Lösning på problem med Red Hat 9 och Radeon

Har du något? Posta då här.
Post Reply
Jax

Lösning på problem med Red Hat 9 och Radeon

Post by Jax » 4 September 2003, 15:27

Jag fick problem med mitt Red Hat 9 när jag installerade det som jag tog upp i tråden:
http://bbs.linux.se:/viewtopic.php?p=52780

På rekommendation ifrån hakan så postar lösningen som slutligen klarade upp mina problem.

Problemet var:
Jag installerade Red Hat 9 idag, men det gick inget vidare.
Allt gick fint fram tills systemet startade. När jag var i promten så började blinkade skärmen. Först såg jag texten i någon sekund, sen försvann den för att komma tillbaka igen. Så höll det på en liten stund, sen fick jag ett felmeddelande, tror jag att det skulle vara i alla fall för det var bara en blå ruta med en ja och en nej knapp. Om jag tryckte på ja så sa datorn något om att grafikkortet inte var rätt och sa då att han försökte med något annat (Radeon 9700), men det gick inget vidare det heller.

Om jag tryckte på nej så kom jag ut i promten igen och skärmen slutade blinka. När jag sedan försökte skriva "startx" så fick jag skärmen fylld av ett felmeddelande som gick ut på att datorn inte hittade mitt grafikkort eller att det var felinställt eller något sådant.

När jag installerade Red Hat så var Radeon 9700 förinställt, men det ändrade jag till Radeon 9500 Pro av den enkla anledning att det är det kortet jag har i min ägo. När ovanstående problem inträffade skulle jag ändra till 9700, men det visst jag inte hur man gjorde (jag har aldrig använt Linux eller Unix tidigare) så jag installerade tillslut om allt igen och valde då att ta det förinställda valet (Radeon 9700), men samma problem inträffade igen.

Jag försökte då skaffa nya drivrutiner till kortet från ATI, men de fungerade bara till 4.1.0 och 4.2.0 och jag har 4.3.0 så det gick inte det heller.

Vad ska jag göra?

Lösningen som jag använde mig av var:
Jag fick det till att fungera tillslut. Tänkte att jag skulle skriva hur jag gjorde ifall någon har samma problem.

Avinstallerad först XFree86-Mesa-libGL-4.3.0-2 för att sedan installera ATI drivrutinerna som jag hämtade ifrån www.schneider-digital.de/html/download_ati.html (Det stod inte att de var till för just mitt grafikkort (Radeon 9500 Pro), men det fungerade i alla fall. Av konfigurations filen att dömma så fungerar det med Radeon 9xxx).
Startade sedan fglrxconfig och körde det för att sedan starta X.
Skriver ut exakt hur jag gjorde ifall någon är lika mycket nybörjare som mig.

# rpm -e --nodeps XFree86-Mesa-libGL-4.3.0-2
# rpm -i fglrx-glc22-4.3.0-3.2.0.rpm
# fglrxconfig
# startx
Praeparatus Supervivet

Post Reply