Hur man installerar och kör Quake3 modden "OSP".

Installation, konfiguration. I samarbete med Forum "Hårdvara"

Post Reply
Hasseman
Posts: 964
Joined: 17 May 2003, 22:56
Location: Alingsås
Contact:

Hur man installerar och kör Quake3 modden "OSP".

Post by Hasseman » 7 October 2003, 17:55

Om OSP
OSP körs på dom flesta Q3 servrar numera, och är en Mod som gör att man får större möjligheter att konfigurera själva utseendet av spelet; HUD, Enemymodel och likande.. med följer även ett antal schyssta Maps, samt möjligheten att spela CPM (Challenge ProMode).
Länkar till respektive sidor:
OSP http://www.orangesmoothie.com
CPM http://www.promode.org/

Förutsättningar innan installation:
Du skall ha Quake 3 installerat bara att köra igång, finns en mycket bra FAQ om detta redan här http://bbs.linux.se/viewtopic.php?t=7854 så jag kommer inte att gå in på det desto mera.

OBS. Jag utgår från att du har installerat Quake 3 under /usr/local/games/quake3 , om du har installerat det någon annanstans är det bara att byta ut sökvägarna så det blir rätt.

Installation:
1.Ladda ner OSP zip-filen från http://ftp.fragzone.se/ till exempelvis din home-mapp.
I skrivande stund är nyaste OSP 1.03, du bör alltid ta den nyaste versionen, här är en direktlänk till 1.03 http://ftp.fragzone.se/?file=spel/quake ... 3_full.zip
2.Öppna en terminal och cd:a till mappen där filen ligger, packa sedan upp zipfilen med kommandot:

Code: Select all

unzip osp-Quake3-1.03_full.zip 
Nu kommer en mapp vid namn "osp" att skapas i mappen där zipfilen ligger.
3. Kopiera hela "osp" mappen med innehåll till /usr/local/games/quake3 så att sökvägen till osp filerna blir /usr/local/games/quake3/osp
Så var "installationen" klar.

Starta/aktivera OSP
Starta quake som vanligt och välj i menyn:
Mods -> OSP Tourney DM/CA/CTF v(1.03) -> Accept.
Nu kommer quake att startas om, och efter det är förhoppningsvis OSP modden igång.
För att kolla detta kan du exempelvis ta Multiplayer -> Create, sen bläddrar du genom Maps å tittar längst bak, där skall finnas en del nya maps som heter osp nånting.
Då är dett i princip bara att tuta och köra. OBS Du måste göra Mods -> OSP Proceduren varje gång du startar Quake för att den skall startas, annars är det original Quake du spelar.


****************************
Senast uppdaterad: 2003-10-07
Av: Maggot
Last edited by Hasseman on 8 October 2003, 00:51, edited 6 times in total.

Hasseman
Posts: 964
Joined: 17 May 2003, 22:56
Location: Alingsås
Contact:

Post by Hasseman » 7 October 2003, 18:07

Hur använder jag min OSP Config från Windows?
Om du har sparat din OSP Config fil från Windows tiden, är dett lätt att ladda inställningarna från denna i Linux.
Config filen heter q3config.cfg och ligger i Quake III Arena/osp i Windows.

Gör följande:
1. Kopiera q3config.cfg och byt namn till något annat, t.ex kalle.cfg
2. Placera kalle.cfg i /home/kalle/.q3a/osp (om det nu är usern kalle som skall köra q3)
3. Starta Quake3, Ladda OSP (se ovan), och skriv följande i consolen i Q3:

Code: Select all

 exec kalle.cfg
vid_restart 
förklaring:
(
"exec kalle.cfg" : Laddar inställningarna från config filen och sparar dom i q3config.cfg som är Quake´s standard-inställningsfil (execute kalle.cfg).

"vid_restart": Man kan i princip säga att denna startar om quake och "refreshar" inställningarna man ändrat som har med grafik att göra (video restart).

)


****************************
Senast uppdaterad: 2003-10-07
Av: Maggot
Last edited by Hasseman on 8 October 2003, 00:52, edited 3 times in total.

Hasseman
Posts: 964
Joined: 17 May 2003, 22:56
Location: Alingsås
Contact:

Post by Hasseman » 7 October 2003, 18:20

DOUBLE SIGNAL FAULT: Received signal 11, exiting...

Om du får detta felmedelande när du försöker starta en map i OSP, så är det inget att oroa sig över. Det orsakas av libc2.3

Lösning 1:
a.Ladda ner den senaste Pointreleasen (>=1.32b) från ftp://ftp.idsoftware.com/idstuff/quake3/linux
b.Installera därefter om Quake3.


Lösning 2:
a.Ta en backup på ditt "q3 launcher script" i (/usr/local/bin/quake3).
b.Editera q3 launcher scriptet i din (/usr/local/bin/quake3) katalog, och sätt in följande någonstans före "./quake3.x86 $*":

Code: Select all

export __GL_SINGLE_THREADED="y"  

***************************
Senast uppdaterad 2003-10-07
av: Maggot

Post Reply