C++ och MySQL

Här pratar vi programmering i dessa olika former. Perl, C/C++, Pascal, ADA, Lisp, COBOL, ZX Basic och mm.
Post Reply
Pacman

C++ och MySQL

Post by Pacman » 9 February 2004, 17:44

Hade tänkt att ge mig på lite SQL programmering ihop med C++. Jag har kompilerat och installerat det C++ biblioteket som de själv tillhandahåller (http://www.mysql.com/downloads/api-mysql++.html). Men jag fattar inte hur jag ska kompilera mina program. Finns ju inga guider eller nåt kring det och det funkar verkligen inte, hur jag än gör. Så jag undrar om någon har använt detta förut eller om någon kan luska ut hur det hela funkar? Ett Makefile exempel vore kanon. :)

drbrno

Post by drbrno » 9 February 2004, 19:26

Pacman

Post by Pacman » 9 February 2004, 19:33

Jo, där var det första stället jag kollade. Men det står inte hur man gör där, inte så att jag förstår det iaf.

drbrno

Post by drbrno » 9 February 2004, 19:43

Det står att man ska kunna kompilera exempelprogrammen med `make' i exempelkatalogen. Så jag antar att du kommer att finna en makefil där.

Pacman

Post by Pacman » 9 February 2004, 19:59

Problemet är att när jag kör make där så klagar den. Sen orkar inte jag sitta och gå igenom Makefilen bara för att jag ska bygga mina egna program, den är ju hur stor som helst. Det måste finnas något enklare vis.

e8johan

Post by e8johan » 10 February 2004, 08:49

Pacman wrote:Problemet är att när jag kör make där så klagar den.
Vad säger den när den klagar då?
Pacman wrote:Sen orkar inte jag sitta och gå igenom Makefilen bara för att jag ska bygga mina egna program, den är ju hur stor som helst. Det måste finnas något enklare vis.
Makefiler är det "enklare sättet". Vanligen är det bara toppen av makefilen som innehåller alla definitioner som man vill tweaka.

Pacman

Post by Pacman » 10 February 2004, 11:57

e8johan wrote:Vad säger den när den klagar då?
pacman@leifi:~/mysql++-1.7.9/examples$ make
make: *** No rule to make target `resetdb.@OBJEXT@', needed by `resetdb@EXEEXT@'. Stop.

e8johan wrote: Makefiler är det "enklare sättet". Vanligen är det bara toppen av makefilen som innehåller alla definitioner som man vill tweaka.
Jo, det är helt sant att Makefiler är det enklaste sättet, men det måste ju finnas en template. Jag vill inte sitta och gå igenom en Makefil på 500 rader för att plocka ut vissa delar, det uppmuntrar mig inte till att vilja koda med biblioteket direkt. Men nu ser det ju ut som att det är enda alternativet, tyvärr.

drbrno

Post by drbrno » 10 February 2004, 13:12

Jag gissar (googlar) att du ska länka med sqlplus, alltså -lsqlplus. Sen får du väl använda -I/-L och peka på var biblioteken finns.

Pacman

Post by Pacman » 12 February 2004, 00:47

drbrno wrote:Jag gissar (googlar) att du ska länka med sqlplus, alltså -lsqlplus. Sen får du väl använda -I/-L och peka på var biblioteken finns.
Jepp, jag har fått fram vissa såna värden från olika källor också. Men jag ska googla och pröva vidare när jag har lite mer tid. Tack för hjälpen iaf.

panzar

Post by panzar » 15 February 2004, 13:44

Ni som har använt mysql-kopplingar från C/C++ förut, vilket är det bästa biblioteket? Är det Mysql++?

Pacman

Post by Pacman » 15 February 2004, 15:56

panzar wrote:Ni som har använt mysql-kopplingar från C/C++ förut, vilket är det bästa biblioteket? Är det Mysql++?
Jag tycker det borde vara det bästa iom att det kommer direkt från MySQL och inte någon tredje part. Jag tycker vi försöker få igång detta i skolan imorrn, eller vad säger du?

panzar

Post by panzar » 15 February 2004, 18:00

Pacman wrote: Jag tycker vi försöker få igång detta i skolan imorrn, eller vad säger du?
Jag lyckas ju inte ens kompilera mysql++. automake gnäller på att den inte hittar ett antal filer:

Code: Select all

panzar@cruxerver ~/tmp/mysql++-1.7.9> automake 
Makefile.am: required file `./COPYING' not found
Makefile.am: required file `./INSTALL' not found
Makefile.am: required file `./NEWS' not found
Makefile.am: required file `./AUTHORS' not found
Makefile.am: required file `./ChangeLog' not found
examples/Makefile.am: required file `./depcomp' not found
Någon som begriper sig på detta? Jag har ju knappast tagit bort dessa filer.

Pacman

Post by Pacman » 15 February 2004, 19:09

panzar wrote: Jag lyckas ju inte ens kompilera mysql++. automake gnäller på att den inte hittar ett antal filer:
Men varför använda automake? Det är ett vanligt configure, make, make install program.

Post Reply