Vill du använda Microsofts typsnitt

Har du något? Posta då här.
Post Reply
MagnusBerg

Vill du använda Microsofts typsnitt

Post by MagnusBerg » 17 November 2003, 20:58

Vill du installera Microsofts typsnitt (jag gillar dem) finns en guide här

Om de inte finns inbakade i din distro (rpm-typ) så kan du använda cabextract för att öppna upp exe filer med typsnitt i. Typsnitten finns någonstans på Microsofts nerladdningssidor men eftersom jag glömt bort var så slängde jag upp en kopia på min egen lilla hemsida (ja, nu blir det tinget igen) tills jag har hittat dem hos MS.

***** Gentoo *****Fvwm *****

panzar

Post by panzar » 18 November 2003, 10:01

Funkar säkert, men har man Windows installerat på en annan partition samt KDE så går det lösa på ett annat väldigt enkelt sätt.
Bara gå in i KDE's kontrollpanel (kcontrol), sedan system > fonts (om jag inte minns fel) och tryck på "Import windows-fonts".

MagnusBerg

Post by MagnusBerg » 18 November 2003, 16:46

panzar wrote:Funkar säkert, men har man Windows installerat på en annan partition samt KDE så går det lösa på ett annat väldigt enkelt sätt.
Bara gå in i KDE's kontrollpanel (kcontrol), sedan system > fonts (om jag inte minns fel) och tryck på "Import windows-fonts".
Ja men de var ju alldeles för lätt. :-)
Tack för tipset & trixet.

Bertil

Post by Bertil » 18 November 2003, 19:12

Varför göra det enkelt för sig när man kan göra det svårt för sig? ;)
Med Vänliga Hälsningar
Bertil Stenberg

gigacase

Post by gigacase » 23 November 2003, 12:01

Kör man Slackware 9.1 och har windows på en annan partion så kan man helt enkelt göra så här (som root):

mkdir /usr/share/fonts/TrueType
cp /mnt/WinXP/WINDOWS/fonts/*.ttf /usr/share/TureType/
cp /mnt/WinXP/WINDOWS/fonts/*.TTF /usr/share/TureType/

Starta sedan om datorn.

Funkade för mej iallafall.

/G

gigacase

Post by gigacase » 23 November 2003, 12:03

Sorry!
Så här ska de va:

cp /mnt/WinXP/WINDOWS/fonts/*.ttf /usr/share/TrueType/
cp /mnt/WinXP/WINDOWS/fonts/*.TTF /usr/share/TrueType/

/G

angel

Post by angel » 23 November 2003, 21:14

panzar wrote:Funkar säkert, men har man Windows installerat på en annan partition samt KDE så går det lösa på ett annat väldigt enkelt sätt.
Men saknar man windowspartitionen så måste man i alla fall till http://corefonts.sourceforge.net/ och ladda ner paketen.

/Nicklas
"human knowledge belong to the world"

panzar

Post by panzar » 24 November 2003, 00:00

angel wrote:
Men saknar man windowspartitionen så måste man i alla fall till http://corefonts.sourceforge.net/ och ladda ner paketen.

/Nicklas
Japp, det stämmer. Tänkte bara berätta att det fanns smidigare sätt om man hade windows installerat och körde KDE ;)

N00bieSlackers

Post by N00bieSlackers » 1 December 2003, 22:08

ursäkta min allmänna "n00bighet" här men font är "stilen" på bokstäver va?
visst kan det vara fint med windows fonts men jag är verkligen ute efter windows utssendet i linux.

visst finns det någea default windows-aktiga themes i KDE/VM-world m.m. men det jag är ute efter är ett så fint theme till linux så att inte ens en inbiten windows användare ska kunna upptäcka att det är linux man kör, till han/hon inte byter till nån terminal eller kör igång nåt program dvs:).

det är inte så att jag älskar windows utseende, KDE är mycket snyggare speciellt om man har moddat det lite, men det kan bli riktigt använd bart att få linux att se ut som windows vid vissa tillfällen ;) nån som vet nånting om saken eller har några ideer så hör av er! :)

trekkie78

Post by trekkie78 » 2 December 2003, 08:45

N00bieSlackers wrote:det är inte så att jag älskar windows utseende, KDE är mycket snyggare speciellt om man har moddat det lite, men det kan bli riktigt använd bart att få linux att se ut som windows vid vissa tillfällen ;) nån som vet nånting om saken eller har några ideer så hör av er! :)
Det finns något som heter XPde som kanske är det du letar efter, släng ett öga på http://www.xpde.com/

//trekkie

N00bieSlackers

Post by N00bieSlackers » 2 December 2003, 18:11

man tackar för svaren, det var precis något sådant osm jag var ute efter inte det jag frågade efter, menmen man är ju inte bäst på att formulera sig precis. Jag undrade om nånting i denna stil

http://www.kde-look.org/content/show.php?content=1499

alltså att göra om KDE/Gnomes (hellst KDE) utseende så det såg ut som windows, och ändra Lilo logga i början till nånting windows aktigt också.

men det där med att göra ett självstående DE var väldigt intressant, det + wine och kanske en kompetent admin så kommer nån att gå i konkurrs ;)

Guest

Post by Guest » 10 January 2004, 01:58

Detta är igentligen ett problem..men när tråden ändå gandlar om fonter så tänlte jag fortsätta.. det är så att jag vill använda windows fonts och så som "panzar" skrev lät det enkelt så jag gjorde ett försök: (nu har jag svenska KDE 3.1-10 REDHAT 9)

Gick in i terminalen och skrev kcontrol och så kom hela inställnings panlenen "Utesende och teman" och därefter -> "teckennitt"........Och visst här kan man ändra teckensnitt osv...men det är bara det att jag hittar aldrig den där "Import windows-fonts" som "panzar" skrev om.... e det nån som kanske vad jag gör för fel? eller e det en nyare version av KDE ni pratar om?

MagnusBerg

Post by MagnusBerg » 10 January 2004, 17:13

Det är inte under rubriken "Utseende och teman" utan under "Systemadministration".

Guest

Post by Guest » 10 January 2004, 18:13

okej.....jag går in där då....men sen då?
har kollat inloggningshanteraren..som fanns där ..med tane på att det var bara där man kunde ändra teckensnitt osv...men något om "Import windows-fonts" har jag inte hittat?

kan du inte försöka mer detaljert beskriva hur man gör?

Hasseman

Post by Hasseman » 11 January 2004, 15:19

om man använder sig av Windows "True type fonts" under Linux så måste man rent legalt ha en giltig windowslicens.
Tänk på det :)
Share the penguin and If you do, lucky end for them and you.

//hasseman

MagnusBerg

Post by MagnusBerg » 12 January 2004, 20:05

Hasseman wrote:om man använder sig av Windows "True type fonts" under Linux så måste man rent legalt ha en giltig windowslicens.
Och äkthetsbeviset måste fästas på utsidan av datorn enlig vad som står på det.

Är jag då kriminell som förvarar äkthetsbeviset i en låda i hop med cd skivan?? ;-)

dr_van_nostrand

Post by dr_van_nostrand » 12 January 2004, 21:40

Kanske ingår det några kul typsnitt i 3.1? Har en sådan licens ligger ute i sommarstugan tillsammans med disketterna på en högtalare för avdemonisering (diskett=magnetisk media, högtalare=magnet. Tror illafall att M$:s spionchip som sitter i hologramet på licensen (varför skulle man annars behöva sätta det på datorn) blir defunktionellt. :roll:
Naiv - Roligare så!

MagnusBerg

Post by MagnusBerg » 12 January 2004, 22:09

dr_van_nostrand wrote:Tror illafall att M$:s spionchip som sitter i hologramet på licensen (varför skulle man annars behöva sätta det på datorn) blir defunktionellt. :roll:
Jaha, är det därför det är ett hologram i ena kanten.
Jag tog mig tid att anmäla mig själv till BSA. Jag får ju som angivare procent på skadeståndet som jag krävs på.

academic

Post by academic » 13 February 2004, 00:38

Hm...Jag hittar fortfarande inte Import windowstypsnitt osv....finns den inte i SUSE 9.0???
SUSE 9.1 HP NX-7010 512 MB 1,6 MHZ Intel Centrino

academic

Post by academic » 13 February 2004, 00:39

Hm...Jag hittar fortfarande inte Import windowstypsnitt osv....finns den inte i SUSE 9.0???
SUSE 9.1 HP NX-7010 512 MB 1,6 MHZ Intel Centrino

robinr

Post by robinr » 13 February 2004, 01:25

Hasseman wrote:om man använder sig av Windows "True type fonts" under Linux så måste man rent legalt ha en giltig windowslicens.
Leta upp de gamla versionerna som finns på corefonts.sf.net saknar dessa restriktioner.

Bertil

Post by Bertil » 31 May 2004, 11:12

Är det någon som vet hur man gör det i gentoo om man inte har en windows partition?
På länken verkar det bara vara för Redhat och mandrake.
Med Vänliga Hälsningar
Bertil Stenberg

drbrno

Post by drbrno » 31 May 2004, 11:24

media-fonts/corefonts

brain

Post by brain » 31 May 2004, 13:46

gigacase wrote:mkdir /usr/share/fonts/TrueType
cp /mnt/WinXP/WINDOWS/fonts/*.ttf /usr/share/TureType/
cp /mnt/WinXP/WINDOWS/fonts/*.TTF /usr/share/TureType/

Starta sedan om datorn.
Starta om datorn? Det är inte Windows du kör nu. ;-)

Code: Select all

xset fp rehash
hade varit tillräckligt.

Bertil

Post by Bertil » 31 May 2004, 15:42

drbrno wrote:media-fonts/corefonts
Skall jag emerge:a det?
Är det alla ms-typsnitt?
Med Vänliga Hälsningar
Bertil Stenberg

Bertil

Post by Bertil » 31 May 2004, 16:23

Ja det var så.
Ganska bra att ha!

Men hur gör jag om jag vill installera något typsnitt som jag hittar på någon sida te.x?
Med Vänliga Hälsningar
Bertil Stenberg

Guest

Post by Guest » 6 June 2004, 18:48

en guide hur man lägger in typsnitt "i fluxbox" ioförsej så borde det heta hur man lägger inte de den hårda vägen i xfree....

http://www.fluxmod.dk/content.php?article.4

lyckegard

Re: Vill du använda Microsofts typsnitt

Post by lyckegard » 4 July 2004, 14:26

MagnusBerg wrote:Vill du installera Microsofts typsnitt (jag gillar dem) finns en guide här

Om de inte finns inbakade i din distro (rpm-typ) så kan du använda cabextract för att öppna upp exe filer med typsnitt i. Typsnitten finns någonstans på Microsofts nerladdningssidor men eftersom jag glömt bort var så slängde jag upp en kopia på min egen lilla hemsida (ja, nu blir det tinget igen) tills jag har hittat dem hos MS.
Får du sprida dem från din sida? ska man inte fråga snälla microsoft angående det?

killen som hade nyckeln i en låda: Det får du egentligen inte göra. Hmm. Undra vad som gäller om man inte har något chassi till datorn (exempelvis reperationsfirmor lägger moderkortet på ett bord istället för att gräva i chassin).

zeal

Post by zeal » 4 July 2004, 19:56

lyckegard:

Jag tror Magnus var medveten om det eftersom han skrev "(ja, nu blir det tinget igen)".

linbjan

Post by linbjan » 5 July 2004, 10:13

Fast ett tag tillät Microsoft att man laddade ner deras standard fonter fritt (de had ju en sida där man kunde tanka ner dom från). Jag kan inte minnas att man förpliktigade sig till nåt i och med det.

Hursom helst vad det bara verdana och georgia jag var intresserad av. Arial kan de lungt få behålla. Det finns ju en mängd fina fria truetype fonter att hämta på nätet om man söker lite. De flesta innehåller kanske inte å, ä och ö. Men många gör det. Jag har åtminstonde ett hundratal installerade under X på Linux.

Sök på Astigmatic, DisturbedType, Emerald, GrilledCheese, Larabie, Omega, RobDobi, Snailfonts och SurfaceType tex. De har många fonter som du får använda hur du vill (även för kommersiella syften - men läs villkoren) så länge du inte distribuerar själva fontfilerna och försöker ta betalt för dom. Äh, ni har väl URW fonterna för X? Glöm MS fonterna...

peman

Verdana i Firefox?

Post by peman » 6 August 2004, 02:04

Hmm
jag försöker få in att Firefox ska visa Verdana på min hemsida men den kan endast visa Serif och Sans serif. jag har installerat alla mina .ttf typsnitt från min windows partition och det gick att välja Verdana sen i inställningscentrlaen i KDE men ej i Firefox, är det nåt jag måste hämta från Firefox extension hemsida, för där har jag inte hittat nåt heller...
/mp

Guest

Post by Guest » 4 October 2004, 10:37

Har för mig arr jag läste nåt om att Firefox sakanr några bibliotek som default, kanske behövs några lib. Men annars prova Mozilla om du kan tänka dig ett byte till Mozilla för där funkar det för mig iaf. :wink:

jannol

Post by jannol » 3 February 2005, 15:30

om man har ex. apt så kan man öppna ett terminalfönster o

$ apt-get install msttcorefonts

Post Reply