Fixa problem med nvidia i ubuntu

Har du något? Posta då här.
Post Reply
RikardB

Fixa problem med nvidia i ubuntu

Post by RikardB » 19 August 2009, 12:17

Har ofta problem när jag ominstallerar Ubuntu eller insallerar en nu kernel att Nvidias drivrutiner försvinner, vilket ger att man inte kan starta X vid boot.

För att lösa detta lite brukar jag redigera /etc/X11/xorg.conf och ändra raden "Driver nvidida" eller "Driver nv" till "Driver vesa", sen kan man boota X i låg upplösning och ladda hem drivrutinen på nytt från nvidias hemsida, avsluta X (samt köra 'kill' på gdm för att slippa att X startar om), och köra drivrutinsprogrammet. Sen kan man köra man 'nvidia-xconfig' och starta om X med 'sudo gdm' och ev. 'startx'

Rikard Brand

andersajja

Re: Fixa problem med nvidia i ubuntu

Post by andersajja » 19 August 2009, 16:35

RikardB wrote:Har ofta problem när jag ominstallerar Ubuntu eller insallerar en nu kernel att Nvidias drivrutiner försvinner, vilket ger att man inte kan starta X vid boot.

För att lösa detta lite brukar jag redigera /etc/X11/xorg.conf och ändra raden "Driver nvidida" eller "Driver nv" till "Driver vesa", sen kan man boota X i låg upplösning och ladda hem drivrutinen på nytt från nvidias hemsida, avsluta X (samt köra 'kill' på gdm för att slippa att X startar om), och köra drivrutinsprogrammet. Sen kan man köra man 'nvidia-xconfig' och starta om X med 'sudo gdm' och ev. 'startx'

Rikard Brand
Som default finns hårdvarudrivrutins-programmet Jockey med i Ubuntu.

Om man låter Jockey installera de propitiära drivrutiner som finns tillgängliga så bör man inte få några allvarligare problem med initiering av drivrutiner och ominitiering av Nvidias kärnmodul efter en uppdatering av kärnan.
Men om man använder drivrutiner direkt från tillverkaren så kan man mycket väl drabbas av de problem du beskriver av den enkla anledningen att systemet inte håller reda på dem på samma vis som om du använder pakethanterarens tillhandahållna paket.
Många gånger är det bättre att använda de förhållandevis äldre drivrutinerna som finns via pakethanteraren än de pin färska direkt från en tillverkare efter som de som finns i pakethanteraren är byggda för, i ditt fall, Ubuntu.

De senaste drivrutinerna som du hittar hos en viss tillverkare är inte byggda för, eller kontrollerade, för någonting annat än funktion från och med en viss Linuxkärna.
Inte för att fungera med en viss systemarkitektur.
Om vi håller oss till Nvidia som ett exempel så krävs det att en viss modul för grafiken laddas tillsammans med den kärnan som du använder.
Denna modul fungerar endast med den kärna som den kompilerats mot och måste således vid en uppdatering av kärnan kompileras om.
Detta kan enbart ske per automatik om man använder de av Ubuntu tillhandahållna paketen.

Om man vill använda Nvidias senaste drivrutiner så kan det vara en god idé att spara undan /etc/X11/xorg.conf innan man kompilerar och installerar sin egen drivare.
Då är det bara att byta tillbaka till originalet av filen om det blir framtida knas med X.
Man kan naturligtvis öppna filen och redigera 'nvidia' och byta till Xorgs inbyggda fria drivrutin för Nvidia 'nv' vilket normalt brukar fungera bra. Men personligen byter jag hellre ut filer mot kopior av de som jag sparat undan (minst jobb).
andersajja

"You are not allowed to criticize this product publicly",
"You agree that by agreeing, we can make any changes to
the agreement in the future which you automatically agree to."

mach25

Re: Fixa problem med nvidia i ubuntu

Post by mach25 » 20 August 2009, 20:26

Du borde kunna installera om drivrutinen innan du bootar om datorn vid installation av ny kärna.
Då borde du inte behöva göra en omkonfigurering av xorg.
--=Mach 25=--
Gentoo Linux

Post Reply