LAN-spel i linux

Här diskuteras allt som rör spel under linux, såsom hårdvara, grafik, servers, etc.
Post Reply
Filidutten

LAN-spel i linux

Post by Filidutten » 16 April 2006, 21:22

Tjenixen. Jag vet att det finns massor av liknande listor, men jag skulle vilja skapa min egen.
Vilka populära spel som brukar förekomma på LAN-partyn, finns till linux.
Notera gärna om det är native eller "någorlunda felfritt" i cedega/wine

Sen har jag också ett problem, jag kanske ska köpa mig en Ibook eller något liknande, har inte bestämt mig än. Jag Lanar ganska ofta med mina vänner, även om jag inte spelar så mycket själv så en liten laptop skulle duga utmärkt. De spel som inte funkar alls (CS osv.) kan man ju kanske avstå ifrån.
Frågan är då om alla spel till linux funkar i linux till PPC, även om det krävs lite fulhack. Vilka spel finns native till MacosX?

WTK

Re: LAN-spel i linux

Post by WTK » 16 April 2006, 22:12

Filidutten wrote:Tjenixen. Jag vet att det finns massor av liknande listor, men jag skulle vilja skapa min egen.
Vilka populära spel som brukar förekomma på LAN-partyn, finns till linux.
Notera gärna om det är native eller "någorlunda felfritt" i cedega/wine

Sen har jag också ett problem, jag kanske ska köpa mig en Ibook eller något liknande, har inte bestämt mig än. Jag Lanar ganska ofta med mina vänner, även om jag inte spelar så mycket själv så en liten laptop skulle duga utmärkt. De spel som inte funkar alls (CS osv.) kan man ju kanske avstå ifrån.
Frågan är då om alla spel till linux funkar i linux till PPC, även om det krävs lite fulhack. Vilka spel finns native till MacosX?
Linuxspel fungerar i princip enbart på linux-x86.

Ibook är rutten som speldator, och enormt överprisad för sin prestanda. Och med tanke på att Apple sadlat om till Intel så lär inte många av framtidens spel för OsX köra bra (precis som de för PPC kör röv på Intel-macarna).

Mitt tips är att undvika en Ibook om du vill kunna spela. Ska du ha en laptop för linuxbruk är thinkpad det givna svaret.
http://www.justfuckinggoogleit.com
~How do you kill that which has no life~

Emil.s

Post by Emil.s » 16 April 2006, 22:14

Quake! 1, 2, 3 och 4. Spelas nästan alltid på lanen jag brukar vara på... :)
Innan ni postar: Läs FAQen
När ni postar:
Posta i Rätt forum! Och skriv/formulera dig rätt

_daniel_

Post by _daniel_ » 22 April 2006, 16:13

cs och starcraft funkar för mig iaf. har iofs inte testat att köra starcraft över nätverk, har hört att det kan vara lite problem. sen finns ju ut2003/2004 och quake-spelen som native, finns även enemy territory som brukar vara ganska populärt i *nix-kretsar, och true combat: elite, båda native.

EDIT: på linux alltså, menar jag, inte mac

xarator

Post by xarator » 22 April 2006, 17:21

Under linux funkar starcraft helt perfekt men det måste updateras manuellt och jag kan iaf inte spela över battle.net. Underbart spel iaf.

zuu

Post by zuu » 23 July 2006, 02:38

bzflag

Edit: har bara varit på LAN där det är fullt av Linux-geeks, .. så .. Vet inte om det spelas på vanilia-LANs.
Debian - Just Works (TM)

Christer Nylander

LAN

Post by Christer Nylander » 23 July 2006, 16:07

Vad betyder LAN? (LGP=LinuxGamePlayer?)

Cube
är ett kuta skjuta spel som funkar bra på Linux (även utan extra drivrutin (ATI)).
Multi och singel player.
CUBE är fri öppen källkod och man kan editera och lätt bygga i mapparna.
(jag byggde en trappa och ett gris-hund-monster hittade den och klättrade själv upp ).

Den finns även för Mac och Windows.

TORCS (bilspel) och GLEST (WarCrafts-liknande) är grafiskt bra och funkar på SUSE mm.

Roobin Hood och Northland är mycket fina grafiskt och finns för Linux (köpspel).
Spelbara gratis-demon finns.

Northland har mer komplicerad samhällssimulation och lite mer avancetrad syn på konflikter.

Massor av spel har en ytterst primitiv syn på konflikter, och monster hoppar på en helt utan anledning, som i WarCraft3.
I Northland-demot anfaller någon först då man kränker territorumet, kanske inte helt sannt men konflikterna är annorlunda där. Kanske man tröttnar lättare, därför man hettsas inte så hårt för att klara sig.

Enfald är en risk för ungdom (datorsystem mm), men om man kan skratta åt Donke Quiote, så tål man nog att spela WarCraft3 mm med all fånig maktmagi.

Vänligen
Christer
Ubuntu, Geforce 9800 GT

k1piee

Post by k1piee » 23 July 2006, 16:19

Vad betyder LAN? (LGP=LinuxGamePlayer?)
LAN betyder Local Area Network

Post Reply