World Of Warcraft

Här diskuteras allt som rör spel under linux, såsom hårdvara, grafik, servers, etc.
Post Reply
jpotex

World Of Warcraft

Post by jpotex » 11 February 2005, 21:52

Jag såg att spelet är tillgängligt för Mac. Något som vet om det är tillgängligt för oss som använder linux också?

Snart Fedora Core 4 för 64-bits processorer.

Hasseman

Post by Hasseman » 11 February 2005, 22:06

Eftersom det är ett Blizzard spel så skulle jag bli förvånad.......tyvärr. Men jag såg härförleden att transgaming hade stöd för det iom cedega 4.2.x
Share the penguin and If you do, lucky end for them and you.

//hasseman

jpotex

Post by jpotex » 11 February 2005, 22:08

Hasseman wrote:Eftersom det är ett Blizzard spel så skulle jag bli förvånad.......tyvärr. Men jag såg härförleden att transgaming hade stöd för det iom cedega 4.2.x
Då får det nog bli att lira det i Windows XP istället. Kör det i dualboot så.

Hasseman

Post by Hasseman » 11 February 2005, 22:45

Inte för att det är relevant men....våga prova cedega!

//hasseman

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 11 February 2005, 23:42

Om man inte förlorat så mycket prestanda hade man kunnat köra cedega kanske :)
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

Hasseman

Post by Hasseman » 12 February 2005, 13:20

Lucifer888 wrote:Om man inte förlorat så mycket prestanda hade man kunnat köra cedega kanske :)
Det är ändå ett otroligt finurligt program som liksom bara är värt att ta till sig på grund av att det överhuvudtaget fungerar.

Bara att spela ett enkelt spel blir så himla mycket mer givande när man upptäcker mystiska fenomen som inte alls borde uppträda, varför dom gör det och om man kan bli av med dom på något sätt.
Last edited by Hasseman on 12 February 2005, 13:25, edited 1 time in total.

//hasseman

jpotex

Post by jpotex » 12 February 2005, 13:22

Hasseman wrote:
Lucifer888 wrote:Om man inte förlorat så mycket prestanda hade man kunnat köra cedega kanske :)
Det är ändå ett otroligt finurligt program som liksom bara är värt att ta till sig på grund av att det överhuvudtaget fungerar.
Det bästa är väl dock att sätta press på tillverkarna att producera spel även för linux. Som bekant så finns det en ganska bred efterfrågan på detta, även om inte företagen har förstått det ännu.

loom

Post by loom » 12 February 2005, 15:48

Det är sant, även om jag gillar open-source och freeware, så skulle jag garanterat köpa spel om dom gjordes mer till linux!
dogs fucked the pope, no fault of mine...

Hasseman

Post by Hasseman » 13 February 2005, 22:15

jpotex wrote:
Hasseman wrote:
Det bästa är väl dock att sätta press på tillverkarna att producera spel även för linux. Som bekant så finns det en ganska bred efterfrågan på detta, även om inte företagen har förstått det ännu.
Tyvär har marknaden inte bevisat sig vara tillräckligt stor ännu, företagen har troligtvis rätt och vi har fel. Det känns oavsett som om det är på väg åt rätt håll.........

Go Linux!

//hasseman

jpotex

Post by jpotex » 13 February 2005, 23:26

Jo jo, det är på väg åt rätt håll. MEN det går för sakta. Sedan kan man väl egentligen fråga sig vad företagen är rädda för. Vissa vill inte göra sin källkod öppen insyn, men det kan väl snarare leda till förbättringar och nytänkande?

World Of Warcraft får man betala månadsvis för att spela. Som motvikt till det vore det ju egentligen bra om man fritt fick ladda ned spelet. Det finns ju inget i licensen som hindrar företag från att ta betalt för att använda deras tjänster, där t.ex. de servrar som krävs för databashantering.

Agitator[RoX]

Post by Agitator[RoX] » 13 February 2005, 23:39

En del företag gör stora pengar på att hyra ut spelmotorn till andra företag. Id software är en av de som gör sånt..
hur många spel var det itne som licensierade q3motorn?
Unrealmotorn? Halflifemotorn?

Det ligger stora pengar på att låta andra leka med ens egen motor för en mindre licensavgift...

För det är svindyrt att utveckla egna motorer.
Gamma Testing - Where testing is extended to the entire user community (AKA shipping the product)

Hasseman

Post by Hasseman » 15 February 2005, 22:57

jpotex wrote:Jo jo, det är på väg åt rätt håll. MEN det går för sakta. Sedan kan man väl egentligen fråga sig vad företagen är rädda för. Vissa vill inte göra sin källkod öppen insyn, men det kan väl snarare leda till förbättringar och nytänkande?

World Of Warcraft får man betala månadsvis för att spela. Som motvikt till det vore det ju egentligen bra om man fritt fick ladda ned spelet. Det finns ju inget i licensen som hindrar företag från att ta betalt för att använda deras tjänster, där t.ex. de servrar som krävs för databashantering.
Det går sakterliga framåt men ser man till hur utvecklingskurvan har sett ut de senaste åren så ser det lovande ut.....

Företagen behöver inte vara rädda för att släppa sin mjukvara fri. Bara för att det att en mjukvara skriven för Linux betyder inte det att den måste vara fri tvärtom.
Kostnaden för supporten och portning kontra vinsten i en Linuxrelease är troligtvis just den faktor som är lite "skrämmande". Jag skulle själv tycka att det vore skrämmande att ta fram en portning och uppräthålla dräglig support till ett system som bygger på ett jättelikt "Trial and error" för att tillgodose 5% av spelmarknaden.

//hasseman

rejzer

Post by rejzer » 20 April 2005, 18:25

Måste säga att jag har betydligt bättre prestanda genom cedega på de få spel som jag kör. (bl annat WoW).
Prestandan på just WoW kan jag inte ens jämföra på min dator mellan win och linux. (har en ganska dålig dator och i win hackar och laggar det medans det flyter bra i linux).
Installerade dock bara win för att testa wow.
Så jag tycker det går väligt framåt

gronalund

Post by gronalund » 21 April 2005, 08:42

Ja, det är det skummast värsta jag har hört talas om. Att spel fungerar snabbare i emulerat läge.

Värsta av de alla var väl när någon fick 3x fps-en från windows i cedega, på Microsoft Flight Simulator 2002 =)

Är väl allt skit som det hålls på med i windows som drar ner prestanda.

Biffy

Post by Biffy » 21 April 2005, 14:21

Jag har heller ingen bra erfarenhetn av Cedega. Morrowind (som skulle vara mycket bra supported) var helt ospelbart.
Image

Använder Ubuntu Dapper.

liquid_raven

Post by liquid_raven » 21 April 2005, 15:47

gronalund wrote:Ja, det är det skummast värsta jag har hört talas om. Att spel fungerar snabbare i emulerat läge.

Värsta av de alla var väl när någon fick 3x fps-en från windows i cedega, på Microsoft Flight Simulator 2002 =)

Är väl allt skit som det hålls på med i windows som drar ner prestanda.
Jag har en klasskamrat som hävdade att Doom3 fungerade bättre i WINE än i windows. Har dock inte provat själv, så jag kan inte yttra mig.

Post Reply