" Tips & Råd för nybörjare i Linux "

Här skriver vi våran FAQ. Vill du komma med förslag, skriva själv eller rätta stavfel så gör det här. Någorlunda färdiga frågor komer att läggas i forumet FAQ.
Post Reply
Robin-Hood

" Tips & Råd för nybörjare i Linux "

Post by Robin-Hood » 12 April 2006, 09:47

På den här tråden kan ni som är nybörjare i Linux ställa
era frågor om ni har problem som med er installationen
till de som jag vet är mycket hjälpsamma mot oss nybörjare.

OBS! Självutnämda experter undanbedes, denna tråden är till för
dem som verkligen kan hjälpa Linuxnybörjare med konkreta tips & råd.

OBS! Låt inte den här tråden spåra ur som de andra har gjort.

Ni som redan är Linuxanvändare och vill
diskutera er emellan starta egna trådar, för mycket
" Nördsnack " förvirrar och skrämmer bort många nybörjare.
Robin-Hood

JO

Post by JO » 12 April 2006, 09:55

Du postade i fel forum. Här däremot är det rätta, att fortsätta din tråd.
Alla som så vill. Kan givetvis delta. Nybörjare liksom proffs.
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

Robin-Hood

Post by Robin-Hood » 12 April 2006, 10:09

JO wrote:Du postade i fel forum. Här däremot är det rätta, att fortsätta din tråd.
Alla som så vill. Kan givetvis delta. Nybörjare liksom proffs.
Ja det är klart att alla är välkommna. men det finns så många som är självutnämnda experter,
de kan hålla sej härifrån de tillför inget de bara strular till det och förvirrar.
Robin-Hood

Vampis

Post by Vampis » 12 April 2006, 10:14

Tycker du slår ner på alla "självutnämnda experter" här, vilka är dem? är det dem som KAN lösa problemen? De som HAR svarat på dina frågor? De som KAN installera ett program på flera olika sätt (vilket du verkar finna jobbigt)?

Känns onödigt att skapa en sån här tråd där tydligen de som KAN lösa problemet inte är välkomna?
OBS! Självutnämda experter undanbedes, denna tråden är till för
dem som verkligen kan hjälpa Linuxnybörjare med konkreta tips & råd.
Hela det här forumet är fullt av frågor och svar på de flesta problemen, om man nu vet hur man använder sökfunktionen, istället blir det nu en tråd då? På 120000 sidor man måste bläddra igenom?

Tror aldrig jag sett en "nybörjare" gnälla och klanka ner på dem som kan så mycket som du har gjort nu i dessa trådarna du skapat.

Av ren princip kommer jag INTE svara på frågor i den här tråden, finns hur många sektioner av det här forumet där frågorna hör hemma, STÄLL DEM DÄR!

plock

Post by plock » 12 April 2006, 12:47

Jag tänker inte heller svara på några frågor i den här tråden. Håller med fullt ut att svar redan har givits upprepande gånger.

Tröttsamt att förklara 10 ggr att program i Linux installeras via pakethanteraren och ändå få slängt i ansiktet att det inte går att installera program.

WTK

Post by WTK » 12 April 2006, 15:17

Det finns inga unix-experter. 8)
http://www.justfuckinggoogleit.com
~How do you kill that which has no life~

Emil.s

Post by Emil.s » 12 April 2006, 15:31

Ställer någon en fråga så svarar jag... Men det är ju svårt att komma på vad andra brukar ha problem med på rak arm... ;)
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

Robin-Hood

Post by Robin-Hood » 12 April 2006, 15:59

Emil.s wrote:Ställer någon en fråga så svarar jag... Men det är ju svårt att komma på vad andra brukar ha problem med på rak arm... ;)
Jag tankade ner mozilla-1.7.12.sv-SE.linux-i686 och öppnade Yast och lade in paketet där och markerade att det skulle installeras, och klickade på accptera och det verkade att gå igång och installera, när det var färdigt så klickade jag på slutför.

Sedan när så gick jag in och tittade i mappen " Internet " men hittade inte ett spår av Mozilla. Jag gjorde också ett sök på Mozilla utan resultat.

Vad är felet?
Robin-Hood

Emil.s

Post by Emil.s » 12 April 2006, 16:20

Visst kör SuSE KDE? För det här är ett problem som kan komma när man installerar från källkod eller binärer.

Testa att öppna en terminal och skriv "mozilla"
Funkar det så är det bara att högerklicka på "K" kanppen (Den som öppnar Kmenyn). Välj Menyeditor.

Sen är det bara att lägga till det. "kommandot" ska vara "mozilla".
För att få en ikon klickad du bara på ikonknappen längst upp i högra hörnet. Sök på mozilla. Eller leta reda på en egen om du vill det... :)

Sånt där brukar lösa sig genom att installera via pakethanteraren.
Finns inte mozilla i YAST från början? :roll:
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

jof

Post by jof » 12 April 2006, 16:44

plock wrote: Tröttsamt att förklara 10 ggr att program i Linux installeras via pakethanteraren och ändå få slängt i ansiktet att det inte går att installera program.
Väldigt många program går inte att installera via pakethanteraren, så det hjälper nog inte att förklara fler gånger än en.
Slackware 10.1 - 2.4.29

Vampis

Post by Vampis » 12 April 2006, 17:36

Emil.s wrote:Visst kör SuSE KDE? För det här är ett problem som kan komma när man installerar från källkod eller binärer.

Funkar det så är det bara att högerklicka på "K" kanppen (Den som öppnar Kmenyn). Välj Menyeditor.

För att få en ikon klickad du bara på ikonknappen längst upp i högra hörnet. Sök på mozilla. Eller leta reda på en egen om du vill det... :)

Kmenu uppdateras inte direkt efter man installerat ett program så man måste döda den å starta upp den igen, precis samma i Gnome, man måste döda gnome-panel, är när det startas upp igen är startmenyn refreshad å ens nya program finns där. Dvs om man installeras via YAST eller repositories , även deb. å rpm paket ska det funka med på det viset.

plock

Post by plock » 12 April 2006, 17:41

jof wrote:
plock wrote: Tröttsamt att förklara 10 ggr att program i Linux installeras via pakethanteraren och ändå få slängt i ansiktet att det inte går att installera program.
Väldigt många program går inte att installera via pakethanteraren, så det hjälper nog inte att förklara fler gånger än en.
Det beror på vad man har för distribution. Ubuntu har t ex allt open source upplagt i sin pakethanterare. Jaghar sett det med egna ögon. I Fedora kan man adda in repositories som så man får allt. Man behöver således inte ladda hem sep binarer från utvecklares olika hemsidor eftersom att programmen redan ligger klara i p-hanteraren.

plock

Post by plock » 12 April 2006, 17:46

Vampis wrote:
Emil.s wrote:Visst kör SuSE KDE? För det här är ett problem som kan komma när man installerar från källkod eller binärer.

Kmenu uppdateras inte direkt efter man installerat ett program så man måste döda den å starta upp den igen, precis samma i Gnome, man måste döda gnome-panel, är när det startas upp igen är startmenyn refreshad å ens nya program finns där. Dvs om man installeras via YAST eller repositories , även deb. å rpm paket ska det funka med på det viset.
Vad har du för version av Gnome.? I version 2.14 har jag märkt att program-menyn skannar av installerade program i realtid. Även "Töm senaste dokument" sker nu utan refreshing av Gnome-menyn.

Vampis

Post by Vampis » 12 April 2006, 17:49

Jag kör KDE.. men när ja körde gnome 2.12 va man tvungen att refresha manuellt

Nu kör ja KDE 3.5.2 å där måste man refresha manuellt också, vet inte om de finns nån inställning för det men jag måste iaf göra så

plock

Post by plock » 12 April 2006, 17:56

Vampis wrote:Jag kör KDE.. men när ja körde gnome 2.12 va man tvungen att refresha manuellt

Nu kör ja KDE 3.5.2 å där måste man refresha manuellt också, vet inte om de finns nån inställning för det men jag måste iaf göra så
Ja det är riktigt att i 2.12:an fick man refresha manuellt, men det har dem väl rättat till nu 2.14. Var för kör du KDE när du har Ubuntu?

Vampis

Post by Vampis » 12 April 2006, 17:57

Jag kör Kubuntu, står i signaturen

jof

Post by jof » 12 April 2006, 21:14

plock wrote: Det beror på vad man har för distribution. Ubuntu har t ex allt open source upplagt i sin pakethanterare. Jaghar sett det med egna ögon. I Fedora kan man adda in repositories som så man får allt. Man behöver således inte ladda hem sep binarer från utvecklares olika hemsidor eftersom att programmen redan ligger klara i p-hanteraren.
Tror du på det här själv? Det finns mängder av program som väldigt få ens vet finns. Jag kan inte tänka mig att alla dessa finns bland ubuntus paket.
Finns t ex beatrix i någon pakethanterare? (Det är ett av de mer obskyra (men ändå bra) program jag använder själv.)
Slackware 10.1 - 2.4.29

WTK

Post by WTK » 12 April 2006, 21:48

jof wrote:
plock wrote: Det beror på vad man har för distribution. Ubuntu har t ex allt open source upplagt i sin pakethanterare. Jaghar sett det med egna ögon. I Fedora kan man adda in repositories som så man får allt. Man behöver således inte ladda hem sep binarer från utvecklares olika hemsidor eftersom att programmen redan ligger klara i p-hanteraren.
Tror du på det här själv? Det finns mängder av program som väldigt få ens vet finns. Jag kan inte tänka mig att alla dessa finns bland ubuntus paket.
Finns t ex beatrix i någon pakethanterare? (Det är ett av de mer obskyra (men ändå bra) program jag använder själv.)
Kan man läsa en steg för steg beskrivning så är det enkelt att installera på ett Debiansystem även om det inte finns med i apt-repositoryt... Hur man installerar på Microsoft Windowssystem har jag aldrig lyckats klura ut.

WTK

Post by WTK » 12 April 2006, 21:50

plock wrote:
jof wrote:
Det beror på vad man har för distribution. Ubuntu har t ex allt open source upplagt i sin pakethanterare. Jaghar sett det med egna ögon. I Fedora kan man adda in repositories som så man får allt. Man behöver således inte ladda hem sep binarer från utvecklares olika hemsidor eftersom att programmen redan ligger klara i p-hanteraren.
Det är långt ifrån allt som är open source som du hittar i Ubuntus repositories.

jof

Post by jof » 12 April 2006, 22:14

WTK wrote: Kan man läsa en steg för steg beskrivning så är det enkelt att installera på ett Debiansystem även om det inte finns med i apt-repositoryt.
Jag har inte sagt att det är svårt, bara att det inte finns som paket. Finns det inte som paket är det ju idiotiskt att gång på gång säga att man skall använda sin pakethanterare och sedan bli arg när folk inte gör som man säger.

För övrigt föredrar jag ofta att kompilera själv även då det finns färdiga paket.
Slackware 10.1 - 2.4.29

WTK

Post by WTK » 12 April 2006, 22:43

jof wrote:
WTK wrote: Kan man läsa en steg för steg beskrivning så är det enkelt att installera på ett Debiansystem även om det inte finns med i apt-repositoryt.
Jag har inte sagt att det är svårt, bara att det inte finns som paket. Finns det inte som paket är det ju idiotiskt att gång på gång säga att man skall använda sin pakethanterare och sedan bli arg när folk inte gör som man säger.

För övrigt föredrar jag ofta att kompilera själv även då det finns färdiga paket.
Jag håller med fullt ut. Många ger dumma svar.

Kompilera själv? Fi fan för det... :) apt-get source -b tar längre tid att skriva än apt-get install (=

JO

Post by JO » 13 April 2006, 11:54

WTK wrote:
jof wrote:

Kompilera själv? Fi fan för det... :) apt-get source -b tar längre tid att skriva än apt-get install (=
Jo det går säkert fortare, men någon måste sitta och kompilera.
Tänk om ingen gjorde det?
Vilken nytta av apt-get install <programnamn> har du då? 8)
Detta binärraseri är enbart irriterande. För med moderna maskiner är det inget problem, utan ett rent nöje att kompilera från source.
Sedan finns ju alltid GNU source-installer (googla).
Som är till för att underlätta.

mikma

Post by mikma » 13 April 2006, 12:12

Det räcker ju om varje paket kompileras högst en gång per distribution och arkitektur. Det verkar onödigt om varje person ska sitta och kompilera paketen.

plock

Post by plock » 13 April 2006, 12:45

mikma wrote:Det räcker ju om varje paket kompileras högst en gång per distribution och arkitektur. Det verkar onödigt om varje person ska sitta och kompilera paketen.
Helt rätt. De stora distributionerna ser till att tillhandahålla alla paket.

plock

Post by plock » 13 April 2006, 12:50

jof wrote:
Vem är intresserad av obskyra program? Det är väl tur att dessa inte finns med i någon p-hanterare. Lite kvalitetskontroll är ju bra.

Är man dock en utvecklare och som bidrar till något/några projekt är det en annan sak att man arbetar med source direkt, men för oss som inte utvecklar utan enbart använder programvara, är pakethanteringssystemet ett måste.

WTK

Post by WTK » 13 April 2006, 13:52

JO wrote:
WTK wrote:
jof wrote: Jag har inte sagt att det är svårt, bara att det inte finns som paket. Finns det inte som paket är det ju idiotiskt att gång på gång säga att man skall använda sin pakethanterare och sedan bli arg när folk inte gör som man säger.

Detta binärraseri är enbart irriterande. För med moderna maskiner är det inget problem, utan ett rent nöje att kompilera från source.
Jag finner inget nöje i att kompilera något alls. Så jag avstår. Jag lämnar det år package maintainerserna. Som sagt - det finns färdigt för min arkitektur så då verkar det waste of time att sitta och göra det själv, särskilt när jag inte vinner något på det. Det underlättar min vardag.

De få program som jag inte hittar med apt-search kompilerar jag självklart och gör paket av. Förvisso gör C/C++ mig illamående.. men det är en annan historia (:

WTK

Post by WTK » 13 April 2006, 13:55

plock wrote:
jof wrote:
Vem är intresserad av obskyra program? Det är väl tur att dessa inte finns med i någon p-hanterare. Lite kvalitetskontroll är ju bra.

Är man dock en utvecklare och som bidrar till något/några projekt är det en annan sak att man arbetar med source direkt, men för oss som inte utvecklar utan enbart använder programvara, är pakethanteringssystemet ett måste.
Obskyra program? Hmmm. Det låter illa det där. Vad det gäller Debianprojektet så är alla program välkomna i repositorisen, så länge de är Fria och någon är villig att ta på sig ansvaret för paketet. Det är väl där Debian skiljer sig lite från mycket annat - inget är för obskyrt. :)

plock

Post by plock » 13 April 2006, 18:33

WTK wrote:
plock wrote:
jof wrote: Tror du på det här själv? Det finns mängder av program som väldigt få ens vet finns. Jag kan inte tänka mig att alla dessa finns bland ubuntus paket.

Obskyra program? Hmmm. Det låter illa det där. Vad det gäller Debianprojektet så är alla program välkomna i repositorisen, så länge de är Fria och någon är villig att ta på sig ansvaret för paketet. Det är väl där Debian skiljer sig lite från mycket annat - inget är för obskyrt. :)
Stämmer bra.
Det är en tolkningsfråga med en gnutta humor huruvuda ett program är obskyrt eller inte.

JO

Post by JO » 13 April 2006, 19:04

WTK wrote:
JO wrote:
WTK wrote: Jag håller med fullt ut. Många ger dumma svar.

Jag finner inget nöje i att kompilera något alls. Så jag avstår. Jag lämnar det år package maintainerserna. Som sagt - det finns färdigt för min arkitektur så då verkar det waste of time att sitta och göra det själv, särskilt när jag inte vinner något på det. Det underlättar min vardag.

De få program som jag inte hittar med apt-search kompilerar jag självklart och gör paket av. Förvisso gör C/C++ mig illamående.. men det är en annan historia (:
Tja för min del kan det vara både till nytta och nöje.
Kan vara direkt avkopplande, i många fall. Dessutom har ju andra tillgång till det färdiga paketet/buildscriptet. Vilket de i sin tur har nytta av.

jof

Post by jof » 13 April 2006, 20:24

plock wrote: Vem är intresserad av obskyra program? Det är väl tur att dessa inte finns med i någon p-hanterare. Lite kvalitetskontroll är ju bra.
Jag skrev ju att det är ett bra program. (Vet du ens vad "obskyr" betyder? Det har inget med kvaliteten på programmet att göra.)
Poängen är att du har fel när du skriver att "allt" finns som paket. Det vore intressant att höra hur du tror dig veta detta också. (Hur skulle man kunna se med en pakethanterare vad som inte finns med?)
Slackware 10.1 - 2.4.29

JO

Post by JO » 13 April 2006, 20:58

jof wrote:
plock wrote: Vem är intresserad av obskyra program? Det är väl tur att dessa inte finns med i någon p-hanterare. Lite kvalitetskontroll är ju bra.
Jag skrev ju att det är ett bra program. (Vet du ens vad "obskyr" betyder? Det har inget med kvaliteten på programmet att göra.)
Poängen är att du har fel när du skriver att "allt" finns som paket. Det vore intressant att höra hur du tror dig veta detta också. (Hur skulle man kunna se med en pakethanterare vad som inte finns med?)
Det är mycket som inte finns med. Anledningen är vanligen inkompatibla licenser.

Post Reply