2.6.6 nu startar inte x????

Frågor och diskussion kring Linuxkärnan med moduler.

Post Reply
jolles

2.6.6 nu startar inte x????

Post by jolles » 18 May 2004, 16:55

Tjena!! Har ett mycket underligt problem just nu, kompilerade 2.6.6:an för några dagarsedan, startade om och nu startar inte X. Tänkte då att ja hoppar tebax till 2.6.4:an jag körde innan men det vart likadant där,. och i 2.6.3... ja de är de jag testat, kan tänka mig att det inte funkar i nån av dom jag har installerade. felet blir såpass att jag kommer in startar X, den vita Nvidia-skärmen kommer upp och sen hoppar den tebax till text-mode, först stod det "no screens found" sen installerar man nvidia-drivern ännu en gång då står det "could not open default font 'fixed' sökte efter den strängen på google o hittade en som haft samma problem och att han fick upp det endast när han var inloggad som annat än root, men det funkar inte i root heller för mig. Tittat igenom XF86config några gånger men inte kommit fram till att nått skulle vara fel, det jag har svårast att förstå är att X inte startar i nån av de andra kernelarna, någon med ideer??? har suttit några dar o klurat, men inget kommer ja fram till.

//Johan
Våga Vägra Windows

andersRson

Post by andersRson » 18 May 2004, 22:29

2.6.6 och nvidia funkar inte, kolla in diskussioner om 4k-stackar, och lite annat. Kör på en gammal kärna så länge. Installera om nvidia med en gammal kärna, och om inte det hjälper så kanske du får installera om x.
Har du kollat att fontpath:arna är rätt i den XF86Config? Det är ju det den klagar på, iaf. detta har jag i min:

Code: Select all

FontPath    "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/truetype"
    FontPath    "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/misc"
    FontPath    "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/Speedo"
    FontPath    "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/Type1"
    FontPath    "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/CID"
    FontPath    "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/75dpi"
    FontPath    "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/100dpi"
    FontPath    "/usr/X11R6/lib/X11/fonts"
    FontPath    "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/cyrillic"
    FontPath    "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/local"
    FontPath    "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/ukr"
    FontPath    "/usr/local/share/fonts"
    FontPath    "/usr/share/fonts"
    FontPath    "/usr/share/fonts/afms"
    FontPath    "/usr/share/fonts/artwiz"
    FontPath    "/usr/share/fonts/baekmuk"
    FontPath    "/usr/share/fonts/ttf-bitstream-vera"
    FontPath    "/usr/share/fonts/ttf"
    FontPath    "/usr/share/fonts/ttf/zh_CN"
    FontPath    "/usr/share/fonts/ttf/zh_TW"
    FontPath    "/usr/share/fonts/default"
    FontPath    "/usr/share/fonts/default/ghostscript"
    FontPath    "/usr/share/fonts/freefont"
    FontPath    "/usr/share/ghostscript/fonts"
    FontPath    "/usr/X11R6/lib/X11/fonts/sharefont"
Lägg märke till att de inte får sluta med /
Kolla var du har dina typsnitt och lägg till katalogerna, så skall det nog ordna upp sig.
Det finns 10 typer av människor i världen: de som kan läsa binärt och de som inte kan det.

jor

Post by jor » 19 May 2004, 02:28

Ööööm!

Den fungerar suveränt hos mig iallafall :-?. Tidigare hade jag 2.6.5 med bootsplash-patch. Det enda jag behövde göra var:
1. Ladda ner patchen 2.6.5->2.6.6
2. Patcha
3. kompilera om och installera
4. starta om till init 3
5. installera om Nvidia*******
LFS-user: 7861

Prommy

Post by Prommy » 19 May 2004, 09:49

andersRson wrote:2.6.6 och nvidia funkar inte, kolla in diskussioner om 4k-stackar, och lite annat.
Äh. 2.6.6 och nvidia funkar finfint. Man måste bara se till att disabla 4KSTACKS i sin kernelconfig (under "Kernel hacking").

/Daniel

jolles

Post by jolles » 20 May 2004, 23:48

för mig spelade det ingen roll ang. 4k stacks, hade den aldrig enablad, testade att enabla den en gång för att se skillnaden, men då fick ja inte änns se Nvidia-skärmen vid försök till uppstart av X, blev tillslut att ja uppgraderade till Fedora core 2 (från core 1) nvidia-drivern funkar fortfarandeinte, men nu kan ja iallafall starta upp X med "nv" drivern. nuvarande kernel är då 2.6.5 2.6.6:an verkade förstöra nån del av initarna för mig eller nått, för jag lyckades komma en liten bit innan uppgraderingen till core-2 när jag dissade "nvidia" i XF86 till "nv" då fick ja upp skrivbordet (utan iconer o sånt) så kom det ett meddelande att det vart nått fel med nån "kdeinit" och att jag behövde "se om min installation" så vad 2.6.6:an fick för sig vette fan, men underligast nu tycker jag är att nvidia drivern fortfarande inte funkar. /// Johan
Våga Vägra Windows

jolles

Post by jolles » 20 May 2004, 23:49

för mig spelade det ingen roll ang. 4k stacks, hade den aldrig enablad, testade att enabla den en gång för att se skillnaden, men då fick ja inte änns se Nvidia-skärmen vid försök till uppstart av X, blev tillslut att ja uppgraderade till Fedora core 2 (från core 1) nvidia-drivern funkar fortfarandeinte, men nu kan ja iallafall starta upp X med "nv" drivern. nuvarande kernel är då 2.6.5 2.6.6:an verkade förstöra nån del av initarna för mig eller nått, för jag lyckades komma en liten bit innan uppgraderingen till core-2 när jag dissade "nvidia" i XF86 till "nv" då fick ja upp skrivbordet (utan iconer o sånt) så kom det ett meddelande att det vart nått fel med nån "kdeinit" och att jag behövde "se om min installation" så vad 2.6.6:an fick för sig vette fan, men underligast nu tycker jag är att nvidia drivern fortfarande inte funkar. /// Johan
Våga Vägra Windows

Kimmy

Post by Kimmy » 22 May 2004, 02:34

Prommy wrote:
andersRson wrote:2.6.6 och nvidia funkar inte, kolla in diskussioner om 4k-stackar, och lite annat.
Äh. 2.6.6 och nvidia funkar finfint. Man måste bara se till att disabla 4KSTACKS i sin kernelconfig (under "Kernel hacking").

/Daniel
Hur gör man detta när det inte finns något heter K4STACKS (eller ens något liknande) under "Kernel Hacking" i 'make menuconfig' ? :cry:

Iofs. har jag 2.6.5, men det borde väl finnas där med?
Too late... My time has come, send shivers down my spine, body's aching all the time.
Goodbye everybody! - I've got to go! ... Gotta leave you all behind and face the truth...

jor

Post by jor » 22 May 2004, 04:38

4KSTACKS finns inte i 2.6.5 eller tidigare, bara i den senaste (2.6.6).

Kimmy

Post by Kimmy » 22 May 2004, 04:56

jor wrote:4KSTACKS finns inte i 2.6.5 eller tidigare, bara i den senaste (2.6.6).
Oki, men då kan det ju heller inte bero på K4STACKS att alla som har kernel 2.6.x har problem med nVIDIA heller, inte enbart iaf...
Too late... My time has come, send shivers down my spine, body's aching all the time.
Goodbye everybody! - I've got to go! ... Gotta leave you all behind and face the truth...

jor

Post by jor » 22 May 2004, 05:15

Mjae!
Snarare handlar det mycket om vilken dist man har, om man valt att kompilera sin kärna själv samt hur man ställt in X. Ju nogrannare man vill ha sina saker desto fler gropar hamnar man i, helt enkelt.
Jag har haft mina duster med nVidia och har alltid kommit fram till att det var jag som gjorde fel. (Man lär sig så länge man lever :-D )

Kimmy

Post by Kimmy » 22 May 2004, 06:10

Oki... Hittade nåt intressant om CONFIG_REGPARM på följande länk:

http://www.fedoraforum.org/forum/showth ... genumber=1

Kimmy

Post by Kimmy » 22 May 2004, 08:33

Oki, om det skulle intressera någon så följde jag anvisningarna enligt det första inlägget på länken i mitt föregående inlägg, och nu funkar det med 'nvidia' som driver till X, har även verifierat med OpenGL (typ Tux Racer).. :D

jor

Post by jor » 22 May 2004, 08:48

Interresting :-D. Myyycket lärorik länk där.
Kollade vidare lite på google och fann då detta http://kerneltrap.org/node/view/3070 ( sök efter regparm på sidan), som påpekade om just CONFIG_REGPARM och kärnan. Uppenbarligen så ställer den till med en hel del skada oavsett om du brukar nVidia eller ej. Som jag sade tidigare... Det gäller o ha rätt Distro :-D. Men du fixade det ändå såg jag. Gryyymt.

Post Reply