Shellscript för att byta ut tecken i filnamn?

Här pratar vi programmering i dessa olika former. Perl, C/C++, Pascal, ADA, Lisp, COBOL, ZX Basic och mm.
Post Reply
larsak

Shellscript för att byta ut tecken i filnamn?

Post by larsak » 3 November 2008, 22:00

Jag är helt grön när det gäller skript så jag vet inte hur komplicerat det jag vill göra är.
Problemet är att jag har ett par partitioner som av olika anledningar kör Fat32. Jag kör ubuntu med UTF8 som teckenkodning. Den här kombinationen har medfört att filer på mina fat-partioner tappat alla svenska tecken i filnamnen och dessa har ersatts med ?. Detta är ett problem eftersom ? inte är ett tillåtet tecken i filnamn i vissa sammanhang, det går t.ex. inte att kopiera dessa filer till en annan partion via nautilus.

Det jag vill göra är att skriva ett skript som söker igenom alla filnamn i en given sökväg (helst rekursivt för att spara lite jobb), identifierar alla ?-tecken och byter ut dessa mot t.ex. _. Finns det någon vänlig själ där ute som har lust att hjälpa mig med detta?

/Lars

jmakor

Re: Shellscript för att byta ut tecken i filnamn?

Post by jmakor » 5 November 2008, 11:58

Hmm, borde det inte räcka att montera fat-partioner med annan teckentabell än UTF8? Kommando locale -a avslöjar vad du har stöd för..
/j

larsak

Re: Shellscript för att byta ut tecken i filnamn?

Post by larsak » 5 November 2008, 13:44

jmakor wrote:Hmm, borde det inte räcka att montera fat-partioner med annan teckentabell än UTF8? Kommando locale -a avslöjar vad du har stöd för..
/j
Intressant!
Det måste jag prova, dock vill jag fortfarande försöka få ihop skriptet, om inte annat är det nyttigt att lära sig nya saker!

Vänliga hälsningar
Lars

Post Reply