zssh - bästa trixet :-)

Har du något? Posta då här.
Post Reply
erik_persson

zssh - bästa trixet :-)

Post by erik_persson » 30 July 2008, 21:11

Hej!

Jag sitter ofta inloggad på andra maskinger med ssh, ibland med x-forwarding och ibland inte. Hur som helst händer det OFTA att jag behöver skicka någon liten enkel fil mellan den lokala datorn och den dator som jag är inloggad på. Detta blir ofta något besvärligt - scp, sftp, eller något dylikt program behövs då ofta. Användarnamn och lösenord kan behöva skrivas och en massa klickningar kan behöva göras. Jag har upplevt det som onödigt besvärligt. Ibland har det dessutom enbart gått att göra åt ett håll pga brandväggsinställningar, och ibland har jag kört ssh från en dator till en annan vidare till en tredje, där den första inte ens har sshd, opch den tredje inte är nåbar från den första - då måste man transportera filen via den adnra datorn.

Nu till den underbara lösningen på problemet. Ni har säkert på den gamla goda tiden kört x-, y- eller zmodem mot BBS:er. Programmen sx,rx,sy,ry,sz, och rz har sedan länge funnits även under unix för att hantera samma sak, men de kräver stöd i den programvara som används för att koppla upp sig mot servern, och det stödet har tyvärr inte ssh, MEN DET FINNS I zssh!!!

Den enda skillnaden är att man använder zssh istället för ssh för att ssh:a sig mot den remota datorn. På den remota datorn så måste man installera sz (paktetet i debian heter lrzsz). När man sedan behöver skicka eller ta emot en fil så använder man antingen rz eller sz på den remota datorn, trycker ^-@ och så kan man skicka respektive ta emot på den lokala datorn. Detta har besparat mig massor av knapptryckningar och är fördelaktigt enkelt.

/erik

JO

Re: zssh - bästa trixet :-)

Post by JO » 31 July 2008, 20:02

Låter mycket bra. Men har du en länk, till källkoden?

/Jens
Registered User # 259689 http://counter.li.org
First humans moved out of caves;
then they invented writing;
now they invented intuitive GUIs;
all that remains is to return to caves.

erik_persson

Re: zssh - bästa trixet :-)

Post by erik_persson » 31 July 2008, 22:54

JO wrote:Låter mycket bra. Men har du en länk, till källkoden?

/Jens
Japp (efter googlande - jag läste om det i en artikel och drog ner det med min pakethanterare):
http://zssh.sourceforge.net/

Jag kanske skulle tillägga att zssh ANVÄNDER VANLIGA SSH FÖR SJÄLVA FÖRBINDELSEN, dvs det är inte någon som själv försökt hacka en ssh-klient med de säkerhetsrisker som det medför (även om zssh möjligen kan medföra andra säkerhetsrisker).

/erik

Post Reply