blå- krascher, win7, ext grafik-kort

Frågor som rör MS Windows
Post Reply
Christer Nylander

blå- krascher, win7, ext grafik-kort

Post by Christer Nylander » 19 June 2010, 22:54

Hej.
Jag får nästan alltid blå- krascher efter 15-30 min, då jag kör grafik-krävande program i win7 64 bit.
Efter ett halvår kan jag inte lösa det.
Gissar att win 7 inte klarar extern grafik-kort, 4 GB eller grafik-RAM.

Detaljer:
Har dubbel-boot med Ubuntu. Märker inga problem i Linux. Hårdvara verkar ok. (RAM-test=OK).
Nya drivrutiner, uppdaterar win 7. Har externt grafikkort Geforce 9800 GT.
Använder Linux för allt, utom för spelet Entropia Universe.

Entropia Universe har uppdaterats till VU10, och är extremt grafik-krävande.
(Gratis ned-laddning 4Gb, 18 års-gräns, kan spelas gratis, men man vill sätta in lite pengar och det är äkta marknads-ekonomi.
Sci-fi-tema, utomjordiska djur, jätte-cyberrymd, obs krävs saftigt grafikkort, Geforce 9800=Ok
.)

Efter 15-30 minuter kraschar det, blå-skärm, omstart, ibland förlorar win 7 inställningarna och hittar inte rätt externa grafikkort, alltså svart-krasch. Brukar peta på kontakten från bildskärm, då brukar win 7 hitta grafikkortet igen. (gissar att detta är annat kontakt-fel?)
Endast enstaka gång funkade det 2 tim utan krasch. Vid normal omstart hittar win 7 externt grafikkort.
(Att jag senare misslyckas med inloggningen 3-10 ggr är nog Mindarks fel med programmet Entropia Universe, Jag har minsta bredbandet).
Mindre vanligt är att enbart Entropia kraschar. Övriga program verkar funka bra.

Alltså kanske jag har 4 problem: Inloggning, normal krasch, kontakt-fel och viktigaste blå-krascherna.

Kanske någon vet något?

Tacksam
Christer
Ubuntu, Geforce 9800 GT

sjukperro

Re: blå- krascher, win7, ext grafik-kort

Post by sjukperro » 20 June 2010, 19:47

är inte geforce 9800GT ett ganska gammalt grafikkort? och vad är VU10? min förra dator hade samma problem när den gick för varm (körde iofs win xp), den gjorde även samma sak då ett av ramminnena hade dött :cry: så du kan ju pröva med att kolla temp på allt när du hårdkör dator + graf kort och/eller pröva byta ramminnen om du har såna liggandes
//Johan

Christer Nylander

Post by Christer Nylander » 22 June 2010, 05:49

Stort Tack.

Hög Temp och dålig hårdvara är en rimlig förklaring.

Jag har ett ASUS-program och Smart Doctor, där jag nu ändrat lite. Satt på energispar-läge (CPU mm),
"Smart control" av fläckten, samt larm på GPU-temperaturen, vid 67 grader.
Jag skall köra med det ett tag, och se om jag får blå-krascher.
Jag har tidigare kollat GPU-tempen som var mellan 45 och 65 grader. (Men hårdvaran kan vara dålig någonstans).

Att Linux klarar sig, beror kanske bara på att jag inte kör ett så krävande program där.

(Tidigare funderade jag på om det kunde hända något då långt över 2Gb RAM-minne användes.)

(VU10 är bara Versions Update 10. Entropia Universe har nu Rörliga ljusreflektioner. Skuggor rör sig efter hur växter, djur, låga moln, solen, månen mm rör sig. Skuggor rör sig över trädstammar mm. Detta gör nog att Grafikkortet jobbar hårt.)

Tacksam :D

Christer
Ubuntu, Geforce 9800 GT

Christer Nylander

Post by Christer Nylander » 2 August 2010, 08:47

Löst.

Jag har inte fått blå-krascher, efter jag satt datorn på energi-spar-läge. :D

(Borde förstås ställa om till högre effekt-konsumtion, för att testa och styrka det).

Vänligen
Christer
Ubuntu, Geforce 9800 GT

Post Reply