Bash script som varnar när mappar börjar bli fulla

Här pratar vi programmering i dessa olika former. Perl, C/C++, Pascal, ADA, Lisp, COBOL, ZX Basic och mm.
Post Reply
peman

Bash script som varnar när mappar börjar bli fulla

Post by peman » 14 June 2007, 20:16

Hej
Jag behöver ett bash script som kan säga till mig när en eller fler mappar nått en viss storlek/börjar bli full. Har tyvärr ingen direkt vana när det gäller bash script. Skulle man kunna få hjälp med detta eller i alla fall komma igång blir jag väldigt tacksam!
/mp

Exebat

Re: Bash script som varnar när mappar börjar bli fulla

Post by Exebat » 1 August 2008, 13:33

Okey

Frågor:

1. Ska scriptet sätta en gräns på hur stora katalogerna får va..
2. Ska isåfall katalogerna har samma storlek eller ska storlekarna variaeras beroende på vilka kataloger det är?..
3. Vill du att den ska varna i text läge eller i garfiskt läge?..
4. Får jag göra ett gui till det.. har precis börjat läsa lite om Visual Bash "Verkar coolt"

MVH Exebat
Ubuntu 9.04

Pico

Re: Bash script som varnar när mappar börjar bli fulla

Post by Pico » 4 August 2008, 00:20

peman wrote:Hej
Jag behöver ett bash script som kan säga till mig när en eller fler mappar nått en viss storlek/börjar bli full. Har tyvärr ingen direkt vana när det gäller bash script. Skulle man kunna få hjälp med detta eller i alla fall komma igång blir jag väldigt tacksam!
Är det verkligen storleken på en "mapp" (förutsätter att du menar katalog eller directory) som är ett problem, eller menar du diskpartition?
Här är lite tips som kan hjälpa dig att komma igång:
1. Mappstorlek - Använd kommandot du (kolla manualsidan).
1.1. För att hitta mappar i ett filsystem, använd find. (kolla särskilt på optionen -type i manualsidan)
Find kommer att spotta ut namnen på mapparna, en mapp per rad. För att köra du på varje mapp, kolla på xargs

2. Diskpartition - Använd kommandot df.

För att dribbla med datat som find + xargs + du producerar (eller df) kan med fördel awk eller bash användas. Jag skulle nog använda awk, men det mest för att jag känner mig mer hemma med awk.

Post Reply