Vilken dist...

Här skriver vi våran FAQ. Vill du komma med förslag, skriva själv eller rätta stavfel så gör det här. Någorlunda färdiga frågor komer att läggas i forumet FAQ.
Post Reply
Emil.s

Vilken dist...

Post by Emil.s » 10 September 2006, 12:24

När du ska välja distribution finns det flera saker som måste övervägas:
1) Hur mycket kan jag om linux?
2) Hur mycket är jag beredd att lära mig om linux?
3) Ska jag ladda ner distributionen själv eller köpa en box där manual medföljer?

Dessa är de vanligaste distributionerna:

RedHat/Fedora
En av de mest kända distarna. Bra för dig som är nybörjare. Grafisk installation som är lätt att förstå. Innehåller flera användbara inställningsverktyg och hittar den mesta hårdvaran automatiskt vilket innebär att du inte behöver knappa i consolen. För dig som inte vill köpa hela boxen finns iso-filer att ladda ner.
RedHat kostar, men då får man även support. Fedora är gratis
http://fedora.redhat.com/
www.redhat.com
Rekommenderas för: nybörjare och vana användare

Mandriva
Anses av många som den lättaste disten att installera och konfigurera.
Den påminner mycket om Fedora (bygger liksom Fedora på Red Hat). Största skillnaden är att Mandriva primärt säljes i box med manual och support. Finns även för nedladdning (propärtiära paket saknas i gratisversionen). Har packethanteraren urpmi (konsolbaserad). Inte lika lättanvänd som apt. Har både KDE och Gnome.
http://www.mandriva.com/sv/
Rekommenderas för: nybörjare

Slackware
En favorit bland vana linux användare och den äldsta linux distributionen. Slackware har inget grafisk installation och saknar grafiska inställningverktyg. För att installera och få igång slackware krävs att du som användare vet hur systemet fungerar och var man hittar konfigurations filerna, för det mesta inställningarna görs för hand i en vanlig texteditor. Slackware är en populär distribution för servrar men lämpar sig precis lika bra som arbetsstation.
www.slackware.com
Rekommenderas för: vana användare och experter

Debian
Debian är en distribution som använder sig av paketsystemet apt-get, ett av de mest uppskattade. Med några kommandon så drar Debian ner de nyaste uppdateringar av all programvara i systemet och man har den senaste versionen av Debian på några få sekunder (beroende på din uppkopplingshastighet). Det är lika enkelt att installera och avinstallera program.

Debian anses av många som en av de säkraste distributioner på marknaden, både på gott och ont. Det brukar ta en viss tid att få nya paketversioner godkända för att komma med i den stabila Debian versionen, men problem i systemet är därmed oftast få.

Debian har alltid åtminstone tre utgåvor som aktivt underhålls, stable, testing och unstable.

Stable är den "stabila" utgåvan som innehåller den senaste officiellt släppta Debiandistributionen. Detta är produktionsversionen av Debian som Debian rörelsen huvudsakligen rekommenderar folk att använda.

Testing är "uttestnings"-utgåvan som innehåller paket som inte har tagits in i den stabila utgåvan ännu, men är köade för att bli det. Huvudfördelen med att använda denna utgåva är att den innehåller nyare versioner av programvara, och huvudnackdelen är att den inte har testats ordentligt och att den inte stöds av Debians säkerhetsgrupp.

Unstable är den "instabila" utgåvan av Debian. Vanligtvis används den av utvecklarna och av dem som vill ha det absolut senaste. Den "instabila" versionen heter sid.

Om du stöder strukturen för Linux kerneln och GNU då alla är delaktiga kommer du trivas med Debian. Debian produceras av närmare tusen utvecklare spridda över hela världen, vilka frivilligt hjälper till på sin fritid.

www.debian.org
Rekommenderas för:: vana användare och uppåt

Knoppix
Knoppix är en distribution som kommer i form av en bootbar CD. Det är alltså inte nödvändigt att installera på datorn, även om det går. Knoppix' största fördel är dess automatiska identifiering och konfigurering av hårdvara. Vid uppstart identifieras hårdvaran och systemet konfigureras med rätt drivare.

Det finns åtskilliga CD-baserade Linux varianter, men Knoppix är den mest spridda just nu. Den är baserad på Debian "unstable", men anpassad för att köras från CD.
Knoppix fungerar mycket bra som en rescue CD om man snabbt behöver ett fungerande linuxsystem, som t.ex. vid en hårddiskkrasch.
http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html
Rekommenderas för: nybörjare och de som bara vill testa

Linux from scratch
Linux from scratch är egentligen ingen distribution utan en guide för hur du kompilerar ditt eget system från början. För det ska vara genomförbart krävs att du har en parallel distribution installerad och vet en del om linux. Har du mycket tid över och är sugen på att få veta hur systemet är uppbyggd är detta ett bra val.
www.linuxfromscratch.org

SuSE/OpenSuSE
En mycket användarvänlig distribution som är ett bra alternativ för den som är van vid windows. Installationen är nog en av de enklaste i operativsystemsvärlden och tar ca en halvtimme från DVD-skivan. I Suse så sköter du all konfiguration via inställningsverktyget YaST2. I YaST2 kan du göra de flesta av systemets inställningar som t.ex. nätverksinställningar, grafik inställningar m.m. Suse använder sig både av skrivbordsmiljöerna Gnome och KDE, man väljer vilken man vill använda vid installationen.
http://www.novell.com/linux/suse/
http://www.opensuse.org/

Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu/Edubuntu
En relativt ny dist som är baserad på Debian. Ubuntu använder sig av en semi-grafisk installation som kan verka skrämmande men är ändå ganska enkel att förstå sig på. Ubuntu har en hel del konfigurationsverktyg och det är bara en liten del som man sköter via kommandoraden. Att installera program i Ubuntu gör man väldigt smidigt via Synaptic, som är både snabb och enkel att förstå. Ubuntu använder sig av Gnome som skrivbordsmiljö.

Vill man hellre ha KDE så finns Kubuntu att ladda ner istället. Ubuntu kan du ladda ner från deras sida eller så kan du helt gratis beställa hem installationsskivan.

Det finns även Xubuntu som använder Xfce, som kan vara bra om man har en äldre dator
Edubuntu är till för skolor, studenter osv. Det innehåller diverse "inlärningsprogram". Se nedan
http://www.ubuntulinux.com
http://www.kubuntu.org
http://www.xubuntu.org/
http://www.edubuntu.org/

Gentoo
Gentoo är lite annorlunda jämfört med vanliga distar. Du kompilerar nämligen alla program från källkod. Det innebär att du får 100% koll över vad som installeras och att du får ett system som är optimerat för din processor. Det finns egentligen inget installationsprogram till Gentoo, utan du partitioner och flyttar själv över de filer du behöver. Gentoo kan vara svårt att installera men kan även vara ett bra sätt lära sig mer om hur Linux fungerar. Till installationen finns nämligen en väldigt utförlig handbok som hjälper dig genom varje steg av installationen.
Nu i senare versioner av Gentoo finns det ett grafiskt installationsprogramm. Men det är ändå rekomenderat att installera manuellt.
http://www.gentoo.org

Nybörjare:
Har du aldrig installerat och använt linux förut bör du ta någon av de lättare distributionerna. Är du lite mer van, du kanske har använt RedHat ett tag men vill lära dig mer om linux kan du välja någon av de lite svårare distributinerna. Ska du använda systemet enbart som en server rekommenderas att du installerar någon av de distributioner som inte är för nybörjare eftersom det är lättare att ta bort sådant som en server inte behöver, X till exempel.
Kom ihåg att den här listan är långt ifrån komplett. Här finns bara de vanligaste distributionerna. Är du nyfiken på någon annan distribution finns det inget som hindrar att du väljer den istället för någon av dessa.

Har du ändå svårt att välja kan du testa dig här:
http://www.zegeniestudios.net/ldc/

Tack till "erik" och "jeppzer".[/u]
Last edited by Emil.s on 14 September 2006, 17:44, edited 6 times in total.
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

Emil.s

Post by Emil.s » 10 September 2006, 12:28

Sådär. Nu är det gjort.
Fler distar som sa med? Något som är fel?
När ni postar:

Vampis

Post by Vampis » 10 September 2006, 12:44

Borde inte Redhat vara Fedora? är det inte så att redhat säljs som serverversioner till företag mest?

Emil.s

Post by Emil.s » 10 September 2006, 12:56

Vampis wrote:Borde inte Redhat vara Fedora? är det inte så att redhat säljs som serverversioner till företag mest?
Oj. Glömde att ändra. :P
När ni postar:

Vampis

Post by Vampis » 10 September 2006, 13:07

Emil.s wrote:
Vampis wrote:Borde inte Redhat vara Fedora? är det inte så att redhat säljs som serverversioner till företag mest?
Shit happens :)

fagerjan

Post by fagerjan » 10 September 2006, 19:04

Vampis wrote:
Emil.s wrote:
Shit happens :)
Det finns en gratisversion av Red Hat Enterprise Linux: CentOS http://www.centos.org/
Fagerjan

trekkie78

Post by trekkie78 » 10 September 2006, 19:17

Edubuntu är väl till för skolor, studenter, m.m... står inte det på deras hemsida ?

//trekkie

Emil.s

Post by Emil.s » 12 September 2006, 20:48

trekkie78 wrote:Edubuntu är väl till för skolor, studenter, m.m... står inte det på deras hemsida ?

//trekkie
Jo, det stämmer. Läste på deras sida lite mer noga nu... :P
När ni postar:

darkie

Post by darkie » 13 September 2006, 08:15

Nu har jag inte ominstallerat mina gentoo-system på tre år eller så ( snart dags känner jag :P ), men jag har för mig att Gentoo nu för tiden även har GUI-installation om man vill. Verkar dock vara lite buggigt enligt Gentoos forum ;)
"Att utveckla Linux utan Internet,
hade varit som att spela schack per brev"

- Ari Lemmke (Fader till namnet Linux).

Emil.s

Post by Emil.s » 13 September 2006, 09:04

darkie wrote:Nu har jag inte ominstallerat mina gentoo-system på tre år eller så ( snart dags känner jag :P ), men jag har för mig att Gentoo nu för tiden även har GUI-installation om man vill. Verkar dock vara lite buggigt enligt Gentoos forum ;)
Jo, det stämmer. Lade till det...
Nåot mer som ska dit? Det börjar bli fördigt tror jag. :)
När ni postar:

vanten

Post by vanten » 13 September 2006, 12:45

kanske lägga till någon slags överskrift till "efterordet" direkt efter gentoo så man inte kan få försig att det tillhör gentoo.. bara för att vara extra tydlig altså.
.: GNU/Linux :: Gentoo :: Fluxbox :.
.: BSD/Darwin :: Mac :: OS X :.

trekkie78

Post by trekkie78 » 13 September 2006, 16:33

Såg även att en Fluxbuntu(.org) (tror jag det var) dyker upp! :-)

//trekkie

Emil.s

Post by Emil.s » 13 September 2006, 17:06

trekkie78 wrote:Såg även att en Fluxbuntu(.org) (tror jag det var) dyker upp! :-)

//trekkie
Ja, det var ju nästan så att man väntade på att något sådant skulle komma. :P
Och från den sidan så fanns även en länk till:
http://nubuntu.org/

Men de är väl inte officiellt stödda av Ubuntu va?
De är ju i allafall inga länkar på Ubuntu.com
När ni postar:

fagerjan

Post by fagerjan » 13 September 2006, 18:32

Mandriva
Anses av många som den lättaste disten att installera och konfigurera men på bekostnad av annat. Ju lättare en dist är att installera ju mer kontroll tappar man över vad som installeras. Vi som är lite mer vana vid linux tyckar att mandrake börjar bli alldeles för likt windows eftersom man tappar kontrollen över systemet vare sig man vill eller inte. Det är ju kontrollen över systemet som är en av linux stora fördelar.
I Mandrivas installationsprogram har man full kontroll över vad som installeras om man vill. Man har lika stor kontroll över systemet, som i andra förkompilerade distributioner.
Fagerjan

Emil.s

Post by Emil.s » 13 September 2006, 18:49

fagerjan wrote:
Mandriva
Anses av många som den lättaste disten att installera och konfigurera men på bekostnad av annat. Ju lättare en dist är att installera ju mer kontroll tappar man över vad som installeras. Vi som är lite mer vana vid linux tyckar att mandrake börjar bli alldeles för likt windows eftersom man tappar kontrollen över systemet vare sig man vill eller inte. Det är ju kontrollen över systemet som är en av linux stora fördelar.
I Mandrivas installationsprogram har man full kontroll över vad som installeras om man vill. Man har lika stor kontroll över systemet, som i andra förkompilerade distributioner.
Ok. Någon som vet vad man skulle kunna skriva om det? Har aldrig använd det. så jag vet inte...
När ni postar:

fagerjan

Post by fagerjan » 13 September 2006, 22:34

Mandriva påminner mycket om Fedora (bygger liksom Fedora på Red Hat). Största skillnaden är att Mandriva primärt säljes i box med manual och support. Finns även för nedladdning (propärtiära paket saknas i gratisversionen). Har packethanteraren urpmi (konsolbaserad). Inte lika lättanvänd som apt. Har både KDE och Gnome.
Fagerjan

bol

Post by bol » 14 September 2006, 12:48

Ska denna faq innefatta andra fria *NIX system också?

Kanske nån kan skriva nåt om NetBSD, OpenBSD och FreeBSD också?

*hrm* trekkie78 *hrm* :)

Emil.s

Post by Emil.s » 14 September 2006, 13:21

fagerjan wrote:Mandriva påminner mycket om Fedora (bygger liksom Fedora på Red Hat). Största skillnaden är att Mandriva primärt säljes i box med manual och support. Finns även för nedladdning (propärtiära paket saknas i gratisversionen). Har packethanteraren urpmi (konsolbaserad). Inte lika lättanvänd som apt. Har både KDE och Gnome.
Tackar! :)

Visst kan man ta med något om *BSD. Men det får någon annan skriva. Det har jag aldrig sysslat med. :P
När ni postar:

vanten

Post by vanten » 14 September 2006, 14:17

bol wrote:Ska denna faq innefatta andra fria *NIX system också?

Kanske nån kan skriva nåt om NetBSD, OpenBSD och FreeBSD också?
ja! det tycker jag :)

(Har själv bara pillat på *BSD i mina yngre nix år. men då var jag på knoppix-ibland-stadiet.)
.: GNU/Linux :: Gentoo :: Fluxbox :.
.: BSD/Darwin :: Mac :: OS X :.

trekkie78

Post by trekkie78 » 14 September 2006, 16:36

Man kan nog få ihop något om de olika BSD-varianterna bara genom att besöka deras hemsidor, kolla under "om" eller "mål". Jag har själv blivit kritiserad när jag gjorde en generalisering och sa att FreeBSD på desktopsidan, OpenBSD på serversidan och NetBSD på serversidan (inkl obskyra plattformar där inget annat stöd finns).

//trekkie

JO

Post by JO » 14 September 2006, 17:07

trekkie78 wrote:Man kan nog få ihop något om de olika BSD-varianterna bara genom att besöka deras hemsidor, kolla under "om" eller "mål". Jag har själv blivit kritiserad när jag gjorde en generalisering och sa att FreeBSD på desktopsidan, OpenBSD på serversidan och NetBSD på serversidan (inkl obskyra plattformar där inget annat stöd finns).

//trekkie
Inte om man ska ta upp, olika linux distributioner.
BSD får bli en separat FAQ.
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

Emil.s

Post by Emil.s » 14 September 2006, 17:42

JO wrote:
trekkie78 wrote:Man kan nog få ihop något om de olika BSD-varianterna bara genom att besöka deras hemsidor, kolla under "om" eller "mål". Jag har själv blivit kritiserad när jag gjorde en generalisering och sa att FreeBSD på desktopsidan, OpenBSD på serversidan och NetBSD på serversidan (inkl obskyra plattformar där inget annat stöd finns).

//trekkie
Inte om man ska ta upp, olika linux distributioner.
BSD får bli en separat FAQ.
Iof. Flyttar tråden nu i allafall. Om något mer ska med så är det bara att skriva här så ändrar ja...
När ni postar:

WTK

Post by WTK » 28 September 2006, 17:45

Slackware för vana användare och experter? Det tror jag inte ett ögonblick för. Det var första linux-disten jag någonsin körde (i brist på andra 8) ) och det gick hur bra som helst fastän jag var 100% GNU/Linux-nybörjare. Sheesh. Det är fel i FAQ:n, den är bakvänd. De svåra rankas som lätta, och de lätta rankas som svåra :S
http://www.justfuckinggoogleit.com
~How do you kill that which has no life~

Emil.s

Post by Emil.s » 30 September 2006, 17:47

WTK wrote:Slackware för vana användare och experter? Det tror jag inte ett ögonblick för. Det var första linux-disten jag någonsin körde (i brist på andra 8) ) och det gick hur bra som helst fastän jag var 100% GNU/Linux-nybörjare. Sheesh. Det är fel i FAQ:n, den är bakvänd. De svåra rankas som lätta, och de lätta rankas som svåra :S
Jo, du har nog rätt om Slackware. Har iof aldrig använt det själv. Men det är ju många nybörjare som har installerat det.

Ändrat! :)
När ni postar:

bol

Post by bol » 30 September 2006, 20:53

Det där håller jag inte alls med om i alla fall.

Jag började med slackware jag med, även om jag testade red hat från första början, men slack var ju knappast någon nybörjardist.

Det beror ju förvisso på synsätt, men om man kommer från win så är nog slack en av de svåraste distarna att börja med.

vulfgar

Post by vulfgar » 1 October 2006, 00:12

Slackware kan funka för sådana som är nybörjare med linux, men som är vana datoranvändare i övrigt och det är inga större problem för dom windowsanvändare som var med på gamla DOS-tiden. Jag tillhör själv den senare kategorin och hade inga problem när jag installerade Slackware på min äldsta dator, tycker det är trevlig att köra lite i terminalen ibland. ;)

För dom flesta andra som bara har erfarenhet från windows så tror jag det är enklare att börja med en mer "grafisk" dist i stil med ubuntu. Då går det lätt att komma igång och få en fungerande konfiguration och så kan man lära sej mer och gå in på djupet om man har tid och intresse att lära sej mer. Det är helt enklare för en windowsanvändare att känna igen sej i ett grafiskt gränssnitt än i ett textbaserat, men efter ett tag så tror jag att många kommer på att det är enklare att jobba med textfiler i linux än med registret i windows.
På internet vet ingen att du är en hund
Image

bol

Post by bol » 1 October 2006, 03:43

vulfgar wrote:Slackware kan funka för sådana som är nybörjare med linux, men som är vana datoranvändare i övrigt och det är inga större problem för dom windowsanvändare som var med på gamla DOS-tiden. Jag tillhör själv den senare kategorin och hade inga problem när jag installerade Slackware på min äldsta dator, tycker det är trevlig att köra lite i terminalen ibland. ;)

För dom flesta andra som bara har erfarenhet från windows så tror jag det är enklare att börja med en mer "grafisk" dist i stil med ubuntu. Då går det lätt att komma igång och få en fungerande konfiguration och så kan man lära sej mer och gå in på djupet om man har tid och intresse att lära sej mer. Det är helt enklare för en windowsanvändare att känna igen sej i ett grafiskt gränssnitt än i ett textbaserat, men efter ett tag så tror jag att många kommer på att det är enklare att jobba med textfiler i linux än med registret i windows.

Visst, jag håller med dig på vissa punkter, men det beror på vad man vill ha ut av systemet.
Om man vill ha ett system som fungerar "out of the box" så skulle jag rekommendera suse eller ubuntu, men om man är villig att lära sig något nytt, eller vill konfigurara det mesta från scratch så är slackrware ett bra val, precis som gentoo.

fagerjan

Post by fagerjan » 4 October 2006, 16:52

Mandriva 2007 har publicerats. Cedega och VM-ware är inkluderade. Ny grafisk packethanterare.
Fagerjan

Emil.s

Post by Emil.s » 4 October 2006, 21:18

Fixat! :)
När ni postar:

Post Reply