabb, kör på SCSI diskar istället. Om du har pengar så kan du köra serie kopplade också.
2TB behöver inte nödvändigtvis innebära en högre accesstid då detta mer är avgörande av antal diskar (skivor/plattor) och rotations-hastigheten på diskarna.
Diskarna i en hårddisk ligger staplade på varandra med en läsnål (läshuvud??) för vardera disk så storleken (antal diskar delat på totala storleken) är inte så avgörande som man kan tycka för åtkomsthastigheten.

Standard för skivorna i en modern hårddisk är en konstant rotations-hastighet på 7200RPM. De bättre ligger på 10000 eller 15000RPM.
En 7200RPM-hårddisk överför idag omkring 75-100 MB/s, medan de snabbare diskarna (10000RPM och högre) har en överförings-hastighet på omkring 100-125 MB/s.

Innan någon opponerar sig och påstår att man bör välja ett så högt cath-minne som möjlig så bör denne betänka att minne endast är av stor vikt vid körning av processorintensiva program.
Men minst 16MIB är att föredra med så pass stora diskar som 2TB.

En Server är mer betjänt av duktigt med RAM snarare än stor disk-cath då ett rejält tilltaget RAM kan tillåta en fullständig spegling av serverns innehåll och på så vis tillåta en snabb åtkomst av begärda data.
Sedan ligger inte allt innehåll på en enda sammanhängande 2TB stor partition.
Och om Klein skriver raid så menar han med 99,99% säkerhet RAID1.
andersajja

asphp

Post by asphp » 2 January 2010, 03:56

andersajja wrote: 2TB behöver inte nödvändigtvis innebära en högre accesstid då detta mer är avgörande av antal diskar (skivor/plattor) och rotations-hastigheten på diskarna.
Diskarna i en hårddisk ligger staplade på varandra med en läsnål (läshuvud??) för vardera disk så storleken (antal diskar delat på totala storleken) är inte så avgörande som man kan tycka för åtkomsthastigheten.
Större diskar implicerar längre söktid om du jämför diskar med samma prisklass, med samma gränssnitt och från samma tidsperiod. Jag brukar inte jämföra PATA diskar från 90- med SSD diskar från 10-talet.
andersajja wrote: Standard för skivorna i en modern hårddisk är en konstant rotations-hastighet på 7200RPM. De bättre ligger på 10000 eller 15000RPM.
En 7200RPM-hårddisk överför idag omkring 75-100 MB/s, medan de snabbare diskarna (10000RPM och högre) har en överförings-hastighet på omkring 100-125 MB/s.
Du kan inte så mycket om hårdvara va? Överföringshastigheten på SATA 2 gränssnittet är 300mb/sec. Spindelhastigheten har förövrigt inget med överföringshastigheten att göra.
andersajja wrote: Och om Klein skriver raid så menar han med 99,99% säkerhet RAID1.
Jag är nu officiellt blind... såg inte att han skrev något om raid.

Jag vet inte om jag låter otrevlig ovan, om jag nu skulle göra det så är det ej med meningen.

klein

Post by klein » 2 January 2010, 09:00

Varför det skall vara 2 TB diskar, är för man skall slippa uppgradera. Kanske räcker med 2 x 1 TB Diskar. Självklart i speglad Raid.. Sedan har man en slav server bakom , ditt man pusha backup data. Eller en backup robot, men band är mera för långtids förvaring av data.. SCSI eller SATA är en interface fråga, kvalité skall inte spela in på interface. Det normala är väl att man ha systemet på "snabbare" diskar och så har man data på lite slöare . Nackdelen med server är allting är så dyrt, ECC minne är inte billigt direkt. Då tanken är att ha flera virtuella instanser, så vill man väl i alla fall ha 8 GB till 16 GB i burken. Men det där löser sej, vi driftar några ganska stora webb plaster på jobbet. Just linux.se är inte särskilt resursers krävande heller, men vill ha prylar att växa i. En server har man i 4-5 år innan den är avskriven.

HP senaste servera kan man boota från en USB sticka i maskinen, så OS behöver inte ligga längre på disk, man boota upp ett host OS och sedan dra man virtuella maskiner ovanpå det.
andersajja wrote:
asphp wrote:
2TB behöver inte nödvändigtvis innebära en högre accesstid då detta mer är avgörande av antal diskar (skivor/plattor) och rotations-hastigheten på diskarna.

Standard för skivorna i en modern hårddisk är en konstant rotations-hastighet på 7200RPM. De bättre ligger på 10000 eller 15000RPM.

Innan någon opponerar sig och påstår att man bör välja ett så högt cath-minne som möjlig så bör denne betänka att minne endast är av stor vikt vid körning av processorintensiva program.
Men minst 16MIB är att föredra med så pass stora diskar som 2TB.

En Server är mer betjänt av duktigt med RAM snarare än stor disk-cath då ett rejält tilltaget RAM kan tillåta en fullständig spegling av serverns innehåll och på så vis tillåta en snabb åtkomst av begärda data.
Sedan ligger inte allt innehåll på en enda sammanhängande 2TB stor partition.
Och om Klein skriver raid så menar han med 99,99% säkerhet RAID1.

andersajja

Post by andersajja » 7 January 2010, 11:54

asphp wrote:
andersajja wrote: 2TB behöver inte nödvändigtvis innebära en högre accesstid då detta mer är avgörande av antal diskar (skivor/plattor) och rotations-hastigheten på diskarna.
Större diskar implicerar längre söktid om du jämför diskar med samma prisklass, med samma gränssnitt och från samma tidsperiod. Jag brukar inte jämföra PATA diskar från 90- med SSD diskar från 10-talet.
andersajja wrote: Standard för skivorna i en modern hårddisk är en konstant rotations-hastighet på 7200RPM. De bättre ligger på 10000 eller 15000RPM.
Du kan inte så mycket om hårdvara va? Överföringshastigheten på SATA 2 gränssnittet är 300mb/sec. Spindelhastigheten har förövrigt inget med överföringshastigheten att göra.
andersajja wrote: Och om Klein skriver raid så menar han med 99,99% säkerhet RAID1.
Jag är nu officiellt blind... såg inte att han skrev något om raid.

Jag vet inte om jag låter otrevlig ovan, om jag nu skulle göra det så är det ej med meningen.
Du blandar ihop överförings-protokollen med den faktiska överförings-hastigheten.
De olika protokollen klarar ofantligt snabbare hastigheter än vad själva diskarna klarar av.
Här följer en länk till svenska Wikipedia om det i dag vanligaste protokollet S-ATA.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA
andersajja

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 8 January 2010, 21:06

Angående planer för 2010 så kanske ökad forumfascism kanske vore något. Banna folk med åsikter och olika uppfattningar för fan. Det är inne nu.

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 8 January 2010, 21:09

Seriöst... en funktion för att avsluta kontot när administratören vägrar att göra det.

Cipher

Post by Cipher » 9 January 2010, 07:14

Fader_Berg wrote:Seriöst... en funktion för att avsluta kontot när administratören vägrar att göra det.
Sluta logga in eller räcker inte det för dej?
Arch64 testing | openbox 3.4 | thinkpad w500
archlinux.se

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 9 January 2010, 10:30

Cipher wrote:Sluta logga in eller räcker inte det för dej?
Nej, jag vill att kontot tas bort. Är det orimligt att begära det menar du?

Cipher

Post by Cipher » 9 January 2010, 12:09

Fader_Berg wrote:Nej, jag vill att kontot tas bort. Är det orimligt att begära det menar du?
Näe, bara onödigt.
archlinux.se

li

Post by li » 9 January 2010, 12:54

Fader_Berg wrote:Seriöst... en funktion för att avsluta kontot när administratören vägrar att göra det.
Det finns ingen ångervecka på Internet. Jag har ångrat en hel del jag gjort sedan 1994 och jag jan lova dig att även dina tabbar snart har glömts bort. :D
gentoo 3.0
arch 3.0
freeBSD 8.2
qemu/minix3
win/xp

klein

Post by klein » 9 January 2010, 13:24

Vem har blivit bannad för sin åsikt? Ingen här. Så förstår inte problemet. Du får ha vilken åsikt Ni vill. Men om man reggar sej på forumet , för att bara sprida en politisk åsikt, så har man inte här göra, för det är inte forumets avsikt , att vara en plattform för politiska åsikter, man får tycka i olika saker

Är man sedan för dum i huvudet och kan inte ens använda ubuntu, men vill ändå "sprida" nationaltiska / värde konservativa värderingar, så ligger problemet hos personen i fråga och inte hos hur forumet sköts, mao inte mitt problem

Du får sluta använda konto, så är problemet löst. Det finns inget lätt sätt plocka bort en användare och alla inlägg, utan att gräva ner sej komplexa SQL kommando.

Innan forumet rullar på nya hårdvara kommer ingenting att göras åt den här saken pga tekniska orsaker.

Om du är missnöjd med något , så kan du föra en diskussion via PM.
Fader_Berg wrote:Angående planer för 2010 så kanske ökad forumfascism kanske vore något. Banna folk med åsikter och olika uppfattningar för fan. Det är inne nu.

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 9 January 2010, 15:54

li wrote:Det finns ingen ångervecka på Internet. Jag har ångrat en hel del jag gjort sedan 1994 och jag jan lova dig att även dina tabbar snart har glömts bort. :D
Jag ångrar förvisso ingenting jag har skrivit här, med undantaget att jag sa vad jag tyckte till Exton. I det fallet ångrar jag inte vad jag sa utan att jag gjorde det. Jag uppskattar omtanken dock.
klein wrote:Vem har blivit bannad för sin åsikt? Ingen här. Så förstår inte problemet.
Ingen... det är det jag säger. Kanske ska du börja med det... Med tanke på forumets klubb för inbördes beundran.
klein wrote:Är man sedan för dum i huvudet och kan inte ens använda ubuntu, men vill ändå "sprida" nationaltiska / värde konservativa värderingar, så ligger problemet hos personen i fråga och inte hos hur forumet sköts, mao inte mitt problem.
Nationalistiska värderingar?!? Undrar vem som är dum i huvudet... Hitta ett inlägg här där jag propagerar för nationalism, vet jag. Dessutom är det du som står för de konservativa värderingarna på det här forumet. Låsa in alkoholister och frånta brottslingar rösträtt ligger förmodligen i SDs partiprogram om någonstans.
Du behöver inte plocka bort mina inlägg, bara avsluta kontot. Det måste finnas ett sätt att göra det. Annars blir jag tvungen att stanna kvar här.
Sedan vill jag bara säga, att om kunskapen hur man använder Ubuntu är ett mått för intelligens, så ligger jag nog utanför den skalan. Det är sant. Men inte på det viset du vill påskina. Vad gäller linux har jag använt det privat sedan Slackware 3.4 beta, så Ubuntu skulle jag nog kunna lära mig om jag ville det. Under den korta tid jag varit medlem här. Har jag faktiskt svarat på fler frågor - gällande forumets inriktning - än du har gjort under samma tid. Så jag tycker nog att du är lite orättvis i din bedömning.

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 9 January 2010, 18:34

Cipher wrote:Näe, bara onödigt.
Vad kan jag säga... Jag är av en annan uppfattning. Annars hade jag kanske inte begärt det, eller hur? *Suck*

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 9 January 2010, 18:41

Jag har ändrat mig... Jag stannar kvar och sågar puckade inlägg. klein, du behöver inte avsluta mitt konto. Varken nu eller efter uppgraderingen. :D

Vi hörs...

Cipher

Post by Cipher » 10 January 2010, 07:41

Fader_Berg wrote: Vad kan jag säga... Jag är av en annan uppfattning. Annars hade jag kanske inte begärt det, eller hur? *Suck*
*suck*
archlinux.se

klein

Post by klein » 10 January 2010, 09:23

Vill be om ursäkt, det där om nationaltiska troll, var inte riktat emot dej eller det där med ubuntu, syfta på en del white trash slödder som bruka trolla sig in på forumet.

Jag har använt linux sedan Kernel 0.99plX . Så jag tycker vi lämnar den här diskussionen vem som har gjort mest därhän, såna här K*k jämförelse debatter leder aldrig någonstans.

Varför jag inte sitter svara på inlägg på forumet är för det finns folk, som kan de bättre än jag och jag har inte tid. Sedan vill jag nog lägga tid och resurser på annat, utveckla möjligheterna till själv för folk som vill gå över till Linux eller använda Linux. Tyvärr de usla linux distar som följer Netbooks sunkat ner ryktet om Linux hos vanligt folk
Fader_Berg wrote:Du behöver inte plocka bort mina inlägg, bara avsluta kontot. Det måste finnas ett sätt att göra det. Annars blir jag tvungen att stanna kvar här.
Sedan vill jag bara säga, att om kunskapen hur man använder Ubuntu är ett mått för intelligens, så ligger jag nog utanför den skalan. Det är sant. Men inte på det viset du vill påskina. Vad gäller linux har jag använt det privat sedan Slackware 3.4 beta, så Ubuntu skulle jag nog kunna lära mig om jag ville det. Under den korta tid jag varit medlem här. Har jag faktiskt svarat på fler frågor - gällande forumets inriktning - än du har gjort under samma tid. Så jag tycker nog att du är lite orättvis i din bedömning.

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 10 January 2010, 11:27

Cipher wrote:*suck*
Ännu en person med obefintlig tolerans.

Cipher

Post by Cipher » 10 January 2010, 14:06

Fader_Berg wrote: Ännu en person med obefintlig tolerans.
Pratar du om dej själv eller?
archlinux.se

Fader_Berg

Post by Fader_Berg » 10 January 2010, 15:28

Cipher wrote:Pratar du om dej själv eller?
Ja, vi säger så... Pilutta dig med, barnrumpa.

Cipher

Post by Cipher » 10 January 2010, 15:48

Fader_Berg wrote:Ja, vi säger så... Pilutta dig med, barnrumpa.
Takes one to know one.
archlinux.se

Post Reply