Nestopia under LFS = SDL problem?

Här diskuteras allt som rör spel under linux, såsom hårdvara, grafik, servers, etc.
Post Reply
Ekensten

Nestopia under LFS = SDL problem?

Post by Ekensten » 27 February 2009, 17:27

Hallå!
Det är så att jag sitter med ett litet hemmabygge som består utav en dator inmoddad i en NES-låda. I den här har jag smackat in LFS 6.4. Dock är jag lite fundersam, vad är då detta utan en NES-emulator? Jag har letat runt på nätet efter en bra NES-emulator och jag har testat en rad olika emulatorer utan lyckan, förutom en; nestra. Dock är inte det riktigt det jag söker efter då man inte kan köra i fullscreen och man inte konfigurera en gamepad till den.
Jag har installerat FCEUX och det ger resultatet av att öppna en ruta, som är grå, inget mer.
Jag har installerat Nestopia och det ger resultatet av att öppna en ruta, som är grå, inget mer.

Det som är gemensamt mellan dom här är att GTK+ 2 behövs. GTK fungerar utan problem. Nestopia genererar en fin ruta med inställningar, och lika så FCEUX. Dock har dom även ännu en gemensam dependency, och det är SDL.
Jag har dubbelkollat romsen genom att öppna dom på min desktop med exakt samma emulatorer och min desktop (som kör Debian) får igång dom utan problem, alltså; inga problem med romsen. Jag har installerat alla nödvändiga dependencies, och kompileringen klagar inte heller på att något fattas.

Jag misstänker dock fortfarande SDL då själva programmet är byggt på det här biblioteket. Dock vet jag inte mer jag kan göra än att installera SDL, finns det nåt prefix som lägger till ytterligare inställningar till SDL? Finns det någon optional dependency till SDL?

Kan även tillägga att jag har försökt kompilera ett testprogram i SDL och det ger mig felmeddelandet:

Code: Select all

make
mkdir -p ../objs
g++ -L/usr/lib -Wl,-rpath,/usr/lib -lSDL -lpthread -lSDL_image -lSDL_mixer -lSDL_ttf -o ../2H4U ../objs/Engine.o ../objs/bonus.o ../objs/highscore.o ../objs/launcher.o ../objs/son.o ../objs/Param.o ../objs/brick.o ../objs/intro.o ../objs/main.o ../objs/terrain.o ../objs/balle.o ../objs/figure.o ../objs/jeu.o ../objs/menu.o
/usr/bin/ld: cannot find -lSDL_image
collect2: ld returned 1 exit status
make: *** [all] Error 1
Bevisar det min teori? Och vad jag ska göra för att kompilera in det? Snälla, hjälp mig :)
LFS 6.4, 2.6.28.7 samt Debian Lenny amd64, 2.6.28.7

andersajja

Re: Nestopia under LFS = SDL problem?

Post by andersajja » 27 February 2009, 21:21

Hittade denna länk, förvisso Ubuntu men kan kanske översättas på ditt problem.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=874852
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

Ekensten

Re: Nestopia under LFS = SDL problem?

Post by Ekensten » 3 March 2009, 17:28

Okej, tack för svar. Dock hade jag fel om min tes, men desto bättre så har jag med mig en lösning, eller en lösning åtminstone för mitt system.
Av någon anledning så går framerate syncen genom ljudkortet på NST vilket gör att om initieringen av ljudet misslyckas så misslyckas resterande initiering också. Det jag fick göra då var att byta ut (inne i inställningarna på NST) SDL mot Alsa, vilket gjorde att allt surra igång på en gång.
Så nu är min NESUbox fulländad (Ett moddat NES som kör LFS :P)

Kan även tillägga att SDL-biblioteken (t ex. SDL-image) går att hämtas på SDLs hemsida och kompileras genom samma procedur som man brukar göra.
LFS 6.4, 2.6.28.7 samt Debian Lenny amd64, 2.6.28.7

Post Reply