Warsow

Här diskuteras allt som rör spel under linux, såsom hårdvara, grafik, servers, etc.
Post Reply
AA2010

Warsow

Post by AA2010 » 18 August 2010, 18:20

Jag har gått över från Windows till Ubuntu för några månader sedan och spelat mycket Warsow i Ubuntu utan några som helst problem. Nu har jag en bärbar dator och har Fedora på den. Har laddat ner Warsow men jag kan inte starta spelet.
Jag har alltså mycket liten erfarenhet av Linux och vet inte så mycket om skillnader mellan Ubuntu och Fedora.
Någon som vet varför det inte går att starta spelet med warsow.i386? "Allow executing file as program" är bockat.

andersajja

Re: Warsow

Post by andersajja » 18 August 2010, 19:40

Vet inte vad Warsow är för något, du har händelsevis inte en länk till programmet?
En gissning är att du försöker köra ett Debianpaket, men som sagt har inte en susning.
Vad har paketet för filändelse? Om det är .rpm så borde det gå med att installera rakt av utan större problem om det är .deb är det det som är felet om det är ett komprimerat paket så måste det packas upp först för att sedan (beroende på vad sorts filer) byggas och installeras.
Enklast är att du kommer med info om spelet, länken till var det kan hämtas så ska jag försöka ge dig bättre info.
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

Christer Nylander

Re: Warsow

Post by Christer Nylander » 19 August 2010, 18:27

Hej,
Jag vet inte säkert, något om problemet.
Jag körde rpm-baserade SuSe för länge sedan, de problem jag ofta fick var:

1) Ta egenskaper på filen och markera kryss för "körbar fil".
2) Inte har rättigheter till filer.
3) Lib-paket saknas.

Många program använder program moduler (lib......rpm). Det är ett stort biblotek av programmoduler, som många program använder gemensamt.
Ofta saknas en del. I terminalen kan man ofta se vad som saknas. Man behöver ibland installera massor.
( På internet finns en jättedata-bas med rpm-paket, (sök rpm download och namn), de flesta har nog hittat dit).

I min Ubuntu så letar pakethanteraren automatiskt upp beroende-paket och installera det. Jag vet inte om Fedora har sådan
paketinstallerare.

Om man skall installera källkod behövs ibland lib-filer med ändelsen ".dev".

Det finns olika sätt att installera.
Om jag har rpm-paket i en map, så brukade jag i terminalen skriva:
"cd " + sökvägen till mappen.
rpm -ivh --namn.rpm

Om det finns en bra paketinstallerare, så är det säkert lättast.

Paket, med ändelsen ".run" kunde jag ibland bara köra igång, så installerades programmet.

Vänligen
Christer
Ubuntu, Geforce 9800 GT

Post Reply