Serious sam The second encounter i linux

Installation, konfiguration. I samarbete med Forum "Hårdvara"

Post Reply
ronin

Post by ronin » 20 June 2003, 16:49

Det som behövs är:
En Serious sam The second encounter cd
filen http://icculus.org/betas/ssam/ssamtse-beta1.sh.bin

Det är inte så mycket att säga om installationen faktiskt det är egentligen bara att ändra rättigheterna på filen så den blir körbar och sedan starta installations programmet

Code: Select all

./ssamtse-beta1.sh.bin
med cdn mountad.
Programmet kommer att fråga vart man vill installera spelet, jag valde i min hemkatalog eftersom det bara är jag som använder den här datorn om man är fler är det nog smartare att installera det i tex /usr/local/games så att alla användare kan köra det.

När installationen är färdig så är det bara att starta det genom att öppna en terminal och skriva ssamtse.
Skivan behöver inte sitta i när man spelar så den kan ni ta ur nu.:)

Linux versionen av detta spel är fortfarande en beta version men det fungerar faktiskt riktigt bra ändå, det finns ett par små buggar som jag sett hittils och det är att man kan åka genom golvet på ett ställe i den första delen av spelet det är dock inga större problem att komma "upp" det är bara att forsätta springa runt tills man är uppe på golvet igen.
Den andra är lite värre och det är att om man försöker ändra upplösningen inuti spelet så kommer det att krascha och man blir kastad tillbax till skrivbordet,
lösningen är att man får manuellt ändra upplösningen i konfigurationsfilen ~/.serious/serioussamMP/Scripts/PersistentSymbols.ini raderna som ska ändras är

persistent extern INDEX sam_iScreenSizeI=(INDEX)640;
persistent extern INDEX sam_iScreenSizeJ=(INDEX)480;

Här blir alltså upplösningen 640x480 vilket är default,det är bara att ändra nuffrorna till den man vill ha och spara filen.

Post Reply