Lära sig att programmera

Här pratar vi programmering i dessa olika former. Perl, C/C++, Pascal, ADA, Lisp, COBOL, ZX Basic och mm.
Post Reply
LCRR

Lära sig att programmera

Post by LCRR » 6 September 2007, 23:41

Jag har lite frågor som jag hoppas att ni kan svara på.

Jag har på grund utav utbildning varit tvungen att undanhålla, vad jag tror, är min favorit sysselsättning - datorer.

Jag har, om man jämför med medel svensson, bra kunskaper om hur datorer fungerar men om man jämför med ni som sitter på det här forumet så kanske det är lite värre ställt.

Om jag skulle bestämma mig för att lära mig allting ifrån grunderna av tex C++ till Java och sedan kunna skriva relativt avancerade program, hur lång tid tror ni det skulle ta?
Hur lång tid tog det för er? Är ni självlärda, typ trial and error, eller har ni gått någon utbildning?

Hoppas någon tar sig tid att svara!

oabocw

Re: Lära sig att programmera

Post by oabocw » 7 September 2007, 04:57

LCRR wrote:Jag har lite frågor som jag hoppas att ni kan svara på.

Jag har på grund utav utbildning varit tvungen att undanhålla, vad jag tror, är min favorit sysselsättning - datorer.

Jag har, om man jämför med medel svensson, bra kunskaper om hur datorer fungerar men om man jämför med ni som sitter på det här forumet så kanske det är lite värre ställt.

Om jag skulle bestämma mig för att lära mig allting ifrån grunderna av tex C++ till Java och sedan kunna skriva relativt avancerade program, hur lång tid tror ni det skulle ta?
Hur lång tid tog det för er? Är ni självlärda, typ trial and error, eller har ni gått någon utbildning?

Det är högst individuellt.

Mitt tips är att skaffa en bra bok och sedan börja hacka kod.
(r 'tfm)

JO

Post by JO » 7 September 2007, 07:37

http://www.steveheller.com/cppad/cppad.htm

Det finns gott om info.
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

Zenox

Post by Zenox » 7 September 2007, 08:25

oabocw wrote:
LCRR wrote:Om jag skulle bestämma mig för att lära mig allting ifrån grunderna av tex C++ till Java och sedan kunna skriva relativt avancerade program, hur lång tid tror ni det skulle ta?
Det är högst individuellt.
Håller med oabocw att det är väldigt individuellt. Jag har träffat på dom som gått 5 år universitet med en hel del poäng ren programmering och ännu mer teori runtomkring som inte producerar nått vettigt alls, allt tar en evighet och lösningarna blir allt annat än bra (läs: komplicerade lösningar på enkla problem alternativt att det inte går att lösa och en mer erfaren utvecklare får ta över dessa bitar). Finns de som kommer igång snabbt på några månader och kan producera hyggligt bra grejer. Sedan är det givet att man lär sig så länge man lever. Ser man tillbaka på gammal kod ser man alltid förbättringspotential.

Sedan beror det också på vad som menas med relativt avancerade program. Man får börja med att lära sig grunderna och sedan inrikta sig vidare på det man vill göra, lära sig något framework osv.

Räkna med från några månader till en evighet beroende på dina anlag, hur mycket tid du lägger ner, om du verkligen älskar utveckling och beroende på vad du vill åstadkomma.

jmakor

Post by jmakor » 8 September 2007, 18:47

Flesta killarna tycker sig att veta mer om datorer än medelsvensson, precis som flesta killar med körkort tycker sig att vara bättre bilförare än medelsvensson. Hur "bra" man är beror ju förstås vad man jämför med :wink:

Bästa sätt att lära sig att programmera är ju att programmera. Det är inte speciellt svårt men att man ska blir bra på den och kanske ha som ett huvudsysselsättning ta så klart mycket tid. Folk som lär sig att programmera i högskolan eller universitet har ju en hel del andra saker att tänka på. Jag har också träffat en hel del självlärda programmerare som vet inte ett dugg att implementera algoritmer för sortering, sökning eller kryptering utan är helt beronde av färdiga standardbibliotekerna. Dessa är ju dock inte alltid bästa lösning...

Zenox

Post by Zenox » 9 September 2007, 10:21

jmakor wrote:Bästa sätt att lära sig att programmera är ju att programmera. Det är inte speciellt svårt men att man ska blir bra på den och kanske ha som ett huvudsysselsättning ta så klart mycket tid. Folk som lär sig att programmera i högskolan eller universitet har ju en hel del andra saker att tänka på. Jag har också träffat en hel del självlärda programmerare som vet inte ett dugg att implementera algoritmer för sortering, sökning eller kryptering utan är helt beronde av färdiga standardbibliotekerna. Dessa är ju dock inte alltid bästa lösning...
Sen finns det högskolenissar som gör invecklade/krångliga lösningar av enkla problem samt tror att en 10-radsalgoritm är allt som fixar biffen när de försöker skapa ett lite större projekt och strukturen liknar jackshit. Finns även en hel del som underskattar självlärda och tror de helt saknar både förmågan att läsa och tänka.

Har träffat måånga utvecklare, både universitetsskolade och självlärda, och jag tycker det är hugget som stucket. Hur bra man blir är högst individuellt och beroende på en mängd faktorer. Tänker inte vara så trångsynt att säga att den ena är bättre än den andra bara för officiell inlärning (där det dessutom ändå beror väldigt mycket på elevens inställning osv).

oabocw

Post by oabocw » 18 September 2007, 18:34

Nu är det ju stor skillnad på att lära sig ett visst språk eller att lära sig programmera rent allmänt.

Jag rekommenderar varmt bokserien The Art of Computer Programming av Donald E. Knuth och Structure and Interpretation of Computer Programming. Och för allt i livet: snöa inte in på Java och C++ utan ta en titt på språk som tvingar dig att tänka på andra sätt. Prolog, SmallTalk, ML och Erlang t.ex. :)

Happy hacking!
(r 'tfm)

LCRR

Post by LCRR » 19 September 2007, 00:05

Tack för alla givande svar!

Ska kolla upp hemsidorna och böckerna ni rekommenderade och sen får jag se om talangen förhoppningsvis finns där!

Post Reply