Problem med byte av nätverkskort i Thinkpad? Läs här!

Har du något? Posta då här.
Post Reply
jolles

Problem med byte av nätverkskort i Thinkpad? Läs här!

Post by jolles » 24 May 2007, 19:00

Tänkte tipsa användare av Thinkpad-datorer om följande inträffar när man vill använda ett annat nätverkskort än de som IBM säljer.. (Tcpa-chippet i datorn var enligt biosen disablat)
Image
Själv handlade jag ett MSI-kort (wlan) för knappt 200kr, och vill inte lägga ut en tusing på kortet för att de ska va godkänt av IBM! Detta skapade en större debatt på ett annat forum angående hurvida det var lagligt eller ej att "låsa upp" detta, men i det här fallet hade ja inte brytt mig om det oavsett vad, men det verkade grönt ändå tillslut.

Nu var det mycket enklare än ja trodde faktiskt, efterssom inte helt oförväntat hade detta gjort folk galna i andra delar av värden med!

Här:
http://www.srcf.ucam.org/~mjg59/thinkpad/wireless.html

Tänkte göra samma väldigt enkla howto som där, mest ifall att..!

för att citera sidan jag just länkade till:
# Set a bit in the Thinkpad CMOS. This disables the check. IBM may alter this in future. See here for links to code to do this.
# Modify the BIOS as described here . This is more dangerous but is a more generic solution
Jag valde den övre av dessa, där står det ganska precis hur man ska bära sig åt, om man antingen kör det i Dos (nej inte nån commandprompt i windows) eller i linux så finns det en fil som passar varje. Jag valde för Linux, och laddade hem "hack.c" och kompillerade denna

Code: Select all

gcc hack.c
och fick fram en "a.out" som jag försökte köra... Den försökte då skriva i /etc/nvram, vilket den inte kunde efterssom ja inte hade någon nvram i /etc/.. detta gick förståss att fixa genom att antingen fixa direkt stöd för nvram i kernelen, eller ha den som modul! (brukar finnas på de flesta linux-live:cds annars tror jag) Ja hade den som modul, laddade den med

modprobe nvram
sen körde jag a.out genom att skriva

./a.out
Enjoy!
Våga Vägra Windows

miixter

Post by miixter » 24 May 2007, 20:15

Intressant lösning.

Själv fick jag tag i ett nytt cisco kort för 350kr på ebay :)

/mixter
Key power of Linux - freedom to choose.

jolles

Post by jolles » 25 May 2007, 02:20

Yepp :) men ja ser de mer som en princip, oavsett vilket kort ja köper ska de inte begränsas av en sån sak!
Våga Vägra Windows

Post Reply