Mina X-spel dyker bara upp som små fönster...inte fullskärm.

Forum för framtagning av instruktioner.
Installation m.m.
Post Reply
Hasseman

Mina X-spel dyker bara upp som små fönster...inte fullskärm.

Post by Hasseman » 25 September 2003, 23:12

Varför ?
Detta beror på att x-servern arbetar t.ex i upplösningen 1024x768 medans spelet använder sig av en lägre upplösning t.ex 640x480. Detta innebär att spelet endast dyker upp i en ruta som är 640x480 pixlar stor då skärmens totala storlek är 1024x768 pixlar stor. Alltså tar inte spelets fönster upp hela bildskärmens storlek.

Men hur gör jag?
Kommer snart: spel/xf86 issue.

Förbigå problemet

[ctrl]+[alt]+ [-] resp [+]

Du sänker alltså upplösningen i x genom att trycka knapparna [ctrl]+[alt]+ [-] för att få ett proportionelt fönster. (inte tvärt om genom att höja upplösningen i spelet) När du har spelat färdigt så höjer du upplösningen igen genom [ctrl]+[alt]+[+] så att du får normal arbets upplösning 800x600 i x.

//hasseman

synpunkter?
Share the penguin and If you do, lucky end for them and you.

//hasseman

Hasseman

Post by Hasseman » 29 September 2003, 23:39

Varför ?
Detta beror på att x-servern arbetar t.ex i upplösningen 1024x768 och spelet använder sig av en lägre upplösning t.ex 640x480. Detta innebär att spelet endast dyker upp i en ruta som är 640x480 pixlar stor av skärmens totala storlek på 1024x768 pixlar. Fönstret blir alltså oproportionellt då vi eftersträvar fullskärm.

Hur löser jag då problemet?
Problemet är relaterat till x-servern och du kommer att få editera configfilen för x-servern.

1. Ta en backup på xf86config filen genom att kopiera den till din /home katalog:

Code: Select all

cp /etc/X11/XF86config /home
2.Öppna din xf86config med en text-editor, Sökväg= /etc/X11/.
3. Leta upp följande sektion i din xf86config fil:

Section "Screen" 
SubSection "Display"  
Modes "1024x768"
3. Det är raden modes som du skall ändra så att den passar dig. Ex:

Section "Screen" 
SubSection "Display"  
Modes "1024x768" "800x600" "640x480"
4. Starta om x-servern

Klart
Nu skall x-servern med automatik byta till den av de angivna upplösningar som passar bäst vid start av spel med olika arbetsupplösningar.

X-serven startar inte vad skall jag göra ?
Kopiera din ursprungliga xf86config fil till /etc/x11 genom:

cp /home/xf86config /etc/X11
Du har förmodlien gjort någonting fel när du editerade xf86config filen så börja från början och se till att allt blir rätt.

X-serven byter inte med automatik upplösning vid start av mitt spel:

a.Kontrollera att avsedd upplösning finns angiven i din xf86config fil.
b.Tryck knapparna [ctrl]+[alt]+[+] resp [-] för att ändra till avsedd "spel upplösning" i X innan du startar spelet och se vad som händer
c.Tryck knapparna [alt]+[enter] då vissa program reagerar på detta och växlar till fullskärms läge.

//hasseman

synpunkter?
Share the penguin and If you do, lucky end for them and you.

//hasseman

e8johan

Post by e8johan » 1 October 2003, 20:49

Hasseman wrote:synpunkter?
Nämn gärna att xfree86 v3 och v4 kan använda olika konfigurationsfiler, filen kan alltså heta xxx-4. I övrigt ser det jättebra ut!

Post Reply