kontrollera en lampa med datorn?

Här pratar vi programmering i dessa olika former. Perl, C/C++, Pascal, ADA, Lisp, COBOL, ZX Basic och mm.
Post Reply
diddi

kontrollera en lampa med datorn?

Post by diddi » 12 April 2005, 00:17

Hejsan!

Jag satt och hade tråkigt, då jag fick en liten fixidé.... om det nu är möjligt vet jag inte, men om jag inte misstar mig så har jag för mig att detta redan är gjort.

Det jag vill skapa, är en lampa, eller en annan liknande elektronisk enhet som kan styras genom ex. pralell porten (eller vad som nu är lämpligast).

Programmeringen sker i Visual Basic 6.0 (kanske inte det bästa språket, men det är vad som står till buds).

Tanken är att man ska på något vis kunna styra först och främst "on/off", och sedan kanske lite utöver det.

Visste inte var jag skulle posta detta, men då det var en del programmering fick det bli här. Skulle dock vara bussigt med en del hjälp vad gäller skapandet av enheten (troligen en lampa) och dess anslutning.

Ja, detta är en läxa jag fått (därför enbart Visual Basic får användas), jag har tidigare erfarenheter av programmering, men dock inte på denna nivå. Vore kul att ge det ett försök åtminstonde!
Kom gärna med förslag om var jag ska ta vägen, vet inte riktigt vad jag letar efter =)
/Diddi

Jan Pihlgren

Post by Jan Pihlgren » 12 April 2005, 04:51

Läxor löser man själv.

diddi

Post by diddi » 12 April 2005, 07:21

Jan Pihlgren wrote:Läxor löser man själv.
Så du menar att du gick igenom hela din skolgång, eller fortfarande går den helt utan lärare?
Oavsett vilket problem det än är, om det är ett problem du finner i vardagen, eller om det är en läxa du fått av en lärare, så Kan Du Inte lösa den om du inte har den blekaste aning om var du ska börja!
En liten knuff i rätt riktning är allt jag ber om.

Har du ingenting vettigare att komma med, var vänlig håll tyst! Åtminstonde i mina trådar.
/Diddi

zebastian

Post by zebastian » 12 April 2005, 07:36

Senaste numret av Datormagazin har en artikel över ämnet.

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 12 April 2005, 08:25

diddi wrote:
Jan Pihlgren wrote:Läxor löser man själv.
Så du menar att du gick igenom hela din skolgång, eller fortfarande går den helt utan lärare?
Oavsett vilket problem det än är, om det är ett problem du finner i vardagen, eller om det är en läxa du fått av en lärare, så Kan Du Inte lösa den om du inte har den blekaste aning om var du ska börja!
En liten knuff i rätt riktning är allt jag ber om.

Har du ingenting vettigare att komma med, var vänlig håll tyst! Åtminstonde i mina trådar.
Men vi löser inte läxproblem åt folk här.. Kan ge tips m.m. dock...
Ska det vara en vanlig lampa kan en styrkrets som kan slås av och på med låga spänningar vara bra.. Sedan är det bara att köra på paralelle eller comporten.. Koppla den till relät och tja.. skicka en puls när du vill tända/släcka?
Gamma Testing - Where testing is extended to the entire user community (AKA shipping the product)

Tronic

Post by Tronic » 12 April 2005, 09:04

http://www.xstore.se/html/artikel/9697.html

Det där kanske vore nått ;)
Om man har pengarna liggandes nånstanns.

oldis

Post by oldis » 12 April 2005, 10:52

Det är bara att börja från början: sök info själv :D

Det tog mig ungefär 30 sekunder att googla fram denna sida:
http://hem.passagen.se/klahr/PARALL.HTM

Sedan är det bara att leta reda på ett exempel på hur man programmerar parallellporten i VB istället för i C++ eller QBasic.

Hasseman

Post by Hasseman » 12 April 2005, 20:18

Skall du styra elektoniska enheter som kräver mer än 5v drivspänning så kan jag rekomendera att använda paralellporten till att styra någon form av relä som i sin tur styr själva kretsen. Det kan ju annars bli svårt att driva kaffebryggaren mha paralellporten :)

Vad gäller sökandet efter information så kommer jag ihåg att jag gjorde något liknande för 100år sedan med Visual Basic och då räkte det inbyggda hjälpsystemet till aldeles utmärkt.
Share the penguin and If you do, lucky end for them and you.

//hasseman

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 12 April 2005, 21:03

Fundersam, hur farligt är det för datorn att göra sådant. Dvs löda egna enheter som anslutes till com/usb/parallell-port. Hur mycket på datorn kan "förstöras" av det? t ex kortslutas
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

mikma

Post by mikma » 12 April 2005, 22:07

Jag upptäckte nyligen "Project NEXA" som jag tycker verkar intressant, men jag vet inte om just de radiostyrda strömbrytarna säljs längre.

http://www.mellander.org/per/projects/?project=nexa

Hasseman

Post by Hasseman » 13 April 2005, 09:39

mikma wrote:Jag upptäckte nyligen "Project NEXA" som jag tycker verkar intressant, men jag vet inte om just de radiostyrda strömbrytarna säljs längre.

http://www.mellander.org/per/projects/?project=nexa
Hah..... Undra bara hur stor risk det är att råka ut för hackare som kapar kaffebryggaren. :P
Share the penguin and If you do, lucky end for them and you.

//hasseman

OErjan

Post by OErjan » 13 April 2005, 21:06

jag har gjort lite sånthär, har "bränt" en par serieportar med felkopplingar (3 på 10 år), men IO kort är inte så dyra. skulle iofs kunna bli värre...
kanske jag är en av de sista människor som ser din gamla: bil, dator, gräsklippare...
efter mig är de så många kilo konfetti.

uffe_nordholm

Post by uffe_nordholm » 13 April 2005, 21:29

Ett tips är väl att köpa ett extra kort med parallelportar, så att om man bränner något är det inte det som är inbyggt i moderkortet som ryker. När det sedan gäller att styra reläer kan det behövas någon strömförstärkare (mao bufferkrets) för att reläerna skall reagera. Dessutom bör du ha dioder parallelt med varje reläspole (i 'bak-o-fram-riktning) för att inte bränna drivkretsarna när du slår av reläerna.

Staffan V

Post by Staffan V » 18 April 2005, 16:00

Sedan finns det iofs specialkort med reläer. Då får man oftast med ett SDK man kan använda.

Post Reply