Hur monterar jag min NTFS partitioner

Här skriver vi våran FAQ. Vill du komma med förslag, skriva själv eller rätta stavfel så gör det här. Någorlunda färdiga frågor komer att läggas i forumet FAQ.
Post Reply
Emil.s

Hur monterar jag min NTFS partitioner

Post by Emil.s » 9 September 2006, 21:04

För att slå ihop 2 trådar till en så skriver jag härmed en ny...

Skrivet av NetBe@r:

Som nybörjare i Linux är det mycket vanligt att man installerar Linux vid sidan av sin Windowsinstallation. I detta läget kan det vara mycket smidigt att komma åt sina "Windowspartioner" (VFAT / NTFS partioner) från Linux. Detta är inte speciellt svårt.

<b>Till att börja med måste du ha stöd för VFAT antingen direkt i kärnan eller som modul. </b>
Det kan du kolla såhär....

Kopiera in följande kodbit i ett vanligt textdokument som du kan döpa till "kontroll".

Code: Select all

#!/bin/bash
#
# Skrivet av Björn Samvik (bjorn@samvik.com) [2002-06-28]
# Modifierat av Erik Johansson (erre@telia.com) [2002-06-28]
#
# Detta script kontrollerar om VFAT och eller NTFS finns tillgängligt
# antingen som modul eller inbyggt i kärnan
#
VERS=`uname -r`
FS="vfat ntfs"

for fs in $FS; do
  fsu=`echo $fs | tr a-z A-Z`
  if grep "$fs" /lib/modules/$VERS/modules.dep > /dev/null; then
    echo "Stöd för $fsu finns som modul"
  elif grep "$fs" /proc/filesystems > /dev/null; then
    echo "Stöd för $fsu är inbyggt i kärnan"
  else
    echo "Inget stöd för $fsu hittades"
  fi
done

#Slutar här 

<b>Gör textdokumentet exekverbart </b>
"chmod +x kontroll"

<b>Nu kan du köra scriptet </b>
"./kontroll"

Den kommer att tala om för dig om du har VFAT och eller NTFS inbyggt eller som moduler. Om du inte har stöd för filsystemet du vill montera måste du kompilera om kärnan. Hur du gör detta beskrivs i en annan del av denna FAQ. Om du har VFAT och eller NTFS inbyggt i kärnan kan du hoppa till "Dags att montera" om du har dem som moduler måste du ladda dessa först. Detta gör du genom följande komandon. Först måste du bli root (om du inte redan är det) med "su" kör sedan "modprobe vfat" och eller "modprobe ntfs". För att vara säker på att de är korrekt laddade kör "lsmod" då bör du få upp en liten lista över laddade moduler. Bland dem bör vfat och eller ntfs, beroende på vilka moduler du laddade, finnas med.

Dags att montera.

Nu när du vet att du har stöd för VFAT / NTFS kan du montera dina partioner på följande sätt. Tänk på att du troligen behöver vara root.
"mount -t vfat /dev/hda1 /mnt/c" om du skulle vilja avmontera partitionen använder du kommandot
"umount /mnt/c"

<b>-t vfat </b>
talar om vilket filsystem som ska monteras. Detta kan bytas ut till ntfs. NTFS har dock dåligt stöd under Linux och du rekommenderas att vara mycket försiktig när du monterar ntfs partitioner och särskilt när du skriver till dem då stödet är ostabilt och kan förstöra innehållet på partitionen.

<b>/dev/hda1 </b>
är vilken partition du vill montera. hda är första ide hårddisken hdb den andra osv. Tänk på att hda1 oftast är C: och att hda5 oftast är D: (om du har en sådan) och hda6 är E: osv. Samma system gäller för den andra, tredje, fjärde... hårddisken. Om vi säger att du har två hårddiskar. Den första ser ut som jag tidigare beskrev så kommer den andra troligen att se ut på följande sätt. hdb1 är F:, hdb5 är G: och hdb6 är H: osv.

<b>/mnt/c </b>
talar om vilken katalog du vill montera partitionen i.

Det kan vara smidigt att montera dessa redan när datorn startar. Detta kan du göra genom att lägga till följande rader i din /etc/fstab fil. Tänk på att du måste modifiera dem lite för att passa din hårdvara / dina behov. Bli root (om du inte redan är det) med kommandot "su" öppna filen med t.ex. "pico /etc/fstab" eller "vi /etc/fstab".

<b>Lägg till dessa rader i /etc/fstab </b>

/dev/hda1 /mnt/c vfat iocharset=iso8859-15,user,exec,auto,codepage=850,nodev,rw 1 0
/dev/hda5 /mnt/d vfat iocharset=iso8859-15,user,exec,auto,codepage=850,nodev,rw 1 0

Som du ser finns här en helt del mer parametrar än vad vi använde oss av när vi monterade dem tidigare. iocharset=iso8859-15 och iocharset=iso8859-15 använder jag för att svenska tecken ska behandlas och visas korrekt, user betyder att vanliga användare kan montera enheten vilket kanske inte är önskvärt i alla situationer de sista siffrorna talar om att de ska monteras automatiskt när datorn startar. För mer information om dessa parametrar använd kommandot "man mount".

Hur monterar jag mina partitioner under Redhat/Fedora?
Installera NTFS drivaren från "linux-ntfs".
http://www.linux-ntfs.org/

Sen gör du som ovanstående

Hur gör jag för att skriva till NTFS?
Det går inte med drivrutinerna i kärnan. Men däremot går det med Captive-NTFS och nu även NTFS-3G. Dessa verktyg ska dock användas med försiktighet.
NTFS-3g Är under utveckling och kan hittas här:
http://mlf.linux.rulez.org/mlf/ezaz/ntf ... nload.html

Tack även till "erik" och "alve".
Last edited by Emil.s on 9 September 2006, 23:23, edited 1 time in total.
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

Emil.s

Post by Emil.s » 9 September 2006, 21:06

Någon som vet vad ntfs-3g har för hemsida?
Något mer som borde tilläggas?
När ni postar:

Vampis

Post by Vampis » 9 September 2006, 21:12

http://www.linux-ntfs.org/

Tror det är härifrån den kommer

trekkie78

Post by trekkie78 » 9 September 2006, 21:13

http://www.linux-ntfs.org/ wrote:
"On 07/14/2006, Project Member Szabolcs Szakacsits presented a new version of our ntfsmount and libntfs, currently given theproject internal title ntfs-3g."
Se även: http://mlf.linux.rulez.org/mlf/ezaz/ntf ... nload.html

//trekkie

Emil.s

Post by Emil.s » 9 September 2006, 23:40

Ok. Tackar.
Något mer som borde fixas?
När ni postar:

Post Reply