netGo v0.1

Att skapa fönster med; Qt, Gtk, Gnome m.m.
Post Reply
panzar

netGo v0.1

Post by panzar » 5 June 2004, 13:04

Tjo!

Jag har arbetat med ett litet program det senaste för att lära mig Qt lite bättre. Programmet heter netGo och är tänkt att underlätta för alla laptop-användare som behöver ändra nätverks-inställningar ofta. Jag har tex. olika nätverks-inställningar i skolan, hemma och på vår LUG. Förut har jag haft ett bash-script som exekverat respektive inställningar, men i och med att jag började med Qt såg jag möjligheten att göra ett grafiskt gränssnitt för detta.
Själva program-idén är att man har "profiler" som innehåller nätverks-inställningar, tex. ip, netmask, gateway, nameservers etc. När man väl skapat profiler för de olika nätverken man vill kunna använda är det bara att exekvera profilen - så körs alla nätverks-inställningar.

Jag har snickrat ihop en enkel sida för att det ska vara lätt att komma åt netGo, adressen är: http://netgo.hjolug.org

Det skulle vara trevligt med lite respons och feedback på programmet, vad ni tycker om det och vad som kan önskas i framtida versioner.

/Pär.

e8johan

Post by e8johan » 7 June 2004, 09:50

Går det att köra den som en trayicon i KDE?

Pacman

Post by Pacman » 7 June 2004, 22:26

Jag ville bara påpeka att GUI buggen som du haft en del strul fortfarande uppenbara sig på min dator :P
"Make 'emerge -u world', not 'rm -rf /'"

panzar

Post by panzar » 8 June 2004, 21:25

e8johan wrote:Går det att köra den som en trayicon i KDE?
Nepp, men det var faktiskt en riktigt bra idé ;)
Tack ska du ha.
Pacman wrote:Jag ville bara påpeka att GUI buggen som du haft en del strul fortfarande uppenbara sig på min dator
Mm, men som du förklarade i skolan hade du av misstag kompilerat en gammal development-version du fick av mig :) Tur det, är inte överförtjust i att sitta och meka med design-problem.

Ni får gärna fortsätta komma med mer förslag på vad programmet skulle kunna klara av för nätverks-inställningar. Just nu finns det alternativ för: Ip (statiskt eller dhcp), netmask, gateway, nameservers och search-domain.
Planerat för nästa version är (de tre första för trådlösa nät): ESSID , Mode (ad-hoc. managed osv), kryptering, proxys och möjlighet att ta ner andra interface i samband med att profilen körs.

Fyll gärna på med förslag!

Lucifer888

Post by Lucifer888 » 9 June 2004, 09:03

Kan det inte vara så att man använder olika inställningar i "/etc/resolv.conf"? kanske en möjlighet till att köra olika resolv.conf för olika anslutningar?
"It's not that I hate people, I just think they're all idiots"
"Långt hår kräver mycket näring, framhålls det, och berövar hjärnan energi."

panzar

Post by panzar » 9 June 2004, 18:17

Lucifer888 wrote:Kan det inte vara så att man använder olika inställningar i "/etc/resolv.conf"? kanske en möjlighet till att köra olika resolv.conf för olika anslutningar?
Jodå, stöd för nameservers och search-domain finns redan.
Mer idéer på nyttiga nätverks-inställningar som ska stödjas?

copycat

Post by copycat » 29 May 2005, 09:54

panzar wrote:
Lucifer888 wrote:Kan det inte vara så att man använder olika inställningar i "/etc/resolv.conf"? kanske en möjlighet till att köra olika resolv.conf för olika anslutningar?
Jodå, stöd för nameservers och search-domain finns redan.
Mer idéer på nyttiga nätverks-inställningar som ska stödjas?
Stöd för Full-duplex och half-duplex etc för de som behöver kan ju
vara en bra idé samt nätövervakning i någon senare version...
Nybörjare

Post Reply