Tjo!
Jag har arbetat med ett litet program det senaste för att lära mig Qt lite bättre. Programmet heter netGo och är tänkt att underlätta för alla laptop-användare som behöver ändra nätverks-inställningar ofta. Jag har tex. olika nätverks-inställningar i skolan, hemma och på vår LUG. Förut har jag haft ett bash-script som exekverat respektive inställningar, men i och med att jag började med Qt såg jag möjligheten att göra ett grafiskt gränssnitt för detta.
Själva program-idén är att man har "profiler" som innehåller nätverks-inställningar, tex. ip, netmask, gateway, nameservers etc. När man väl skapat profiler för de olika nätverken man vill kunna använda är det bara att exekvera profilen - så körs alla nätverks-inställningar.
Jag har snickrat ihop en enkel sida för att det ska vara lätt att komma åt netGo, adressen är: http://netgo.hjolug.org
Det skulle vara trevligt med lite respons och feedback på programmet, vad ni tycker om det och vad som kan önskas i framtida versioner.
/Pär.
netGo v0.1
Nepp, men det var faktiskt en riktigt bra idé ;)e8johan wrote:Går det att köra den som en trayicon i KDE?
Tack ska du ha.
Mm, men som du förklarade i skolan hade du av misstag kompilerat en gammal development-version du fick av mig :) Tur det, är inte överförtjust i att sitta och meka med design-problem.Pacman wrote:Jag ville bara påpeka att GUI buggen som du haft en del strul fortfarande uppenbara sig på min dator
Ni får gärna fortsätta komma med mer förslag på vad programmet skulle kunna klara av för nätverks-inställningar. Just nu finns det alternativ för: Ip (statiskt eller dhcp), netmask, gateway, nameservers och search-domain.
Planerat för nästa version är (de tre första för trådlösa nät): ESSID , Mode (ad-hoc. managed osv), kryptering, proxys och möjlighet att ta ner andra interface i samband med att profilen körs.
Fyll gärna på med förslag!
-
Stöd för Full-duplex och half-duplex etc för de som behöver kan jupanzar wrote:Jodå, stöd för nameservers och search-domain finns redan.Lucifer888 wrote:Kan det inte vara så att man använder olika inställningar i "/etc/resolv.conf"? kanske en möjlighet till att köra olika resolv.conf för olika anslutningar?
Mer idéer på nyttiga nätverks-inställningar som ska stödjas?
vara en bra idé samt nätövervakning i någon senare version...
Nybörjare