AVG Anti-Virus Free

Frågor som rör MS Windows
Post Reply
greenboy

AVG Anti-Virus Free

Post by greenboy » 20 June 2007, 10:25

Känner någon till AVG Anti-Virus Free programmet? Är detta säkert att använda?

PJ

Re: AVG Anti-Virus Free

Post by PJ » 20 June 2007, 11:35

greenboy wrote:Känner någon till AVG Anti-Virus Free programmet? Är detta säkert att använda?
Jag har använt det ett tag på min 2000 installation. Om det är säkert? Bra fråga, jag har inte hittat något virus med den. Men å andra sidan har jag suttit bakom en hemmarouter med brandvägg samt att jag inte har laddat ner massa okänt material (skärmsläckare, warez m.m.). Dessutom har jag även haft en mjukvarubrandvägg samt inte använt ie6 eller outlook. Det övriga har nog hjälpt mer mot virus än själva antivirus-programmet.

_Martin

Post by _Martin » 20 June 2007, 11:35

Säkert?? Som i att det hittar många virus eller om det inehåller spyware??

Jag kör något gratis antivirusprogram på mina maskiner, men jag har glömt om det är avg eller avast. Men jag tror det är avast jag kör för stunden.

erik_persson

Post by erik_persson » 20 June 2007, 13:37

Jag har kört avg free och tidigare även antivir samtidigt. Jag tror att avg hittade fler virus - jag testade någon gång med lite filer som jag visste var infekterade. Huruvida avg är bra vet jag dock inte. Vid något tillfälle såg jag dock en jämförelse som hävdade att de mindre antivirusprogrammen hittade fler virus än de stora kända. Artikelförfattaren, som hänvisade till något test, menade att detta berodde på att virustillverkarna helt enkelt testade och försökte komma förbi de stora antivirusprogrammens skydd. Huruvida det är sant vet jag inte.
Sedan är det väl förhoppningsvis så att de mindre antivirusföretagen inte får så många önskemål från företag som vill att deras virus skall släppas förbi (som tex sonys rootkit som de största företagens antivirusprogam medvetet släppte in).

Det kan nog vara värt att leta lite på nätet för att se om det finns jämförelser mellan olika antivirusprogram. Meddela i så fall gärna vad du hittar.

/erik

ceogar

Post by ceogar » 6 August 2007, 15:55

Jag har kört det ett tag, under både xp och Vista och testar också lite ibland med filer jag vet är infekterade och det hanterar dem bra då iaf, så jag håller mig till det.
#353865 @ http://counter.li.org/
Q I QII QIII äger
http://www.ceogar.com

Post Reply